Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 2. september 2014. Referansenummer: 5163

Kosthold

Kosthold og magefett

Hvor farlig er det å legge på seg på maven? Jeg har dessverre den disposisjonen at jeg legger på meg på maven. Og selv om jeg lever normalt sunt har jeg for mye mavefett. Nå har jeg fått hjerteinfarkt og lurer på om magefettet kan være hovedårsaken til at jeg fikk hjerteinfarkt? I tillegg hva kan jeg så gjøre med dette fettet. Jeg har virkelig strevd med lavkarbo og riktig kost, men magefettet består.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(4)
Besvart 15. september 2014
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei. Hvor på kroppen fettet er spiller en rolle, og mye fett rundt magen er skadelig. Det indikerer at det er mye fett rundt organer som hjertet og leveren. Ideelt sett bør livvidden for en kvinne være høyst 80 cm, mens en livvidde over 88 cm antyder et høy risiko for følgesykdommer. For menn er under 94 cm ideelt, mens over 102 cm angir høy risiko.

Kondisjonstrening med middels-høy intensitet kan redusere mengden fett rundt organene uavhengig av hvor mye vekt du går ned. Trening med vekter kan også bidra til å redusere magefettet. Røykere har også oftere mer magefett, selv om de kan være normalvektige. Hvorfor noen får mer magefett enn andre kommer også an på faktorer man ikke kan gjøre noe med, slik som alder og genetikk. 

Det er lite bevis for at bestemte typer mat fører til mer eller mindre magefett. Aller viktigst er det at du følger et kosthold du klarer å holde deg til. Hvis du utelukker en stor gruppe matvarer kan det bli lett å miste motet og gi opp.

På den annen side er det en fordel å spise mat du blir mett av uten å spise for mange kalorier (les mer om kalorier på våre nettsider her). Fyll opp med fibberike matvarer som grønnsaker og frukt, og magre proteinrike matvarer som ren fisk, rent kjøtt, melkeprodukter og/eller belgvekster (bønner og linser). Les mer om fiber her: Kostfiber - mer enn bra for magen!

Begrens inntaket av raske karbohydrater i form av:

  • ·         søte drikker (brus, saft juice)
  • ·         søtsaker
  • ·         frokostblandinger med mye sukker og lite fiber
  • ·         lyst brød og andre bakevarer laget på finmalt mel
  • ·         hvit ris
  • ·         hvit pasta

 

 

 

 

 

 

·          Velg heller langsomme karbohydrater i form av:

 

 

  • ·         grønnsaker
  • ·         grovt brød og knekkebrød
  • ·         frokostblandinger med mye fiber og lite sukker
  • ·         belgfrukter (bønner, erter og linser)
  • ·         bær og frukt

Det er også viktig å huske at å gå ned så lite som 5-10 prosent av kroppsvekten er gunstig for helsa.

 

 

 

 

 

 

 

Her finner du flere kostholdsråd som kan være relevant for deg: http://www.lhl.no/hjertesykdom/metabolsk-syndrom/, 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar