Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 3. november 2014. Referansenummer: 5858

Hjerte/kar

Høy puls og brystsmerter

Jeg lurte på om svingninger i puls gjennom dagen kan gi brystsmerter og/eller hodepine ?Jeg tenker på for eksempel svingninger mellom 50 til 80-90.Jeg går på Pranolol men den virker dempende bare et par timer ,ikke gjennom et helt døgn .Langtidsvirkende Metoprolol har jeg prøvd men ikke virket like sterkt .Har prøvd 200 Metoprolol. Tør ikke prøve høyere .Nå går jeg på 180 Pranolol til dagen. Kan puls svingninger gi smerter? Takker for svar

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

(0)
Besvart 03. november 2014
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Pulssvingninger i seg selv pleier ikke å gi brystsmerter og hodepine. Imidlertid vil pasienter med trange kransårer på hjertet kunne oppleve brystsmerter når pulsen blir for høy. Det er en av grunnene til at slike pasienter får betablokkere. Men også hos disse pasientene, er en pulsstigning til 80-90 som regel ikke nok til å gi plager. Hvis pulsen din ligger mellom 50-80, og du ellers er hjertefrisk, hadde jeg ikke øket på medisindosen for pulsens skyld. 

Med vennlig hilsen

Wasim Zahid

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar