Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 8. februar 2014. Referansenummer: 4492

Hjerte/kar, Kosthold

Grønnsaker med lite K-vitamin

Hei
Jeg ble født med aorta stenose og hadde min andre operasjon oktober 2013. De valgte da å sette inn en mekanisk ventil! Jeg må gå på marevan resten av livet, og sliter litt når det kommer til valg av god og sunn mat nå i etterkant!
Prøver å ikke få i meg for mye vitamin K gjennom maten, men jeg forbinder ofte sunn mat med salat og andre forskjellige grønne grønnsaker. Hvilke grønnsaker er det egentlig jeg kan ha spise ubegrenset av?
Det ligger til familien å få høyt kolesterol og blodtrykk. Er dette noe jeg allerede burde begynne å forebygge? Spesielt siden jeg bør holde hjertet mitt så sunt som mulig? :) Hvordan kan jeg evt. gjøre det?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(6)
Besvart 08. februar 2014
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, takk for to viktige spørsmål!

K-vitamin i grønnsaker

Brokkoli, spinat og andre grønne grønnsaker er ganske riktig rike på vitamin K, og kan dermed påvirke effektene av Marevan. 

Grønnsaker med lavt innhold av vitamin K er:

  • Aubergine
  • Blomkål
  • Sjampinjong
  • Løk*
  • Paprika*
  • Rotfrukter (gulrot, pastinakk, neper)
  • Poteter, søtpotet
  • Asparges
  • Squash
  • Tomater

* Løk og paprika kan også påvirke blodlevringen, selv om de ikke er store kilder til vitamin K.

Med hensyn til Marevan, er det ikke nødvendigvis slik at du må spise minst mulig vitamin K, det viktigste er at du har et stabilt inntak. Hvis du ønsker å endre kostholdet, bør du samordne det med din fastlege, da det kan bli aktuelt å endre på Marevan-dosene. 

Forebygge høyt kolesterol og blodtrykk

Det er helt klart mye du kan gjøre for å forebygge høyt kolesterol og blodtrykk! 

Å ikke røyke, å unngå overvekt, få mye mosjon, spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter, fisk, magert kjøtt og magre meieriprodukter, nøtter og oliven-/rapsolje, spise lite salt og unngå sukkerholdige drikkevarer, er noen "nøkkelråd". 

Her er flere råd som er relatert til lavere risiko for hjerte- og karsykdommer:

  1. Vær så slank som mulig, uten å bli undervektig.
  2. Begrens inntaket av energitette matvarer som fremmer vektøkning (for eksempel brus med sukker).
  3. Spis mest mulig plantebasert mat (5 eller flere porsjoner frukt og grønt, grove kornprodukter og/eller belgvekster, begrens inntaket av raffinerte kornprodukter).
  4. Begrens inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt (< 500 gram per uke, og så lite bearbeidet kjøtt som mulig).
  5. Begrens inntaket av alkohol (opptil 20 gram per dag for menn og 10 gram per dag for kvinner).
  6. Begrens inntaket av salt (maks 6 gram per dag).
  7. Få i deg næringsstoffer gjennom maten - kosttilskudd anbefales ikke
  8. minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet hver uke.

Våre nettsider har mye informasjon om hva du selv kan gjøre med risikofaktorer som kolesterol og blodtrykk. Du kan for eksempel lese mer om hjertevennlig kosthold her: Hjertevennlig kosthold, og om forebygging/behandling av høyt blodtrykk her: Høyt blodtrykk.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar