Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 15. mai 2014. Referansenummer: 4353

Intervalltrening og pulsdempende medisiner

Fikk inoperert hjertestarter i 2001. Har atrieflimmer og går på "pulsdempende medisiner".
Trener mye, intervalltrening, men får jo ikke pulsen over 90-95 slag. Hvor effektiv er egentlig denne kondisjonstreningen da?
Har dere tips hvor jeg kan finne noe å lese om temaet?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

(26)
Besvart 15. mai 2014
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og tusen takk for et godt og relevant spørsmål. Det er mange som er i samme situasjon som deg, og som sikkert lurer på det samme. Og du har helt rett: det er vanskelig å finne ut hvor en kan lese om dette temaet.

For det første: det er kjempebra at du trener regelmessig. Det er påvist at trening har en gunstig effekt ved hjerterytmeforsyrrelser. Du skriver også at du går på "pulsdempende medisiner". Jeg antar at det her dreier seg om såkalte betablokkere, som brukes blant annet ved høyt blodtrykk, hjertesvikt, angina pectoris og hjerterytmeforstyrrelser. Betablokkere reduserer hjertets arbeidsbelastning ved å senke hjertefrekvensen og blodmengden som pumpes ut ved hvert slag.

Det har vært og er mye fokus på de gunstige effektene av intervalltrening generelt og ved hjertelidelser spesielt. En kan fint drive intervalltrening, med god treningseffekt, selv om en behandles med betablokker. Men da kan en ikke registrere og styre belastningstoppene i forhold til puls. Hvis en følger med i diverse treningsforum på nett, og leser annen litteratur om intervalltrening er det mye fokus på pulsmåling og hvor mange prosenter av makspuls en bør ha i intervalltoppene. For de aller fleste, også friske, holder det lenge å kjenne sin egen kropp nogenlunde, og styre aktiviteten ut fra opplevd belastning og pust.

I den sammenhengen kan det være nyttig å kjenne til Borgs skala. Dette er en belastningsskala som går fra 1-20, hvor 1 er ingen belastning og 20 er maksimal belastning. Ved intervalltrening skal belastningen ligge rundt 15-16, altså 75-80% av maksimal belastning.

Kort oppsummert: Du vil ha god effekt av intervalltrening, selv om du ikke kommer opp i høy puls. Intervalløktene styres etter opplevd belastning/pust i stedet for puls. Kombiner og varier gjerne treningen med langkjøring og annen lystbetont aktivitet som utfordrer både styrke, balanse og smidighet. Og husk: god og lang oppvarming!

Lykke til med videre trening!

Vennlig hilsen Margrethe

 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar