Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 2. september 2015. Referansenummer: 8415

Hjerte/kar

Hyppige brystsmerter etter tidligere PCI

Ustabil Angina. jeg ble stentet på Feiring klinikken for 2,8 mnd siden etter et infarkt nyttåraften 2011. Fikk to stent ,ny PCI etter 1 mnd grunnet fortsatt plager. Har trykk og brystsmerter flere x i uken. Brukte plavix 9mnd. nå Albyle x1, Monoket 25mg x2 og statiner på kveld. i tilegg Nitrospray som ofte ikke hjelper , tar opp mot 0,5 t før det gir seg i blant. Sjekket spiserør og magesekk alt bra. også EEG + EKG og. vært hos kardiolog uten at det hjalp. Dette hemmer meg selvsagt i privat og på jobb. Merket veldig trykk og smerte sist jeg var ute i fly ide det steg opp. kommer oftest i ro, blir kaldsvett og blek når det knyter seg. Noe forslag hva jeg kan gjøre ??

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

(6)
Besvart 07. september 2015
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog

Hei! Fortvilende situasjon! 

Som du vet kan brystsmerter ha mange årsaker, og såkalt "angina pectoris" på grunn av trange kransårer i hjertet er ikke det vanligste selv om du har fått behandling for kransårene tidligere. Vi tar selvsagt alle slike symptomer på alvor, og det er greit at du har hatt en kontroll hos kardiolog med ny belastningstest. Dersom smertene er plagsomme, øker på og, særlig dersom det har sammenheng med anstengelse må du vurderes av lege igjen. Det er bra at mage/spiserør er sjekket ut. Noen får intense smerter relatert til muskulatur/skjelett/senefester i selve brystkassen, og endel pasienter utvikler dessverre endel angst knyttet til tidligere hjertesykdom som kan føre til ekstra stramninger i bystkassen og mer smerter. Stressmestringsteknikker/avslappingsteknikker og evt. terapi kan være effektivt for mange. Det kan også tenkes at du har smerter knyttet til redusert funksjon av de aller minste blodårene i hjertet. Disse årene er vanskelige å fremstille ved angiografi og kan ikke behandles med PCI. Forsøk på å justere medisinene dine kan være aktuelt ved mistanke om slike årsaker. Det finnes ulike typer medisiner som kan ha effekt hos enkelte, f.eks såkalte kalsiumblokkere. Evt justering av medisiner bør gjøres i samråd med interessert fastlege eller hjertespesialist. Ønsker deg god bedring!

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar