Hopp direkte til innhold
Sunnere bolig

Allergifri natt

Vi bruker nesten en tredjedel av livet på å sove. Her får du gode råd og tips for et best mulig inneklima på soverommet.

Det er mange små ting som kan gjøres for å få et sunt inneklima på soverommet. Godt inneklima kan bidra til bedre søvn og at du føler deg mer uthvilt når du våkner.

Temperatur

Temperaturen på soverommet bør helst ligge mellom 15 og 18 grader, noe de aller fleste vil synes er behagelig for å få god søvn. En voksen person svetter rundt en halv liter væske i løpet av natten. Svette og pust skaper kondens. Et kaldt soverom kan derfor føre til fuktproblemer, oppvekst av mugg og at fuktigheten i sengetøyet ikke tørker helt ut.

Lufting

Luft godt. Sjokklufting i 5-10 minutter, to til tre ganger om dagen vil bidra til å senke luftfuktigheten i rommet. Høy luftfuktighet øker faren for muggsopp, mikroorganismer og bakterievekst.

Rengjøring

Støv i kombinasjon med høy temperatur på soverommet vil føre til dårlig luftkvalitet. Unngå heldekkende tepper som vil være et støvdeponi og begrens antall gjenstander som samler støv. På barnerommet er det viktig å ha lekekasser med lokk, samt skap og hyller med dører som kan lukkes.

En tørr eller litt fuktig mikrofiberklut eller mopp er en effektiv og enkel måte å gjøre rent de fleste overflatematerialer på, også gulv. En støvsuger vil effektivt fjerne støv og partikler fra overflater, men det er viktig å velge en støvsuger som ikke bidrar til å spre finstøvet. For de fleste vil rengjøring en gang i uken være nok, men på barnerom hvor barn oppholder seg mye kan det være lurt å moppe over litt oftere.

Les mer: Effektiv fjerning av støv.

Dyne og pute

Det er viktig at dyne og pute kan vaskes på 60 grader eller renses. Ved temperatur på minst 60 grader vil du drepe midden som finnes i større eller mindre mengder i alle senger og som er den viktigste årsaken til allergiske plager utenom pollensesongen. Les om allergi mot husstøvmidd. 

Av samme grunn bør barnets kosedyr få en omgang i vaskemaskinen en gang i måneden. Midd dør etter ett døgn i -20 grader. Legg sengetøy i fryseren eller ut i kulden om vinteren.

Generelt bør du skifte på sengen minst hver 14. dag og vaske eller rense dyner og puter minst to ganger i året.

Sengen

La sengen være uoppredd når du står opp. Bare åpne dynen og legg til side slik at fuktigheten fra natten kan fordampe i løpet av dagen. Mindre fuktighet vil gi mindre gunstige vekstforhold for midden. Hvis barnerommet benyttes som lekerom er det lurt å dekke til sengen med teppe for å beskytte sengetøyet mot smuss, dyrehår etc.