Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 6. oktober 2014. Referansenummer: 5523

Hjerte/kar, Kosthold

Margarin og høyt kolesterol

Det florerer mye varsko og advarsler om Vita hjertego'-produkter og lignende. Likevel blir man f.eks. på Lipidklinikken anbefalt disse produktene. Hva er riktig, og hvordan kan man vite hvilke råd man skal høre på? Hilsen en som har arvelig hyperkolesterolemi.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 13. februar 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei. Jeg vil ikke ta stilling til hva slags margarin (eller smør) alle bør spise, og anbefaler generelt flytende planteoljer som oliven- og rapsolje. Vita hjertego' margarin har en fettsyresammensetning som reduserer kolesterolet sammenliknet med smør, både totalkolesterolet og LDL-kolesterolet. Dette har vært testet og vist i flere norske kliniske studier.

Én av margarinene, Vita hjertego' Proaktiv, er i tillegg beriket med såkalte plantesteroler som hemmer opptaket av kolesterol fra mat, og dermed senker kolesterolet med ca. 10 prosent. Denne er beregnet for personer som trenger å senke kolesterolet. 

Hvor viktig dette er kommer helt an på: 1) hvor mye margarin man spiser, og 2) hva man sammenligner det med. Er det snakk om bare et tynt lag på et par brødskiver, vil type margarin være av minimal betydning. En gjennomsnittlig nordmann spiser omtrent en spiseskje gram margarin per dag, og rundt en teskje gram smør/blandingsmargarin.

Margarin er en likevel en kilde til en- og flerumettet fett, noe smør inneholder lite av, og inneholder ikke transfett. Det finnes belegg for at å spise mer umettet fett til fordel for mettet fett og transfett reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. 

Noen mener margarin er usunt fordi det er "unaturlig", men om det er mer naturlig for mennesker å spise smør er nok også diskutabelt. Hvorvidt noe er naturlig eller ikke har heller ikke automatisk noe å si for effekt på helsa. Tidligere var margarin rikt på industrielt fremstilt transfett, men dette er nå fjernet. Merk at margarin er omtrent like kaloririkt som smør (med unntak av lettmargarin), så det er uansett noe en bør spise i små mengder dersom man passer på vekta. 

Om du vil spise margarin i det hele tatt er til syvende og sist ditt eget valg. Dersom du ikke liker det, finnes det andre måter å kontrollere kolesterolet på. Soyaprotein, løselig kostfiber (fra f.eks. havre, bygg og fiberhusk) og mandler er noen eksempler på matvarer som bidrar til å senke kolesterolnivåene. I ditt tilfelle anbefaler jeg å lytte til dem som har best kompetanse på arvelig høyt kolesterol.

Les flere artikler om fett på våre nettsider, bl.a. "Nye kostråd om fett" og "Velg fett med riktig kvalitet".

Vennlig hilsen Erik

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar