Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 21. mai 2015. Referansenummer: 7800

Hjerte/kar, Kosthold

Flerumettet fett, omega-6 og inflammasjon

Hei! Jeg lurer bare litt på dette om flerumettet fett. Det finnes slik jeg forstår i planteoljer, slik som raps og solsikkeolje. Disse har mye flerumettet fett i seg. Dette er noe som er sunt og man skal derfor få i seg 5-10 prosent fett fra denne kilden. Jeg lurer imidlertid hvordan forholder det seg med balansen mellom omega 3 og omega 6 i slike fettkilder?

Flermumettet fett slik jeg forstår, har høye mengder med omega 6, siden de er plantebaserte. Slik jeg forstår kan dette føre til inflammasjon. Stemmer det?

I tillegg står det at omega-3-fettsyrene skal utgjøre minst 1 %. Da vil fordelingen mellom omega 3 og omega 6, bli opp i mot 1:10, med mindre planteoljer inneholder noe omega- 3. Jeg er litt usikker på dette forholdet og det hadde vært kjempefint å få en liten oppklaring.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(2)
Besvart 28. mai 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det er mange som lurer på dette for tiden. Anbefalingene om flerumettet fett er at det bør utgjør 5 til 10 prosent av det totale kaloriinntaket og ca. 1/3 av fettinntaket. 

Flerumettet fett finnes i både plantemat og animalsk mat, men i et vanlig kosthold vil plantefett være største kilde. I det norske kosholdet er de største kildene majones, margarin og matolje, brød, kjøtt og fisk. 

Du finner også omega-3 i planteoljer, rapsolje er spesielt rik på det. Når det gjelder balansen mellom omega-6 og omega-3 i ulike fettyper, ligger den på ca. 11:1 i olivenolje, 2:1 i rapsolje, 5:1 i smør og 7:1 i soyaolje. Men man kan ikke fastslå hvor sunn en matvarer bare ut fra denne verdien. 

Forholdet mellom omega-6 og omega-3-fettsyrer?

Av individuelle flerumettede fettsyrer finner vi i hovedsak fettsyrer i gruppene omega-3 og omega-6. Det er muligens viktig med en balanse mellom disse i kostholdet, men hvor viktig det er, og det nøyaktige forholdet mellom dem, er ukjent. Den eneste offisielle anbefalingen jeg kjenner til er fra Frankrike, hvor helsemyndighetene i 2001 anbefalte et forhold på 5:1. Undersøkelser av nordmenns kosthold har vist at balansen mellom omega-6 og omega-3-fettsyrer er mellom ca.  4:1 og 5:1, slik som i andre nordiske land. Det har ikke vært vist at dette forholdet er skadelig for mennesker. Men et ekstremt høyt og ubalansert inntak av enhver matvare eller næringsstoff kan naturligvis være skadelig. 

En av grunnene til at noen har fremhevet denne balansen er at omega-6 har vært ansett som inflammasjons-fremmende, mens omega-3 har vært ansett som anti-inflammatorisk, slik du nevner. Nyere tolkning av forskningen tyder imidlertid på at dette synet er overforenklet. Det har vært gjort et titalls kontrollerte forsøk på mennesker som ikke har klart å vise at den viktigste omega-6-fettsyren, linolsyre, fremmer inflammasjon, slik som i en svensk 10-ukers studie fra 2012 hvor en diett med mye solsikkeolje ble sammenliknet med smør. De fleste av disse studiene har derimot vist at linolsyre reduserer markører på inflammasjon. 

I store befolkningsstudier finner man videre at både omega-6-fettsyrer (i hovedsak linolsyre) og omega-3 er gunstig mot hjerte- og karsykdom, særlig dersom de erstatter mettet fett og "raske" karbohydrater, noe som delvis kan forklares med at linolsyre senker LDL-kolesterolnivåene.. 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Hei

Spør eksperten har sommerferie, og åpner igjen mandag 13. august.

Mvh LHL

Vis alle spørsmål og svar