Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 10. november 2015. Referansenummer: 9117

Hjerte/kar

Laktat og statiner

Er det vanlig at en person har uvanlige laktatverdier ved fysisk aktivitet, hvis personen går på kolesterolsenkende medisiner?

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

(0)
Besvart 19. november 2015
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog

Hei! Dette er en kjent komplikasjon ved inntak av statiner. Dersom du også har muskelsmerter, evt. påvirkede blodprøveverdier fra lever bør du sammen med fastlegen din vurdere å skifte til annen kolesterolsenkende medisin (f.eks, ezetrol).

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar