Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 24. oktober 2015. Referansenummer: 8917

Hjerte/kar

Trening ved høyt blodtrykk

Jeg fikk konstatert høyt blodtrykk for to år siden og gjennomsnitt måling viste 170/105. Jeg går på medisiner, 50 mg Losartan, og når jeg måler hos legen hver 3 mnd er trykket 125-130/80-85.

Da jeg fikk høyt blodtrykk la jeg om livsstil. Sluttet å røyke og startet å trene. Jeg har lagt om mye på kosthold også, jobber fortsatt med det. Når det gjelder trening så er det spinning og styrketrening 4-5 ganger i uken. Jeg elsker å trene og trener med PT to ganger i uken. På spinning er jeg i korte deler av timen over 90 % av makspuls og ligger gjerne på gjennomsnitt 80-82 % i løpet av timen. Styrketrening foregår med tunge vekter og maksløft. Noe lettere også selvfølgelig.

Jeg har ikke fått noen beskjeder hverken av kardiolog eller fastlege om begrensninger i trening. Leste artikkelen deres om trening ved høyt blodtrykk - https://lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2015/2015/trening-ved-hoyt-blodtrykk - og blir litt bekymret. Burde jeg være det? Burde jeg endre treningen?

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 27. oktober 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei og takk for spørsmål

Først av alt: Fantastisk at du har gjort så mye med livsstilen din! Dette har unektelig en stor effekt på helsen din. 

Når det gjelder artikkelen om trening ved høyt blodtrykk, så gjelder den blodtrykkspasienter som enten ikke går på medisiner, eller som har høyt blodtrykk selv om de går på medisiner. Hos disse kan hard trening føre til farlig høye blodtrykksverdier. Men du faller ikke i noen av disse gruppene. Du har et veldig fint blodtrykk, og jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å trene hardt hvis jeg var deg. Faktisk har enkelte studier vist at høyintensitets intervalltrening har større fordeler for blodtrykkspasienter, enn moderat kondisjonstrening. 

Hvis du likevel er i tvil, kan du be legen din henvise deg til en arbeidstest. Da kobles du til et BT-apparat og belastes på en ergometersykkel med økende motstand. Du holder på til du har gitt absolutt maks, og ikke klarer mer. BT-maskinen måler blodtrykket ditt kontinuerlig og legen sjekker hvor høyt det går. Hvis overtrykket holder seg under 190 mmHg ved maksimal belastning, betyr det at blodtrykket ditt er godt regulert og stiger ikke til farlige høyder under hard trening. 

Mvh

Wasim Zahid

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Vi ber deg skrive kortfattet, har du komplekse problemstillinger anbefaler vi fastlegen din. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

500 tegn igjen

Velg en ekspert (må velges)

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar