Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?
Still spørsmål til Erik Arnesen om Kosthold

Alle spørsmål blir lest og alle svar anonymisert. Av personvernhensyn kan vi ikke svare deg direkte på e-post, men spørsmålet ditt vil ble publisert her innen 1-5 virkedager. Prøv gjerne å søke først - kanskje har vi allerede svart på det du lurer på?

Velg en ekspert

For å kunne svare best mulig, ønsker vi å vite litt om hvem du er (frivillig):

Kjønn

Ved å klikke på innsendingsknappen godtar du våre brukerbetingelser



Sist besvarte spørsmål av Erik Arnesen

Hjerte/kar, Kosthold

Hjertebank og slanking

Jeg slanker meg, spiser ca. 800kcal om dagen, og har gjort det et par måneder. Jeg vet at dette er mindre enn anbefalt. Men er det egentlig farlig? Hvor går grensen? Jeg er litt bekymret fordi jeg i løpet av de siste dagene har hatt korte episoder hvor hjertet slår rart, og lurer på om det kan ha sammenheng med lavt kaloriinntak. Først slår hjertet ekstra fort og hardt i noen sekunder, så etterfulgt av noen sekunder med intens dirring, alltid i hvile. Hvilepulsen ligger på rundt 50, men den pleier vanligvis å ligge på rundt 60. Jeg er normalvektig, ikke så langt fra overvektig, og vil gjerne gå ned i vekt. Men så har jeg ikke så lyst til å plutselig falle om.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 07. september 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det er ikke overraskende at et så lavt kalorinntak over så lang tid har en del negative konsekvenser, selv om du går mye ned i vekt av det. En diett med bare 800 kalorier defineres som svært kalorifattig og bør kun følges under oppfølging av lege, med medisinske ernæringsprodukter. Symptomene du nevner kan være et resultat av et for lavt inntak av vitaminer og andre næringsstoffer (for eksempel B-vitaminer), som over tid faktisk kan føre til hjertesvikt eller en tilstand som kalles kardiomyopati. Dette kan blant annet gi hjertebank og tungpust. Sannsynligheten for det er ikke stor, men er absolutt en grunn til at du bør undersøke dette hos en lege. 

Ettersom du ikke er sykelig overvektig finnes det langt mildere dietter du kan følge for å gå ned i vekt, og på lang sikt er ikke ekstreme lavkaloridietter mer effektive enn moderate dietter. Om du er normalvektig eller har en BMI under 30 bør du i all hovedsak være mer opptatt av ikke å gå opp i vekt enn å gå mye ned i vekt. 

Hjerte/kar, Kosthold

Kolesterol og vektøkning

Heisann, jeg er en voksen gutt på 30 år. Jeg har hatt litt forhøyt kolesterol, men legen sa at det ikke er så farlig. Jeg sliter litt med kostholdet nå. Jeg har vært innom ernæringsfysiolog og fått orden på det, men en ting jeg lurer på nå. Kan det være farlig og opp i vekt selvom jeg har hatt høyt kolesterol? Jeg er litt tynn og i tilegg til så trener jeg 4 ganger i uka pluss jobben. Jeg veier 64 kg nå og målet mitt er 70 kg. Takk

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 03. september 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det er faktisk ikke en veldig klar sammenheng mellom det å gå opp i vekt og høyt kolesterol. Overvekt og fedme er forbundet med en negativ kolesterolprofil, og har da godt av å gå ned i vekt, men for din del er vel målet å fortsatt være innenfor en normal vekt og ikke for høy fettmasse. Går man ned 5-10 kilo i vekt kan LDL-kolesterolet gå ned med ca. 0,1 mmol/l, men om det øker tilsvarende av å gå opp i vekt er ikke kjent.

Det finnes uansett mange måter du kan holde kolesterolverdiene nede på, ved hjelp av kostholdet. Når du skal opp i vekt vil du kanskje øke inntaket av fett, for å få i deg nok kalorier. For kolesterolets og hjertehelsens del er det da viktig å fokusere på mat med mye umettet fett, slik som nøtter, avocado, fisk og litt planteolje til matlaging (i stedet for smør), da det bidrar til å senke kolesterolet selv om man går opp i vekt. Det bør du da prioritere fremfor andre fettrike matvarer som pølser, hamburger, pizza, snacks og kaker. Mye fiber i kostholdet, fra f.eks. havregryn, bygg, bønner og linser, er også gunstig. Du finner flere råd om kosthold og kolesterol på våre nettsider.

For øvrig er det riktig av deg å tenke på kolesterolet selv om du er ung! Det er sant at høyt kolesterol ikke trenger å være noen akutt fare for deg her og nå, som fastlegen din sier, men over tid øker risikoen. 

Kosthold

Høyt kolesterol og reker

Hei. Synes ikke jeg helt fikk svar på dette med reker og kolesterol. Hvilken type kolesterol(HDL eller LDL) inneholder reker, er det slik at man ikke skal spise reker om man har arvelig høyt kolesterol?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 23. august 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det finnes kun én type kolesterol i mat. Dette øker både HDL- og LDL-kolesterolet i blodet. Dersom du har arvelig høyt kolesterol kan du være mer sensitiv for kolesterol fra kostholdet slik at et høyt inntak vil gi høyere LDL-kolesterol.

Nasjonal kompetansesenter for familiær hyperkolesterolemi anbefaler at man begrenser inntaket av kolesterolrike matvarer som eggeplomme, lever, blodmat og rogn. I 100 gram reker er det omtrent like mye kolesterol som i ett egg. Men merk at det er snakk om å "begrense", ikke nødvendigvis kutte ut fullstendig. 

Kosthold, Kols

Lungesykdom og undervekt

Hei, jeg har lungesykdom og har gått ned veldig i vekt i det siste. Har også fått redusert matlyst. Hva bør jeg tenke på med kostholdet for å gå opp i vekt? Jeg har fått innvilget næringsdrikk og tar en hver dag.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 14. august 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Å ta næringsdrikker som mellommåltid er en god strategi og gir en bedre ernæringsstatus. I tillegg kan du tilrettelegge slik at du får i deg små, men hyppige måltider fremfor store måltider for å unngå tungpusthet, og spise flere matvarer med høy energitetthetSpis når du har mest krefter, og hvil gjerne før måltidene. 

Utenom næringsdrikker kan gode mellommåltider være f.eks. en tallerken med oppskåret frukt sammen med creme fraiche, vaniljesaus el.l., grønnsaker med dipp, nøtter, rosiner og mørk sjokolade, avocado eller ost og kjeks. Legger du til så lite som én spiseskje majones eller olje i maten, får du i deg om lag 100 kalorier ekstra. 

Utover næringsdrikker finnes det også berikningspulver, som er pulver som kan blandes i mat (f.eks. suppe og grøt) for å gi ekstra energi, blant annet "Nutrison" fra Nutricia. 

Du finner også nyttige tips i vårt faktaark om kols og undervekt her (pdf): https://www.lhl.no/globalassets/hjerte--og-karsykdom/faktaark-sykdom/19_a4_lhl_fakta_kosthold_kolsogundervekt_3k.pdf 

Kosthold

Kosthold og høyt LDL-kolesterol

Hei! Jeg tok blodprøver for en uke siden og fikk beskjed at kolesterolet var bra men LDL var litt høy. Legen skrev at jeg måtte være forsiktig med egg og at jeg skal være mer aktiv. Jeg vil si at jeg spiser variert mat (kanskje litt mye egg) og har normal vekt ,men trener ikke. Jeg går turer 1-2 ganger i uka og har små barn. Siden vi har høy kolesterol(og diabetes) i familien, blir jeg litt usikker på hva jeg bør endre .Jeg savner litt mer detaljert info om kosthold og matvarer generelt (Alt fra pålegg til kaffe).

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 09. juni 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, vi har en del informasjon om kosthold ved høyt kolesterol på våre nettsider, blant annet på vår side om Høyt kolesterol.

Egg inneholder mye kolesterol, men mange kan fint spise f.eks. noen egg i uka, eller ett egg om dagen, uten at det går utover kolesterolnivået i blodet. Det varierer mye fra person til person. 

Det som påvirker kolesterolet i blodet mest er balansen mellom mettet fett og umettet fett i kostholdet. Ved et høyt inntak av mettet fett blir mindre av kolesterolet i blodet brutt ned og skilt ut, slik at kolesterolnivåene i blodet blir høye. Flerumettet fett har motsatt effekt. Derfor er det gunstig å erstatte mat som har mye mettet fett - for eksempel fete kjøttvarer, meierismør, bakevarer med smør osv. - med kilder til flerumettet fett, som fisk, planteoljer, nøtter og frø. Nøtter i seg selv har også en gunstig effekt på kolesterolverdiene. Det finnes en type margarin (Vita pro.aktiv) som kan bidra til å senke LDL-kolesterolet. 

Les mer om fett her:

Velg fett med riktig kvalitet

Kostråd om fett

I tillegg har fiber i maten en kolesterolsenkende virkning, spesielt det fiberet som finnes i havre og bygg, men du bør også sørge for å spise mye grønnsaker, frukt og belgvekster (linser og bønner), som er rike på fiber. 

Om du i dag drikker kokekaffe eller presskannekaffe bør du bytte den ut med filter- eller pulverkaffe. Noen typer kaffekapsler kan også inneholde fettstoffer som øker kolesterolet, men sannsynligvis ikke hvis du bare drikker 1-2 kopper om dagen. Se artikkelen Kaffe, hjertehelse og kolesterol.

Vis alle spørsmål og svar