Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 24. september 2015. Referansenummer: 8638

Hjerte/kar, Lunge

Svimmelhet og nedsatt syn.

Hei. Jeg er meget bekymret for min mor, som i lengre tid har slitt med at hun er svimmel og at synet blir dårligere og dårligere - uten at noen lege vi har vært hos har noen forklaring på dette. Hun har i følge en epikrise jeg leste pulmonal hypertensjon, men får ingen medisiner for dette. Hun har også Parkinsons, diabetes 2 og hjerteflimmer, som hun tar medisiner for. Det største problemet hennes er at hun er så svimmel og at hun ser dårligere og dårligere. Hun forklarer at det er som å se gjennom frostet glass, svært slørete og utydelig. Videre er det merkelig nok slik at dette bare er på ett øye om gangen, og at det bytter fra øye til øye. Kan dette ha noe med den pulmonale hypertensjonen å gjøre? Min mor har også vært hos et par øyeleger, som sier at det ikke er noe galt med øynene. Når hun har vært på kontroller i forbindelse med Parkinsons, diabetes og hjerteflimmer sier de videre at disse diagnosene ikke forklarer problemet med svimmelheten og synet. Jeg har spurt dem om den pulmonale hypertensjonen kan være problemet, og svaret på dette har vært nei. Det er ingen planer om videre undersøkelser. Jeg synes det er vondt å se min mor som har så tunge dager på grunn av dette. Hun er i praksis nå synshemmet og vi må begynne å få tak i hjelpemidler deretter for henne. Jeg lurer derfor på om det kanskje er mulighet for å utrede om den pulmonale hypertensjonen kan ha noe å si, og om medisiner for dette kanskje kunne hjelpe. Takknemlig for svar.

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 24. september 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Svimmelhet er ofte det enkleste å forklare. Det angis i ltteraturen at dette kan oppstå i forbindelse med pulmonal hypertensjon. I tillegg er det også mulighet for at det kan være være bivirkninger av medisiner, eventuelt et varierende blodtrykk i forbindelse med en atrieflimmer. Den variable synsnedsettelsen er vanskeligere å forklare. Jeg tror heller ikke at dette har noe med pulmonal hypertensjon å gjøre. Og jeg er i tvil om noen ytterligere undersøkelse her vil føre til noen avklaring. Muligens ville det være lurt å konsultere en nevrolog for å sjekke dette nærmere.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar