Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 15. januar 2014. Referansenummer: 4527

Kosthold

Er kokosfett bra eller farlig fett?

Hei

Jeg lurer på om man vet noe mer ift kokosfett.
Dette er mettet fett, men noen påstår st dette ikke er farlig fett.
Hva er riktig?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 15. januar 2014
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei! Dette er et interessant spørsmål, ettersom kokosfett ser ut til å ha blitt ganske populært i det siste.

Som du skriver, er kokosfett rikt på mettet fett. I 100 gram kokosolje, er det over omtrent 86,5 gram mettet fett. Til sammenlikning har meierismør 54 gram mettet fett per 100 gram. Kokosolje har også rundt 8 gram umettet fett.

Fettsyrer

“Mettet fett” er egentlig en samlebetegnelse for mange ulike mettede fettsyrer. De mettede fettsyrene som har størst betydning for kolesterolet i blodet kalles laurinsyre, myristinsyre og palmitinsyre. Det er også disse mettede fettsyrene folk flest spiser mest av. Den viktigste fettsyren i kokosolje er laurinsyre, som har en noe mindre kolesteroløkende effekt enn myristinsyre og palmitinsyre.

Kolesterol

Laurinsyre, som det er mye av i kokosfettet, øker LDL-kolesterolet (det “dårlige” kolesterolet) men også og “det gode” HDL-kolesterolet. Om økningen av HDL-kolesterolet veier opp for økningen av LDL-kolesterolet, er imidlertid uvisst.

I forsøk med kokosolje på mennesker, har det vært vist at kokosolje øker kolesterolet sammenliknet med oksefett og saflorolje. Det er også vist at kokosolje øker kolesterolet sammenliknet med palmeolje og maisolje, men at det ikke har noen effekt på forholdet mellom LDL- og HDL-kolesterolet. Det kan imidlertid se ut til at kokosolje gir lavere kolesterol sammenliknet med smør. Men det finnes veldig lite forskning å forholde seg til, spesielt når det gjelder personer med høyt kolesterol eller hjertesykdom.

Om kokosolje er bra eller dårlig kommer altså an på hva man sammenlikner det med. Kokosolje er kanskje ikke like skadelig som andre kilder til mettet fett eller trans-fett, men det er mest av alt dosen som avgjør hvor trygt noe er.

Én spiseskje kokosolje har for øvrig ca. 117 kalorier, 14 gram fett, og nesten ingen vitaminer eller mineraler.

Vekt

Noen hevder at kokosfett er slankende, men det finnes det ikke dokumentasjon på. Det er gjort en studie av kvinner fra Brasil, hvor én gruppe tok 2 spiseskjeer med kokosolje hver dag og den andre gruppen tok 2 spiseskjeer med soyaolje. Begge gruppene gikk samtidig på en lavkaloridiett og gikk tur 50 minutter per dag. Etter 12 uker hadde begge grupper gått ned omtrent like mye i vekt. Denne studien ble publisert i 2009, og siden har det ikke kommet noen ny forskning på om kokosfett er bra for vekta. 

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar