Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Hei

Spør eksperten har sommerferie, og åpner igjen mandag 13. august.

Mvh LHL

Sist besvarte spørsmål av Erik Arnesen

Kosthold

Kosthold og høyt LDL-kolesterol

Hei! Jeg tok blodprøver for en uke siden og fikk beskjed at kolesterolet var bra men LDL var litt høy. Legen skrev at jeg måtte være forsiktig med egg og at jeg skal være mer aktiv. Jeg vil si at jeg spiser variert mat (kanskje litt mye egg) og har normal vekt ,men trener ikke. Jeg går turer 1-2 ganger i uka og har små barn. Siden vi har høy kolesterol(og diabetes) i familien, blir jeg litt usikker på hva jeg bør endre .Jeg savner litt mer detaljert info om kosthold og matvarer generelt (Alt fra pålegg til kaffe).

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(2)
Besvart 09. juni 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, vi har en del informasjon om kosthold ved høyt kolesterol på våre nettsider, blant annet på vår side om Høyt kolesterol.

Egg inneholder mye kolesterol, men mange kan fint spise f.eks. noen egg i uka, eller ett egg om dagen, uten at det går utover kolesterolnivået i blodet. Det varierer mye fra person til person. 

Det som påvirker kolesterolet i blodet mest er balansen mellom mettet fett og umettet fett i kostholdet. Ved et høyt inntak av mettet fett blir mindre av kolesterolet i blodet brutt ned og skilt ut, slik at kolesterolnivåene i blodet blir høye. Flerumettet fett har motsatt effekt. Derfor er det gunstig å erstatte mat som har mye mettet fett - for eksempel fete kjøttvarer, meierismør, bakevarer med smør osv. - med kilder til flerumettet fett, som fisk, planteoljer, nøtter og frø. Nøtter i seg selv har også en gunstig effekt på kolesterolverdiene. Det finnes en type margarin (Vita pro.aktiv) som kan bidra til å senke LDL-kolesterolet. 

Les mer om fett her:

Velg fett med riktig kvalitet

Kostråd om fett

I tillegg har fiber i maten en kolesterolsenkende virkning, spesielt det fiberet som finnes i havre og bygg, men du bør også sørge for å spise mye grønnsaker, frukt og belgvekster (linser og bønner), som er rike på fiber. 

Om du i dag drikker kokekaffe eller presskannekaffe bør du bytte den ut med filter- eller pulverkaffe. Noen typer kaffekapsler kan også inneholde fettstoffer som øker kolesterolet, men sannsynligvis ikke hvis du bare drikker 1-2 kopper om dagen. Se artikkelen Kaffe, hjertehelse og kolesterol.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Hjerte/kar, Kosthold

Mat som påvirker blodkoagulasjon

Hei Hvilke matvarer påvirker koagulasjonen?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(1)
Besvart 04. juni 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Vitamin K bidrar til å koagulere blodet, og vitamin K finnes det mye av i blant annet spinat, grønnkål, brokkoli, rosenkål og andre grønne grønnsaker. Personer som bruker Marevan, en blodfortynnende medisin, bør unngå å få et plutselig høyt inntak av K-vitamin da det kan motvirke effekten. 

Andre næringsstoffer (f.eks. vitamin E, som det er særlig mye av i planteoljer, nøtter og hele korn), omega-3-fettsyrer og en del urter, kan derimot ha en blodfortynnende effekt, men av andre mekanismer enn via blodkoagulasjon direkte.  

Du finner mer informasjon her: Spis riktig når du bruker Marevan og Medisiner, mat og kosttilskudd.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Fysisk aktivitet

Musikk til trening

Jeg fant ett treningsopplegg her inne om Fysisk aktivitet Nivå 1, som jeg kunne tenkt meg å prøve på egen hånd. Jeg ser at det har blitt gitt ut en tilhørende CD med musikken som følger opplegget. Jeg tror det ville vært motiverende å fått musikk til de ulike øvelsene. Så spørsmålet mitt er; finnes denne CD-en til salgs ? Eventuelt kan det lastes ned noen steder ? Eller finnes det noe annet som kan brukes privat ?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(0)
Besvart 28. mai 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, du kan kjøpe LHLs "Hjemmetrim" med CD gjennom vår nettbutikk: https://nettbutikk.lhl.no/boker-og-brosjyrer/lhls-hjemmetrim-2124.html 

 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Kosthold

Kjøttprodukter

Hei Jeg er 48 år og har gjennomgått et hjerteinfarkt for 3 mnd siden. Jeg levde forholdsvis sunt før hjerteinfarktet. Nå har mitt forhold til kost blitt enda mere bevisst. Jeg lurer på om alle matvarene som er nøkkelhullsmerket er greit for meg å spise. Det sies jo at man skal begrenese inntaket av f,eks pølser og kjøttdeig. Det finns jo pølser som er nøkkelhullsmerket og karbonadedeigen er jo og det. Er det greit å spise disse produktene?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(1)
Besvart 27. mai 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Bearbeidete kjøttprodukter, som pølser, farsemat, spekemat og bacon, er som du sier noe man bør begrense. Vi anbefaler generelt å spise dette sjeldent. Noe av problemet med slike produkter er det høye innholdet av salt, men saltinnholdet er betydelig redusert i de nøkkelhullsmerkede alternativene. Dersom du erstatter de kjøttproduktene du bruker i dag med nøkkelhullsmerkede, vil det ha en positiv effekt.

Med andre ord: om du først skal spise for eksempel pølser eller kjøttpålegg, anbefaler vi derfor at du bruker de med Nøkkelhullet.

Når det gjelder karbonadedeig anbefaler vi de som ikke er tilsatt salt. Det er uansett et bedre valg enn vanlig kjøttdeig.

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Kosthold

Kosthold for lavere vekt og blodtrykk

Hva slags kosthold/diett bør man velge for å effektivt gå ned i vekt, for på den måten å senke blodtrykket?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

(3)
Besvart 26. mai 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei! Et kosthold som er bra for blodtrykket er også bra for vekta - og motsatt. Vi har nylig publisert en artikkel om et blodtrykkssenkende kosthold her: Det beste kostholdet mot høyt blodtrykk. Dersom du i tillegg går ned i vekt blir blodtrykksreduksjonen noe større. Et slikt kosthold er rikt på blant annet fiber og protein, og lite sukker, noe som er gunstig for metthetsfølelsen og i sin tur vekta. 

Gi dette svaret det antall stjerner du synes det fortjener:

Vis alle spørsmål og svar