Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 1. januar 2015. Referansenummer: 6216

Hjerte/kar, Kosthold

Kokos og hjerte- og karsykdom

Hei, for 2 år siden hadde jeg et lite hjerteinfarkt og ble akutt innlagt i 5 dager. I etterkant deltok jeg på hjerteskole, og der fikk deltagerne b.l.a informasjon om at kokos burde vi ikke spise, da det var i samme kategori som palmefett og er uheldig for hjerte- kar sykdommer. Men jeg fant det i en oppskrift her på dere hjemmeside. Hva anbefaler LHL når det gjelder kokos?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Ernæringsfysiolog svarer

(20)
Besvart 05. januar 2015
Erik Arnesen, Ernæringsfysiolog

Hei, først vil jeg vise til dette spørsmålet på Spør eksperten fra 2014: "Er kokosfett bra eller farlig fett?"

Én av våre oppskrifter på hjemmesidene inneholder kokosmelk (lett) (http://lhl.no/kosthold/alle-matoppskrifter/kyllingretter/kylling-tikka-masala-med-fullkornris-og-salat/), som er en viktig ingrediens i en del asiatiske retter.

Kokosmelk inneholder relativt mye mettet fett sammenliknet med både helmelk og fløte. Men den lette kokosmelken inneholder bare 1/3 av det mettede fettet i vanlig kokosmelk. 

Vi vet ikke sikkert om det å spise mer kokosfett øker sannsynligheten for å få hjerte-karsykdom. Rent kokosfett inneholder mye mettet fett, faktisk mer enn meierismør. Generelt anbefales det å få mer umettet fett enn mettet fett i kostholdet, blant annet fordi et kosthold med mye mettet fett kan øke nivåene av LDL-kolesterol.

Denne effekten varierer fra person til person, men også hvor det mettede fettet kommer fra. Noen mettede fettsyrer har liten eller ingen effekt på kolesterolnivåene i blodet. 

Kokosfett inneholder særlig mye av en type mettet fettsyre (laurinsyre) som i hovedsak øker nivåene av HDL-kolesterol, ikke LDL. Høyere nivåer av HDL-kolesterol er ikke forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom. 

Det vesentlige spørsmålet er: Hvilken effekt har kokosfett sammenliknet med andre typer fett? Kokosfett ser ut til å gi mindre kolesteroløkninger enn smør, men det har også vært vist at kokosfett øker LDL-kolesterolet sammenliknet med olivenolje.

LHL anbefaler å velge annet plantefett enn kokosfett, bl.a. fordi kokosfett har svært lite umettet fett og fettløselige vitaminer, og fordi olivenolje og rapsolje har vist seg å være gunstig for hjerte-kar-helsen. Dette betyr ikke at man trenger å unngå enhver mengde kokosfett, og litt kokosmelk er det også uproblematisk å spise av og til. 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar