Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 5. november 2015. Referansenummer: 9081

Hjerte/kar

ADHD-medisin ved høyt blodtrykk

Hvis man har høyt blodtrykk og hjertet har vokst, burde man vel stoppe bruke ritalin-tabletter for ADHD?

Kan ritalin tabletter forårsake høyt blodtrykk og hjerneblødning??

Hilsen en som fikk hjerneblødning 3 måneder etter påvist høyt blodtrykk og vokst hjerte, men ingen beskjed om slutte med ritalin ang. ADHD.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 16. november 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

En av bivirkningene av Ritalin er at blodtrykket kan gå opp. Hvis du allerede har hatt en hjerneblødning, er det særdeles viktig at blodtrykket ditt er godt regulert. Hos deg kan det være at Ritalin er direkte kontraindisert (skal ikke brukes i det hele tatt). Kontakt legen din snarlig, for å få avklart hva du kan, og ikke kan bruke. 

Mvh

Wasim Zahid

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert (må velges)

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar