Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 12. januar 2016. Referansenummer: 9826

Hjerte/kar

Blodtrykk og behandling

Hvordan trappe ned metoprolol 50 mg ? Førstegangsdebut høyt blodtrykk, 180/85, puls 96. Satt på metoprolol av fastlegen. Bør jeg ikke henvises til kardiolog ? Kvalm, hodepine, smerter i mage/ bryst. Bedre med livstilendring enn medisiner ?

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

(5)
Besvart 13. januar 2016
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Ubehandlet høyt blodtrykk skader kroppen, og øker faren for hjerneslag og hjerteinfarkt. Det er derfor viktig med god behandling. Et trykk på 180/85 er høyt og må behandles. Det spiller mindre rolle hvilken medisin som brukes, og det viktigste er at man oppnår tilfredsstillende kontroll. Behandling av blodtrykk er i hovedsak en oppgave for fastlegen, og det er sjeldent nødvendig med spesialist. Mange pasienter trenger gjerne flere typer medisiner samtidig for å få god kontroll på trykket. Bruker du en så lav dose som 50 mg metoprolol, er det som regel ikke nødvendig å trappe ned, og det er ufarlig å slutte tvert. Men jeg vil fraråde deg å stoppe en medisin som fastlegen har satt deg på. Dette må du evt gjøre i samråd med legen din, og finne et alternativ som passer deg godt. 

Mvh

Wasim Zahid

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar