Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 25. august 2015. Referansenummer: 8333

Hjerte/kar

Anfall med høy puls og nærbesvimelser (POTS, IST?)

Hei! Jeg har fått diagnosen inappropriate sinus tackycardi. Før jeg fikk denne diagnosen gikk jeg lenge med plutselige svimmelhetsanfall/nærbesvimelser som kom plutselig flere ganger i uken. Nærbesvimelsesanfallene ga meg tåkesyn, høyspendt lyd i hodet, nummenhet i armer og bein og en følelse av at beina mine var som «gele» og at jeg kunne kolapse når som helst. Det eneste som kunne lindre det var å ligge med beina høyt og få noen til å åpne vinduet og drikke mye vann. Samtidig hadde jeg veldig høy hvilepuls (mellom 100-115 liggende) som økte raskt med den minste form for fysisk aktivitet. Fks kunne jeg få 170 i puls bare av å gå fra stuen til kjøkkenet, eller av kun å sitte i sofaen og snakke med venner. Men da jeg fikk atenolol 25 mg pr dag (for AVNRT som plutselig også dukket opp) forsvant nærbesvimelsene nærmest på dagen. Og da jeg sluttet på atenolol (for å ta en ablasjon mot AVNRT) kom symptomene tilbake to dager etter at jeg sluttet, og forvsvant igjen med en gang jeg startet opp med atenololen igjen. Jeg har spurt hjertesepesialisten om hvorfor jeg har disse anfallene med nærbesvimelser, men han har ikke gitt med noe svar bortsett fra at det ikke har sammenheng med IST. Og jeg har lest i ettertid i journalen min at han mener det kan være psykisk. Men svimmelhetsanfallene har ikke kommet i sammenheng med redsel eller sterke følelser, og jeg er ikke plaget med angst. Så jeg er overbevist om at dette er fysisk. Har du noen tanker om hva dette kan være? Hvordan mener du at jeg bør gå frem for å komme til bunns i dette? Jeg tenker selv at jeg kan ha pots siden det er vanlig å ha både pots og ist. Jeg tenker også at svimmelhetsanfallene kan komme av at jeg gikk med så høy puls over tid pga IST og at det kan ha ført til svingninger i blodtrykket som igjen fører til nærbesvimelsene, men hjertespesialisten mener jo at IST ikke fører til nærbesvimelser. Jeg tenker også at jeg kan ha en uoppdaget rytmeforstyrrelse. Hva tenker du om disse teoriene mine? Mvh kvinne 28 år

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

(5)
Besvart 29. august 2015
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog

Hei! IST(inapropriate sinus tachykardia) og POTS (postural ortostathic tachykardia syndrome) er en relativt "nye tilstander" som nok ikke er godt kjent blant leger i Norge, og hvor man fortsatt vet lite om årsaksforhold og har begrensede behandlingsmuligheter. Forskning pågår, bl.a. ved enkelte amerikanske universiteter (f.eks. "The Autonomic Dysfunction Center "/ "Vanderbilt University Medical Center"),

Tilstandene regnes som en form for "dysautonomi" eller svekket regulering av det autonome (automatiske) nervesystemet i kroppen som blant annet kan medføre at mange små blodårer i kroppen ikke trekker seg sammen på riktig måte og til riktig tid for å holde blodtrykk og puls passelig regulert. Kan i krevende tilfeller utredes ved såkalt "vippetest" som tilbys ved enkelte større sykehus i Norge. Undersøkelsen er omdiskutert. Det er selvsagt også viktig å få vurdert andre mulige tilstander som kan forklare de mange forskjellige symptomene som kan være assosiert med POTS. Mange pasienter med mulig POTS har nok historisk fått angstdiagnoser eller ME/kronisk trøtthetsdiagnose.

Tilstanden er vanskelig å behandle, men prognosen er ofte god med gradvis bedring i symptomer over tid. Det anbefales å drikke minst 2-2,5 liter væske per dag og gjerne øke saltinntaket (10-20gram/dag). Av medikamenter så finnes det kun såkalt eksperimentell behandling (lite uttestet) som enkelte spesialister velger å teste ut hos enkelte pasienter.  Som du forståer er jeg altså enig med deg i at både POTS og IST kan påvirke blodtrykket og at tilstandene i seg selv ofte går sammen med svakere regulering av blodtrykket. Når det gjelder dine tanker om en uoppdaget rytmeforstyrrelse, så er det nok heldigvis ikke veldig sannsynlig, gitt de undersøkelsene som du alt har vært igjennom.

Ønsker deg lykke til og god bedring, du har et godt håp om at plagene skal bli bedre etterhvert.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar