Hopp til innhold

Foto: Shutterstock

Er røyking virkelig slankende?

Mange nøler med å kutte ut røyken i frykt for å gå opp i vekt. Er det grunnlag for dette, og i så fall hvorfor?

For mange som tenker på å slutte å røyke, er vektøkning en bekymring. For noen kan et ønske om å gå ned i vekt til og med være det som motiverer dem til å begynne å røyke.

Det er imidlertid lite – eller ingenting – som tyder på at det å begynne å røyke er gunstig for vekta. Vektoppgang er likevel en vanlig konsekvens av å slutte å røyke. Det skyldes en kombinasjon av flere ting: Forbrenningen blir litt lavere når man slutter å røyke, slik at det blir lettere å legge på seg. Endrede matvaner og økt matinntak er også en årsak for enkelte. En vektøkning på 1-2 kilo i løpet av de første ukene er vanlig, deretter kan man gå opp et par kilo til i løpet av de neste månedene. Dette varierer mye fra person til person. I gjennomsnitt øker vekta med ca. 4 kilo totalt, men virkelig storrøykere kan legge på seg mer.

Her får du hjelp til røykeslutt.

Men husk at fordelene av å slutte å røyke er så store at de veier opp for vektøkningen. Røyking i seg selv øker faktisk lagring av fett rundt buken og de indre organene. Dette fettet er ikke alltid synlig fra utsiden, men er likevel veldig skadelig.

En ny, liten undersøkelse viste at unge, kvinnelige studenter fra USA som røykte økte mer i kroppsmasseindeks (KMI) i løpet av to år enn medstudentene som ikke røykte. I gjennomsnitt gikk røykerne opp 2,9 kilo (1,1 KMI-enheter) etter to år, mens ikke-røykerne gikk opp 0,9 kilo (0,2 KMI-enheter). Røykerne som sluttet å røyke i løpet av perioden la på seg i snitt 4,8 kilo.

Studien avkrefter dermed at røyking er en effektiv måte å holde vekta nede på. Selv om de som sluttet å røyke la på seg mer enn de som fortsatte å røyke, la de som ikke røykte i det hele tatt på seg minst. Dette er et viktig budskap, ettersom røyking fortsatt forårsaker flere dødsfall i verden enn overvekt.

For å begrense vektøkningen må du prøve å være noe mer fysisk aktiv, spise mindre, eller gjøre begge deler. Vær spesielt oppmerksom på matvarer med høy energitetthet, noe du kan lese mer om her.

Ønsker du tips og støtte til å slutte å røyke? Les mer her.

Publisert 20.01.2015