Hopp direkte til innhold

Slik gjør du hverdagen litt sunnere!

Her er noen enkle tips til å leve sunnere og ta bedre matvalg i hverdagen! Det skal små grep til for å gjøre store endringer i positiv retning!

Spis mer grønnsaker!

Grønnsaker, frukt og bær er selve grunnsteinen i et sunt kosthold. En generell anbefaling er å spise minst fem porsjoner hver dag: to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker. Men jo mer, jo bedre!

Slik spiser du 5 om dagen

 3 oppskrifter på grønnsakslefser

Fargerikt tilbehør til middagen

Vær fysisk aktiv!

Myndighetene anbefaler 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Vi vet blant annet at fysisk aktivitet bidrar til å øke HDL-kolesterol, den gode typen kolesterol.

Tenker du at du egentlig ikke har tid til trening? Her er noen treningstips til akkurat deg:

Treningstips!

Bli med på hjertekampen!

Derfor bør du spise frokost:

Helsemyndighetene anbefaler å starte dagen med sunne brød- og kornvarianter. Grovt brød, grove kornblandinger og havregrøt inneholder mye fiber og flere andre næringsstoffer kroppen trenger.

Til pålegg anbefaler helsemyndighetene å bruke myk margarin, fiskepålegg som sild, makrell i tomat eller fiskepudding samt halvfete eller magre ostetyper.

Velg pålegg av rent kjøtt, for eksempel kylling og kalkun.

Majones og majonessalater inneholder fett, men av den gunstige typen. Derfor kan du fint bruke det som pålegg av og til.

Frokosten blir enda mer næringsrik om du tilsetter frukt eller grønnsaker til frokosten. Bruk agurk, tomat, salat eller paprika som topping på brødskiven eller fyll opp frokostskålen med yoghurt, müsli, frukt og bær.

Tips til en god start på dagen

Spis mer fisk!

Fet fisk, som laks, tunfisk og ørret har et høyt innhold av umettet fett, har vist seg å ha gunstig effekt på kolesterolet.

Oppskrift på nydelig asiatisk laksesalat med mango

Få mer smak med mindre salt i maten

Salt er verdens mest brukte smaksforsterker, men vi bruker altfor mye av det. Heldigvis finnes en mengde råvarer og kryddere som gjør saltet overflødig.

Tips til mindre salt i maten

5 tips til enkle og sunne mellommåltider

Når sulten plutselig tar deg i en hektisk hverdag er det lett å ty til enkle, og kanskje ikke så altfor gode løsninger.

Med disse mellommåltidene i veska, blir det lettere å spise sunt gjennom hele dagen.

Sunne mellommåltider

5 gode oppskrifter på sunne mellommåltider

Ikke undervurder et ryddig kjøleskap

Et ryddig kjøleskap kan hjelpe deg til å spise sunt. Og hva du har i kjøleskapet og hvor du setter det kan være avgjørende for hvor sunt du spiser. 

Å spise sunt handler om tilgjengelighet.

Når du er sulten er det enklere å åpne en pakke kjeks enn å skrelle en gulrot. Derfor kan det være lurt å ha de sunne alternativene klare til du blir akutt fysen. Oppskåret frukt og grønt, ferdig kokte egg, avokado eller mager yoghurt og bær er fint å ha lett tilgjengelig.

Legg den sunne maten midt i kjøleskapet.

Bonusen med et ryddig kjøleskap er at du forebygger matsvinn og sparer penger samtidig. Når du har full oversikt unngår du å kjøpe dobbelt opp, og det er enklere å bruke det du har før det går ut på dato.

Oppskrift på mettende salater som gir deg energi