Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 1. oktober 2015. Referansenummer: 8668

Lunge

Astmamedisin og ubehag i munnen

Hei, jeg fikk påvist astma hos fastlegen i forbinelse med forkjølelse, det surkla mer en det noen gang har gjort i forbindelse med forkjølelse og hostet også endel. Fikk Symbicort på resept, men liker ikke inhalator føler jeg får belegg og smak i munnen selv om jeg skyller etter dose! Finnes det tabletter i stedet eller andre typer jeg kanskje vil like bedre. Det har jo hjulpet men kjenner jeg gruer meg til å ta medisinen og det er ikke meg, så jeg føler altså ubehag etter inntak i munnen, ekkel bivirkning, slitsomt. Hjelp 😯

Les svaret

Vår ekspert, Grethe Amdal, Sykepleier svarer

Besvart 01. oktober 2015
Grethe Amdal, Sykepleier

Hei!

Takk for henvendelsen!
Det finnes andre kombinasjonsmedisiner som kan erstatte Symbicort. Du kan blant annet få den på spray med kammer noe som reduserer deponeringen i hals og svelg. Ta kontakt med legen din for å diskutere dette. Det er viktig at du finner en type som du vil bruke da regelmessig medisinering er avgjørende for å få kontroll på sykdommen.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Grethe Amdal 

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert (må velges)

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar