Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 26. august 2015. Referansenummer: 8347

Hjerte/kar

AVNRT og VES, mislykket ablasjon

Hei! Jeg har AVNRT og når et anfall kommer føler jeg først noen svært harde og raske hjerteslag (varer i kanskje 10 sekunder), deretter blir pulsen mye raskere men svakere og det føles mer ut som hjertet "rister". Pulsen er da på ca 280 slag i minuttet. Jeg har kun fått fanget på ekg når pulsen er svak og veldig rask men ikke de veldig harde og litt saktere hjerteslagene som kommer i begynnelsen av et anfall. Disse harde hjerteslagene føles veldig likt ventrikulære ekstraslag som kommer på rad, og jeg er derfor bekymret for at jeg har VT i tillegg til AVNRT og at anfallene begynner med VT og konverterer til AVNRT etterpå. Er dette mulig/vanlig? Eller kan AVNRT føles slik ut i begynnelsen? Jeg har vært til elektrofysiologisk undersøkelse og ablasjon (misslykket) og der avdekket de kun AVNRT og VES. Mvh kvinne i slutten av 20-årene

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

Besvart 30. august 2015
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog

Takk for spørsmålet. Jeg forstår din bekymring. Det var synd at ablasjonsbehandlingen ikke var vellykket. Kanskje sitter den såkalte "ekstra ledningsbanen" hos deg forkjært plassert i forhold til "hovedledningsbanen" mellom forkamre og hovedkamre, slik at legene måtte være ekstra forsiktige under inngrepet.

Det er ikke vanlig å få VT (ventrikkel takykardi) i forkant av AVNRT (AV-nodal reentry tachykardi). VT har et helt annet utgangspunkt og kommer fra oftest syke hjertemuskelceller i hjertets hovedkamre (ventrikler), mens AVNRT har sammenheng  med en medfødt variant i hjertets "ledningssystem". Ut i fra det du forteller er det nok en variant av "begynnelsesfase" som oppleves annerledes enn seinere i anfallet. Dersom du har mye plager kan du diskutere med legen din å forsøke en rytmestabiliserende medisin.

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar