Hopp direkte til innhold

Minsk risikoen for arvelige sykdommer

I går (fredag 16.10.2020) hadde VG en stor sak om arvelige sykdommer. Hele saken kan leses i VGs papiravis, men vi har også samlet sammen noe av det LHL mener, da spesielt rettet mot kolesterol.

Diabetes, hjerte- og karsykdommer og enkelte former for kreft og demens, er arvelig. En enkelt prøve gir deg svarene du trenger. Selv om du er i risikogruppen, kan du gjøre mye for å hindre at sykdommen bryter ut.

Høyt kolesterol er i visse tilfeller arvelig, og skyldes en genfeil som overføres til stadig nye generasjoner. Dette øker faren for blant annet hjerteinfarkt og hjerneslag. Er man i en familie der dette er utbredt, bør man sjekke seg allerede tidlig i livet. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) anbefaler alle å ta en kolesteroltest allerede i slutten av tenårene.

- Ikke minst vil det skape en økt bevissthet om viktigheten av nivået på totalkolesterolet, forteller Martin Steen, som er kommunikasjons- og markedssjef i LHL.

Martin Steen, kommunikasjons- og markedssjef i LHL.

Testen er såre enkel å ta, og kan i de fleste tilfeller gjøres hos fastlegen:

  • Et lite stikk i fingeren, og noen dråper blod hentes ut.
  • Etter 8-10 minutter er analysen klar, og gir deg svar på kolesterolnivået.
  • Du trenger ikke å være fastende for å ta testen.

- Husk å be om å få kolesterolverdiene notert, slik at du ved senere tester vet hva som er ditt nivå, anbefaler Steen.

I dag er det vanlig at fastlegen tilbyr en kolesteroltest når man har passert 40 år. Steen mener det er viktig å ha fokus på dette tidligere i livet. Ikke minst siden høyt kolesterol ikke bare skyldes arvelighet - men vel så mye ens egen livsstil:

- Mange gjennomlever 20-årene med studier og lite bevissthet rundt kosthold. I 30-årsalderen opplever mange hektiske hverdager med familieetablering og små barn. I 40-årsalderen ser vi at mange får hjertesykdommer som følge av for lite bevissthet rundt kosthold, trim og en sunnere livsstil. Derfor er det viktig å gripe fatt i dette tidlig, mener han.

Her er grepene du kan ta

Regelmessig mosjon (30 minutter per dag), moderat inntak av alkohol, mindre stress samt stumpe røyken vil være med på å redusere kolesterolnivået.

I tillegg har Martin Steen i LHL følgende tips:

  • Velg makrell i tomat eller sild på brødskiven fremfor gulost eller leverpostei.
  • Spis salat med avokado, nøtter og oljedressing til lunsj to-tre dager i uken.
  • Bruk mager yoghurt med havregryn, bær og nøtter til kvelds istedenfor knekkebrød med brunost.
  • Spis én fiskemiddag mer og én kjøttmiddag mindre i uken.
  • Bruk olje eller flytende margarin istedenfor smør eller Melange
  • Wok eller ovnsbak maten.
  • Får du lyst på noe godt - velg marsipanbrød fremfor melkesjokolade.