Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 24. januar 2016. Referansenummer: 9970

Hjerte/kar

Hjerteinfarkt, mulige bivirkninger av medisiner.

Hei Jeg fikk et lite hjerteinfarkt for ett år siden, og det ble satt inn to stent. Det viste seg også at det var en liten blodårene igjen som legen ikke fikk åpnet. De mener den ikke har stor betydning. Av medisin bruker jeg: albyl e 75 mg. Amlodipin 5mg. og Crestor rosuvastatin 5mg. Vet ikke om dette høres greit ut ? Saken er den at jeg for tiden er veldig dårlig form, svært trøtt, slapp, hjertebank, rivninger i hodet, hodepine. Generellt veldig utilpass.

Min fastlege mener at jeg av forskjellige grunner er utbrent, og har sykemeldt meg. Dette er jeg ikke så sikker på, da jeg ikke føler bedring etter to mnd. sykemelding. Kan det være feil blanding av medisin ? Kan jeg bli undersøkt på en av LHLs sykehus, utenom henvisning fra min fastlege ?

Dette er svært slitsomt, og jeg får ikke ro i sinnet. Har til opplysning hatt belastnings EKG, og den viser ingen forandring , de forklarer at de ser infarktet der, men at det ikke betyr så mye. Håper dere kan gi meg et råd om hva det er som plager meg.

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

(1)
Besvart 31. januar 2016
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog

Hei Geir! Det går an å bestille time hos hjertelege på poliklinikken på Glittre (https://www.lhl.no/klinikkene/hjerte--og-lungepoliklinikken/) og fra 1/4 på LHL poliklinikken i Bergen.

De symptomene som du beskriver kan ha mange årsaker, men bivirkninger av medisiner kan selvsgt være en mulighet som bør utelukkes. Blandingen du står på er ikke uvanlig, men det finnes flere alternativer som kan forsøkes ved mistanke om reaksjoner. Vi ser endel reaksjoner på crestor, mer sjelden på amlodipin. Albyl-E kan særlig gi ubehag fra magen. Antar at du har fått sjekket de vanligste blodprøvene? Når man står på et statin (som crestor) bør man reglemessig få sjekket leverprøver og evt. en prøve som kan avsløre muskel-reaksjon (CK). Det er all gunn til å se optimistisk på fremtiden og tenke at plagene skal bli bra ettervhert. Dersom du har noe utbrenthet oppe i dette så kreves det mye tålmdighet, godt med tid og noen justeringer i aktivitetsnivå, men prognosen er god!

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar