Hopp direkte til innhold

Bra mat for hjertet!

Et hjertevennlig kosthold er enkelt å få til og det bugner av gode smaksopplevelser! Her får du tips til hvordan du enkelt kan opprettholde et hjertevennlig kosthold i hverdagen.

I et hjertevennlig kosthold er det viktig å fokusere på sammensetningen i kostholdet, spesielt mengden og type fett, fiber og salt. For å oppnå god hjertehelse er det blant annet gunstig å erstatte mettet fett med umettet fett. Mettet fett øker kolesterolet, som er en av de viktigste risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer.

Økt fysisk aktivitet og mindre stress i hverdagen er også godt for en litt bedre hjertehelse, sammen med et balansert og variert kosthold. Når kroppen har det bra, har hjertet det bra!

Disse matvarene kan du trygt velge i et hjertevennlig kosthold:

  • Grønnsaker (spis grønnsaker i alle farger!)
  • Frukt
  • Grove kornprodukter
  • Fisk (både fet og mager)
  • Fiskepålegg
  • Magre kjøttvarer
  • Magre meieriprodukter
  • Myke plantemargariner, flytende margarin eller matolje
  • Majonesbaserte salater
  • Vann som tørstedrikk

Her får du gode hjertevennlige menyer!