Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 27. februar 2015. Referansenummer: 6964

Kosthold

Omega-3 og omega-6

Hei. Hvor viktig er fettsyrebalansen mellom omega 3 og omega 6 for kroppen? Er det noe i veien for å få i seg omega 3 gjennom tilskudd som i tran eller fiskeolje i stedet for gjennom å spise fisk?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(6)
Besvart 06. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

I et typisk norsk kosthold er forholdet mellom omega-3 og omega-6-fettsyrer mellom omtrent 1:4 til 1:5. Vi trenger begge typer fettsyrer. 

I mat utgjøres mesteparten av omega-6-fettsyrene av linolsyre. Noen hevder at mye omega-6 i kosten kan føre til inflammasjon (kroniske betennelser i kroppen), da linolsyren kan omdannes i kroppen til arakidonsyre, en annen omega-6-fettsyre som i sin tur kan fremme inflammasjon. Men hos mennesker blir linolsyren vi spiser i svært liten grad omdannet til arakidonsyre, og det er heller ikke påvist at det er en sammenheng mellom linolsyre i kostholdet og inflammasjon.

I dag finnes det ikke et tilstrekkelig grunnlag for å tilråde en spesifikk balanse mellom omega-3 og omega-6 i kostholdet. Både omega-6 og omega-3 er på forskjellige måter forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdommer. Mange vil allikevel ha nyttig av å få i seg mer omega-3 enn de gjør i dag. Omega-6 får så å si alle i seg nok av fra før, og et ekstremt høyt og ubalansert inntak av omega-6-fettsyrer er trolig ugunstig. 

En mer omfattende forklaring kan leses i denne artikkelen på Bramat.no

Vi anbefaler alle som tåler det å spise fisk flere ganger i uken - det gjelder også fisk som pålegg - fordi fisk er en god kilde til flere næringsstoffer. Men tran/fiskeoljekapsler med omega-3-fettsyrene EPA og DHA er også en effektiv måte å få i seg omega-3 på. Så lite som en teskje tran gir deg omtrent 1 gram EPA og DHA. Tar du tran eller andre fiskeoljetilskudd bør du sørge for at du ikke tar andre tilskudd med mye A-vitamin. 

Les mer om fisk, omega-3 og helse her: Trygt og sunt å spise mer fisk og LHL anbefaler omega-3.

Oppskrifter med fisk og sjømat finner du her: http://lhl.no/kosthold/alle-matoppskrifter/fiskeretter/ 

Plantemat og planteoljer inneholder også noe omega-3, men da i form av fettsyren ALA, ikke EPA eller DHA. ALA er også knyttet til lavere risiko for å dø av hjertesykdom. Rapsolje er en av oljene med mest omega-3, og har en balanse mellom omega-3 og omega-6 på ca. 1:2. 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar