Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 13. november 2014. Referansenummer: 5952

Lunge

Smerter etter lungebetennelse og blodpropp til lungene.

Heisann :) For 4 uker siden ble jeg innlagt på sykehus med vatn i begge lungene, lungebetennelse og 4 lungeemboli i høgre lunga . Fikk med meg hjem blodfortynnende tabletter som jeg skal ta i 1 år til å begynne med.
Spørsmål mitt er: Etter dette har jeg problem med å trekke pusten dypt inn fordi det gjør så vondt og det svir krafting i nedre deler av lungene der lungeemboliene var. Hvor lenge vil dette vedvare?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

(5)
Besvart 14. november 2014
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Både lungebetennelser og lungeembolier vil gi reaksjoner i lungevevet omkring. Det kan nok også være årsak til vannet i lungen. Alternativt kunne det være væske grunnet hjertesvikt utløst i samme omgang. Etter en såpass kraftig omgang du gjennomgikk er det nok satt i gang ganske omfattende reaksjoner i vevet og i hinnen utenpå lungen som derved blir irritert. Dette er svært følsomme strukturer som ofte gir tildels sterke smerter ved dyp innpust. Noen ganger kan også lungen klebe seg fast til brysthinnen på innsiden av brystkassen, hvilket også kan gi ubehag ved pustingen. Du må nok regne med at dette er symptomer som kan vare i flere uker ennå. Det tar nemlig ganske lang tid før slike prosesser får roet seg helt ned.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Hei

Spør eksperten har sommerferie, og åpner igjen mandag 13. august.

Mvh LHL

Vis alle spørsmål og svar