Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 19. mars 2014. Referansenummer: 4438

Medisiner, vektøkning og tretthet

Hei, jeg er en kvinne på 66 år, bypass-operasjon i jan 2007.
Jeg har også lymfødem, siden 1991, får behandling en gang i mellom.
Jeg vet det er viktig å trene og holde vekten. Jeg trener 2 ganger i uken, men likevel kommer bare kg på. Lurer på om tablettene jeg tar har noe av skylden. Disse tablettene tar jeg: Metoprolol 50mg, Albyl E 160 mg, Centyl m/kaliumklorid 2,5 mg, Valsartan 80 mg Lipitor 80 mg, Ezetrol 10mg (1 tabl daglig) Jeg føler meg trøtt og slitten om ettermiddagen. Får jeg riktig medisin for hjertet og lymfødem?

Les svaret

Vår ekspert, Ellen Hilde Julsrud, lege svarer

(1)
Besvart 19. mars 2014
Ellen Hilde Julsrud, lege

Hei og takk for spørsmålet ditt

Vekt

Det er generelt ganske sjelden at medisiner gir vektoppgang, men noen medikamentgrupper er mer kjent for det enn andre. Av de medisinene du bruker er det ingen som har som vanlig bivirkning at vekten går opp. Men det er registrert som mindre vanlig ved bruk av Metoprolol og Lipitor. Oftere er det sammensetningen av kostholdet og mengden mat i forhold til trening/fysisk aktivitet som  påvirker vekten mest.

Tretthet, slapphet

Mer vanlig er det at medisiner kan gi bivirkninger i form av tretthet og slapphet. Noen av dine medisiner kan gi slike symptomer, som f.eks Centyl m/kaliumklorid, Metoprolol og Ezetrol. De fleste tåler imidlertid disse medisinene godt, også i kombinasjon, og symptomene er forbigående. Ved hjertesykdom er det bl. a. viktig å ha et velregulert blodtrykk og kolesterolnivå og disse medisinene medvirker til dette. Jeg vil anbefale deg å ta opp med fastlegen, som kjenner din sykehistorie best, om det er rom for bytte av eller justering av dine medisiner.

Lymfødem

Vanndrivende medisiner (som Centyl m/kaliumklorid) er vanligvis ikke anbefalt ved hevelser som følge av lymfødem, men brukes ofte dersom man har hevelser i beina på grunn av hjertesykdom eller høyt blodtrykk. Ta dette nærmere opp med fastlegen din. Det kan være gode grunner til at du har medisineringen du har, som jeg ikke kjenner til.

Generelt sett er det viktig at dersom man skal gjøre endringer i medisiner at man gjør det i samråd med fastlege.

Håper du har fått svar på det du lurte på

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Ditt spørsmål

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager.

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Vis alle spørsmål og svar