Hopp direkte til innhold
Foto: Getty Images

Derfor fungerer ikke trend-diettene

Smart markedsføring og medie-hype gjør at vi kaster oss over lavkarbodietter og pulverkurer i håp om en slankere fremtid. Dessverre er effekten stort sett kortvarig.

– Om disse diettene funket like bra som lovet, burde det snart ikke være behov for dem lenger. Det er jo et aldri så lite paradoks, sier Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver og ernæringsekspert i LHL.

Allikevel kaster vi oss over nye dietter med friskt mot?

– Diettene fremstilles ofte som nye og revolusjonerende – selv om det i realiteten dreier seg om varianter av gamle dietter. Dessuten glemmer vi fort at vi har prøvd før uten å lykkes, sier han.

– Studier viser at de fleste klarer å gå ned i vekt ved hjelp av dietter, men at få klarer å holde mer enn ett kilo vekttap i lengden. Det er det flere grunner til, forklarer Arnesen:

  • Fokuset er på hva du spiser – ikke hvilket forhold du har til mat. Diettene forteller hvor mange karbohydrater og kalorier du skal spise, men forteller ingenting om hvordan du bør føle og tenke rundt mat. For mange sitter problemene nemlig dypere.
  • Diettene er ikke tilpasset virkeligheten. Hva gjør du om du skal i selskap på «fastedagen» din? Eller får servert kaker hos bestemor? Diettene er for strenge, og virkeligheten matcher ikke alltid regnearket og kaloritelleren.
  • Viljestyrken er ikke så sterk som du tror. Det er vanskelig å oppnå en varig vektnedgang. En amerikansk fedmeforsker sa at det er større sjanse for å bli kurert for de fleste former for kreft, enn fedme.
  • Du kjemper en kamp mot deg selv. Som en overlevelsesmekanisme prøver kroppen din å komme tilbake til «sitt tyngste jeg». Når du går ned i vekt blir apetitthormonene dine aktivert og du blir mer sulten. Forbrenningen går litt ned og du har ikke like mye energi til å være aktiv.
  • Slankereklamene er villedende. Markedsførere bruker gjerne før- og etter-bilder og vitnesbyrd for å bygge troverdighet. Dessverre samsvarer ikke det rapporterte vekttapet i slike vitnesbyrd med det som er vist i randomiserte kontrollerte studier av kommersielle dietter. 

Sjekk BMI-en din med vår BMI-kalkulator

Er alle trend-diettene like ille? Her er ernæringsfysiologens dom over tre av de mest populære variantene:

Lavkarbo: Ikke en mirakelkur

– Dette er det gjort hundrevis av kontrollerte studier på, og mengden karbohydrater har minimal betydning for vekttapet. Det er kalorier, som vi får fra både karbohydrater, fett og proteiner, som betyr noe, sier Arnesen.

– Grunnen til at du går ned i vekt ved å følge en lavkarbodiett, er at du ekskluderer mange matvarer. Utvalget blir mindre, og kaloriinntaket lavere.

I verste fall kan lavkarbodietten være helsefarlig:

– Det gjelder spesielt såkalte LCHF-dietter (Low Carb High Fat) hvor du samtidig skal få i deg mest mulig fett, gjerne smør og annet animalsk fett. Det er ikke noe vi anbefaler for hjertesyke. Husk også at helsemyndighetene sier at 40 til 60 prosent av kaloriinntaket bør komme fra karbohydrater.

Fastedietter: Vanskelig å følge i lengden

– Noen faster to dager i uken, mens andre spiser mat kun mellom klokken 8 og 16. Det ser ut til at en del klarer å gå ned i vekt på denne måten, men det er forsket for lite på langtidseffekten. Dette er også den dietten som begrenser deg mest sosialt. Derfor er den vanskelig å følge over tid, sier Arnesen.

Fastedietter er i hovedsak helt ufarlige, med noen unntak:

– Det blir vanskeligere å regulere blodsukkeret når du går så lenge uten mat. Derfor egner den seg kanskje dårlig om du for eksempel har diabetes.

Pulverkurer: Baderomsvekten «lyver»

– Fordelen med pulverkurer er at det er lovregulert hva de skal inneholde av livsnødvendige næringsstoffer. Når du kjøper det på apoteket kan du være helt sikker på at du ikke utvikler mangelsykdommer. Denne metoden brukes gjerne når du skal gå ned i vekt før en operasjon, og det er ikke meningen at du skal følge en slik kur lenge.

Arnesen forteller at du heller ikke må stole blindt på baderomsvekten:

– Store deler av det plutselige vekttapet skyldes at du får mindre væske i kroppen og mindre mat i tarmene. Derfor vil mye av vekten komme tilbake straks du avslutter kuren, avslutter Erik Arnesen.

Her finner du inspirasjon til gode matvaner og en sunnere livsstil

Som medlem i LHL får du mange gode råd, tilbud og medlemsfordeler året rundt. 
Bli medlem nå.