Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 15. desember 2015. Referansenummer: 9530

Hjerte/kar

IST livskvalitet

Hei! Eg er ei kvinne på 35 år og har fått diagnosen Inappropriate Sinustakykardi. Eg gjennomgikk i tillegg ein ablasjon for 3 uker siden for AVNRT. Denne var vellykka ifølge sjukehuset, det har også betra ISTen. Eg står no på Selo Zok 50 mg for å holde nede pulsen.

Eg har følt meg dårlig særlig dei siste 1-2 åra, men fekk beskjed først nylig kva som feila meg. Diagnosen IST er visst ikkje så vanlig så føler eg får lite informasjon, og for meg er det noko som reduserer livskvaliteten min, og eg har gått frå å vere veldig aktiv til å ikkje orke noko.

Eg merker forverring i perioden mellom eggløsning og menstruasjon, og kardiologen seier dette kan stemme sidan sinusknuten er hormonregulert. Vil det hjelpe å gå på p-piller? Er det andre tiltak som kan hjelpe? Får berre uklare svar på dette.

Kardiologen seier eg kan trene, men korleis er det best å få til når eg blir så uvel ved anstrengelse. Er det tilbud der ein kan få hjelp til å starte opp ned trening igjen? Håper på å bli tatt på alvor.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 07. januar 2016
Wasim Zahid, Hjertespesialist
Hei Jeg har stor forståelse for frustrasjonen din. Du er plaget og får forringet livskvaliteten din. Du ønsker hjelp, men får ikke konkrete svar. IST (inapropriate sinus tachycardia) er en forholdsvis lite kjent tilstand, og en del leger kan lite om den. Ikke fordi de ikke er oppdaterte, men rett og slett fordi tilstanden ikke er fullstendig forstått ennå. Noe kunnskap eksisterer, og følgende punkter er viktig å ha med seg: 1. Før en logg over når du har høy puls. Kommer den innimellom eller er den der hele tiden. Klarer du å se noe mønster? Er det noe spesielt som utløser den? Prøv i så fall å unngå ting som utløser den høye pulsen. 2. Sjekk også om symptomene dine faktisk sammenfaller i tid med den høye pulsen. For hvis de ikke gjør det, vil det ha liten hensikt å behandle hjertet. Da må man se på andre årsaker til symptomene. 3. Behandling starter med betablokker (feks SeloZok). Du bruker 50 mg, hvilket er en forholdsvis lav dose. Hør med legen om du kan øke dosen. Trening er anbefalt da bedre kondisjon gir lavere hvilepuls. Men trening gir høy puls og da blir du dårlig igjen. Jeg skjønner dilemmaet ditt. Igjen kan det være en ide å øke selozokdosen litt slik at du ikke får for høy puls under trening. Hos noen kan kaffe og alkohol være en årsak, og det kan være verdt å prøve og kutte disse. Ivabradin er et annet medikament som kan være effektivt, men dette er en spesialistoppgave å vurdere. Hvis du er komfortabel med å lese engelsk, så anbefaler jeg deg å titte gjennom denne omfattende artikkelen om IST: http://content.onlinejacc.org/article.aspx?articleid=1486711 Lykke til. Mvh Wasim Zahid
Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert (må velges)

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar