Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 1. desember 2015. Referansenummer: 9278

Hjerte/kar

Atriefimmer og mulig blodtrykksfall

Jeg har hatt hjerteflimmer i 30 år og kronisk i 11 år. Jeg bruker bare marevan for dette. Alt annet har vert prøvd uten særlig effekt. For en ukes tid siden fikk jeg et tilfelle av muligens blodtrykksfall. Jeg har til vanlig et blodtrykk på 90/60 og er en mann på 67 år. Etter et par timer var jeg fin igjen, men problemet var at jeg var eksamensvakt denne dagen. En uke senere var jeg hjemme og kjente at jeg ble dårlig. Jeg var hjemme denne dagen og skulle ha en fin og avslappende dag sammen med barnebarna. Da jeg kjente at jeg ble dårlig. Jeg kjenner det alltid i magen først. Jeg sier at det "slår seg i magen på meg". Jeg ante at noe var galt og målte blodsukkeret, og det var brukbart (jeg er diabetiker). Jeg hadde tatt Glucophage. amaryl og Victoza, så alt skulle være i orden. Da jeg målte blodtrykket ble jeg overrasket for det var 151/129. I løpet av de neste timene tok jeg flere kontroller av blodtrykket, men det var omtrent like høyt eller høyere. Jeg var uvel og kastet opp, men bare galde og veldig surt. Jeg var ikke direkte kvalm, men veldig uvelg og orket ikke å spise. Ut på kvelden kom jeg meg og neste dag var jeg helt fin igjen. Hva kan dette være? I tillegg til diabetis har jeg Sjøgrens Syndrom og en del andre lidelser.

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

(1)
Besvart 06. desember 2015
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog
Hei! Ut ifra det du forteller er det absolutt en mulighet for at du kan ha hatt et forbigående blodtrykksfall, slik du selv er inne på. Dersom du hadde målt blodtrykket under selve anfallet ville det ha vært lavt, men kroppen "kompenserer" raskt etter blodtrykksfallet (produserer ekstra adrenalin, øker pulsen etc) slik at trykket raskt blir høyere slik du målte etter anfallet. Andre årsaker til at du kjente deg dårlig kan selvsagt ikke utelukkes gitt sukkersyke, Sjøgrens mm. For lavt blodsukker etter inntak av tabletter (hvis du f.eks har spist litt lite) er en mulighet.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar