Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 1. desember 2015. Referansenummer: 9309

Hjerte/kar

Blodtrykk ved diabetes

Jeg har fått høyt blodtrykk nå helt plutselig.Jeg har diabetes type2.Blir behandlet med Victosa 1,2mg Hadde høyeste dosering på victosa tidligere men måtte gå ned på grunn av bivirkninger.Nå lurer jeg på om hjertebank og høyt blodtrykk kan være en ny bivirkning. Da det sto i skrivet som følte med medisinen.Burde ikke dette bli sjekket før en begynner med blodtrykk medisin . Kan det være årsaken til det høye blodtrykket

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 02. desember 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist
Hei Enkelte pasienter kan oppleve noe høy puls med victoza, men høyt blodtrykk ser ikke ut til å være en bivirkning. Dessverre er det ofte slik at både høy kroppsvekt og høyt blodtrykk ofte sees sammen med diabetes. Det kan være en del av det samme bildet. Det er spesielt viktig for diabetikere å ha et godt regulert blodtrykk. Snakk med legen din for riktig behandling. Lykke til! Mvh Wasim Zahid

LHLs rådgivningstjeneste "Spør eksperten" er stengt på grunn av økonomiske innsparinger. Det vil fortsatt være mulig å søke i ekspertenes svar på spørsmål som alt er besvart.

Savner du tjenesten?
Slik kan du gi din støtte til LHL: Støtt oss

Vis alle spørsmål og svar