Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 28. mars 2015. Referansenummer: 7338

Hjerte/kar

Medisin etter drypp

Min gamle mor på 96 år har hatt flere TIA-anfall. Nå sist ble hun også satt på en slags Epilepsi-medisin. Kan dette være med å forebygge anfallene?

Les svaret

LHL svarer

(0)
Besvart 04. mai 2015
LHL

Hei

Epilepsi-medisiner forebygger ikke TIA-anfall. TIA-anfall skyldes at små blodpropper tetter igjen små årer i hjernen, slik at blodforsyningen til et bestemt område hemmes forbigående. Blodproppen løser seg selv opp i løpet av kort tid, og symptomene går tilbake innen et døgn. 

Imidlertid kan gjentatte TIA-anfall på sikt skade hjernen, og for noen kan dette bli en årsak til epilepsi. Det er mulig det er tilfellet hos moren din, og at det er derfor hun har fått slik medisin. Men dette blir kun spekulasjoner fra min side, og dere bør spørre legen hennes om hvorfor hun får denne behandlingen. 

Med vennlig hilsen

Wasim Zahid

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar