Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 25. oktober 2015. Referansenummer: 8919

Lunge, Allergi

Allergivaksinasjon

Hei.
Jeg prøvde i 2007 tabletten Grazax pga min pollenastma. Dette gikk galt, fikk en kraftig allergisk anafylaktisk reaksjon og måtte avslutte. Nå anbefaler legen på sykehuset meg å prøve vaksinering mot bjørk med sprøyter. Er dette trygt? Skjer det ofte at pasienter går i alvorlige reaksjoner av slike sprøyter?

Min sykdom plager meg svært mye hver sommer noe som fører til mye bruk av kortison, så jeg vurderer sterkt å prøve, men er redd for å bli like dårlig som sist.

Les svaret

Vår ekspert, Grethe Amdal, Sykepleier svarer

(9)
Besvart 27. oktober 2015
Grethe Amdal, Sykepleier

Hei! Takk for henvendelsen!

I starten av en vaksinasjonsbehandling er det vanlig å få noen umiddelbare bivirkninger som kløe i håndflaten og andre steder på kroppen, irritasjonshoste, utslett eller lett pustebesvær. Mer alvorlige symptomer som store pusteproblemer og allergisk sjokk er sjeldent, men kan oppstå. Det vil derfor ikke være noe garanti for at det ikke kan skje med deg igjen. Det er viktig at du har en god dialog med legen og diskuterer dette nøye med han som kjenner din sykdom før du tar en endelig avgjørelse.

Lykke til!

Vennlig hilsen Grethe Amdal 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Hei

Spør eksperten har sommerferie, og åpner igjen mandag 13. august.

Mvh LHL

Vis alle spørsmål og svar