Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 3. februar 2016. Referansenummer: 10137

Hjerte/kar

Kolesterolmedisiner etter hjerteinfarkt

Hei. Jeg har hatt et lite hjerteinfarkt, har fått satt inn to stenter. Det var 90 % tett. Har fått Metoprolol 50 mg, Acetylsalisylsyre 75 mg, Brilique 90x2 og Lipitor 40 m. Jeg er 50 år, røyker ikke, er ikke overvektig, lever sunt, men det har vært hjerteinfarkt og tette årer i familien. Jeg har hatt en stressende jobb som jeg slutter i. Jeg tror at det er stress som har forårsaket dette. Både hos meg og i min familie. Etter 16 dager hadde jeg for lave kolesterolverdier; HDL 0,9, LDL 1,5 (Lp(a)) 86 Total ble ikke målt. Jeg hadde ikke fastet før prøvene. Jeg har halvert tablettene (Lipitor), (delt de i to) fra 11 dager etter prøven ble tatt etter beskjed fra allmennlege. Jeg har nå tatt halv dose i 14 dager. Kardiologen på sykehuset sa at det var kolesterol, ikke åreforkalkning som tettet årene. Jeg hadde greie kolesterolverdier før hendelsen og lurer på hvorfor jeg fikk kolesterolnedsettende medisin? Jeg vet at det er risikabelt med for lave verdier. Kjenner en del forandringer i kroppen som tretthet, muskler/nerver i ben og armer kjennes numment og prikker, har rødhet i øynene. Kjenner også stikking/litt smerter/ubehag rundt i bryst og litt i armer på innsiden iblandt, spesielt når jeg har lagt meg. Små forkjølelsestendenser. Ellers går jeg lange turer og har begynt å trene mer og mer. Er i bedre form nå enn før infarktet, da jeg hadde pustevansker og smerter og måtte stoppe opp for hver 30 m jeg gikk. Dette hadde jeg i flere mnd. Jeg vil helst slutte helt med Lipitor. Skal selvsagt ta det opp med fastlegen, men vil ha flere uttalelser om dette. På forhånd takk for svar.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 07. februar 2016
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Først: Jeg vil IKKE anbefale deg å slutte med kolesterolmedisiner, selv om kolesterolnivåene skulle bli lave. Det høres ulogisk ut, men jeg skal forklare hvorfor. 

Tette årer på hjertet skyldes mange ulike faktorer. Røyking, høyt blodtrykk, diabetes, overvekt, arvelighet (som hos deg) og høye kolesterolnivåer er blant de viktige faktorene. 

Men vi ser også at pasienter uten slike risikofaktorer får tette årer. Eksempelvis selv om de har normale kolesterolverdier. Men store studier gjort på pasienter som har hatt hjerteinfarkt viser at kolseterolmedisiner forebygger nye infarkter uavhengig av kolesterolnivået. Det betyr at også de med lav kolesterol får færre infarkter hvis de bruker kolesterolmedisiner. Derfor anbefales alle som har hatt hjerteinfarkt å fortsette med kolesterolmedisiner resten av livet, uavhengig av hvor lavt kolesterolet måtte bli. For selv om kolesterolet ditt er lavt sammenlignet med andre, er det kanskje for høyt for DIN kropp. Vi er jo alle ulike og unike. 

Plagene du beskriver kan kanskje skyldes Lipitor, men det er langt fra sikkert. Du bør snakke med legen din og enten redusere dosen, eller prøve et annet statin (kolesterolmedisin). Det viktigste er at du bruker noe. 

Mvh

Wasim Zahid

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar