Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 1. mars 2015. Referansenummer: 6972

Kosthold

Vektoppgang etter røykekutt

Etter røykekutt for 7 1/2 år siden, gikk jeg opp 23 kilo i vekt. Dette sliter jeg med å få av igjen. Kjenner at det er tungt å bære på, det hemmer meg i pustingen og er en psykisk påkjenning. Hva vil du anbefale at jeg gjør? Det må være noe som virkelig virker, og som ikke tar lang tid. Kan man få en ernæringsfysiolog på besøk i lokallag av LHL? Finnes det kokkekurs for kolssyke?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 09. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Vektoppgang er noe flere opplever når de stumper røyking. Litt om årsaker til dette finner du i denne artikkelen: Er røyking virkelig slankende?

Det er dessverre ikke mulig for meg å gi deg individuelle, skreddersydde råd over Spør eksperten. I dette faktaarket finner du en del informasjon om kostholdsråd for personer med kols og overvekt: Kosthold ved kols og overvekt. Her er et annet faktaark som handler om overvekt generelt: Kosthold ved overvekt. 

Før du i det hele tatt tenker på å gå ned i vekt må du jobbe med å stanse vektøkningen, eller med å gå opp mindre i vekt enn du har gjort de siste årene.

Som du sier, må slankekuren virke, det vil si ha en varig effekt. Det er ofte ikke et stort problem å gå ned i vekt, utfordringen er å holde vekta når man har gått ned. Hva som skal til å lykkes varierer mye fra person til person. Det finnes ikke noe bestemt som virker for alle, men noen suksessfaktorer er:

- Kontroller matinntaket: Vær bevisst på hva du spiser, både hva og hvor mye. Å føre matdagbok øker sannsynligheten for å lykkes med å holde vekta. Sammensetningen av kostholdet ser ikke ut til å utgjøre noen stor forskjell på lang sikt; mengden av de ulike matvarene betyr mest.

- Vei deg ofte (men ikke nødvendigvis hver dag, og aldri mer enn én gang om dagen)

- Tren regelmessig i tillegg til å endre kostholdet / spise mindre mengder.

- Ikke ha for mange "forbud", vær fleksibel i matveien.

Husk at et vekttap på bare 5-10 prosent gir en betydelig helsegevinst, også om du er veldig overvektig. 

Pasienter med kols mister ofte muskelmasse, også de som veier litt for mye. Mister du mye muskelmasse vil du blant annet få lavere forbrenning, noe som gjør det enda vanskeligere å holde en normal vekt.

Når du skal gå ned i vekt er det viktig at du begrenser tapet av muskelmasse ved å drive med litt styrketrening og være bevisst på at du får i deg tilstrekkelig med proteiner i kostholdet (se faktaarkene jeg viste til over). Du trenger ikke å overdrive å ta proteintilskudd, men sørg for å dekke behovet for protein.

Proteinrik mat (f.eks. sjømat, rent kjøtt og bønner) er dessuten mettende, det samme gjelder fiberrik mat. Drikkevarer er derimot lite mettende, selv om de kan inneholde mye kalorier. Sukkerholdig brus og saft samt alkohol er derfor noe du bør drikke minst mulig av når du skal ned i vekt. 

I denne artikkelen finner du lister over mat med lav og høy kaloritetthetHvor mye energi trenger kroppen? Dersom du skal ned i vekt, er det å spise hovedsakelig mat og måltider med lav kaloritetthet en god strategi. 

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar