Hopp direkte til innhold
Trening og fysisk aktivitet

Gågrupper har flere helsefordeler

Hvert skritt teller når det gjelder fysisk aktivitet og helse. Å gå tur regelmessig og i riktige mengder er faktisk knyttet til vel så gode fordeler som løping når det gjelder risikofaktorer som høyt kolesterol og blodtrykk.

Å gå i 5 til 8 kilometer i timen kan regnes som moderat intensitet. Dette skal føles litt anstrengende, men ikke mer enn at du kan snakke relativt uanstrengt.

Minimum 150 minutter i uken er anbefalt mengde med moderat aktivitet for voksne.

Selv om dette utgjør bare 1,5 prosent av en hel uke, har mange vanskelig for å oppnå denne anbefalte mengden.

Les også: Har du fått "dine 30" i dag?

Gå-grupper ute i naturen – noe en rekke av LHLs lokallag tilbyr – er en god måte å få flere til å være i aktivitet på, spesielt eldre. Utover å øke aktivitetsnivået har gå-grupper også flere gunstige helseeffekter.

En stor mengde forskning viser at det å delta i gågrupper har vist seg å være gunstig for: 

  • blodtrykk
  • hvilepuls
  • kroppsfett og kroppsmasseindeks
  • kolesterolnivåer
  • oksygenopptak
  • livskvalitet
  • 6-minutters gangtest
  • depresjon

Dette viser en ny oversikt over forskningslitteraturen. Gågrupper har altså flere fordeler enn bare å få folk opp av sofaen. I tillegg ser gågrupper ut til å være en aktivitetsform som de fleste klarer å opprettholde, og som dessuten har svært lav sannsynlighet for skader og andre bivirkninger.

3 x 30 minutter i uken for et sterkere hjerte

Bli med på Hjertekampen - aktivitet bidrar til god hjertehelse. Hjertekampen er et enkelt og inspirerende trenings- og kostholdsprogram utviklet av LHLs fysioterapeuter i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog.

Les mer om Hjertekampen