Hopp direkte til innhold
Trening og fysisk aktivitet

Gågrupper har flere helsefordeler

Hvert skritt teller når det gjelder fysisk aktivitet og helse. Å gå tur regelmessig og i riktige mengder er faktisk knyttet til vel så gode fordeler som løping når det gjelder risikofaktorer som høyt kolesterol og blodtrykk.

Å gå i 5 til 8 kilometer i timen kan regnes som moderat intensitet. Dette skal føles litt anstrengende, men ikke mer enn at du kan snakke relativt uanstrengt.

Gå-grupper ute i naturen – noe en rekke av LHLs lokallag tilbyr – er en god måte å få flere til å være i aktivitet på, spesielt eldre. Utover å øke aktivitetsnivået har gå-grupper også flere gunstige helseeffekter.

Stavgang - uansett årstid

En stor mengde forskning viser at det å delta i gågrupper har vist seg å være gunstig for: 

  • blodtrykk
  • hvilepuls
  • kroppsfett og kroppsmasseindeks
  • kolesterolnivåer
  • oksygenopptak
  • livskvalitet
  • 6-minutters gangtest
  • depresjon

Litt er alltid bedre enn ingenting

Dette viser en ny oversikt over forskningslitteraturen. Gågrupper har altså flere fordeler enn bare å få folk opp av sofaen. I tillegg ser gågrupper ut til å være en aktivitetsform som de fleste klarer å opprettholde, og som dessuten har svært lav sannsynlighet for skader og andre bivirkninger.

Trening på dine premisser

Trening

Vi har laget tre 8-ukers treningsprogrammer, med tilrettelagt trening på ulike nivåer. Til hver uke er det tre ulike aktiviteter. Programmet har progresjon fra uke til uke, i takt med at du blir i bedre fysisk form. Start med å velge nivå:

Nivå 1 Ny giv!

Treningsprogram tilpasset deg som trener lite eller ingenting, er mye stillesittende eller har en funksjonsbegrensning - og trenger en ny giv og tilpasset aktivitet. Øktene skal hjelpe deg å komme i gang med trening.

Nivå 2 På rett vei!

Treningsprogram tilpasset deg som er aktiv, men som ikke trener regelmessig. På rett vei passer for alle som ønsker økt aktivitet og mer strukturert trening for å komme i bedre fysisk form.

Nivå 3 God flyt!

Treningsprogram tilpasset deg som er mosjonist og trener to eller flere ganger i uken. God flyt gir deg mulighet til å utfordre deg selv litt mer og gi deg økt fysisk fremgang.