Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

LHLs rådgivningstjeneste "Spør eksperten" er stengt på grunn av økonomiske innsparinger.

Vi har besvart spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Sist besvarte spørsmål

Lunge

Medisinblanding på forstøverapparat.

Jeg bruker nubilisator med ventolin og atrovent 2,5ml. og 1ml. Er det en fin blanding?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 10. mai 2017
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei,

Blandingen av Ventoline og Atrovent på forstøverapparat er vanlig å bruke ved forverringer og når vanlig pulver eller spray ikke fungerer godt nok. Blandingen er god og effektiv ved riktig bruk. Det er en fordel å ikke bruke for mye i løpet døgnet fordi det kan gi mer bivirkninger ved høye doser.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

 

Allergi

Allergi

Hvilke faktorer må være tilstede for å utvikle allergi?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 10. mai 2017
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei

Det var et vidt spørsmål :)

Man kan være arvelig disponert for å få utvikleallergi. Så må man utsettes for allergenet, melk, pollen, pelsdyr osv. Hos de som utvikler allergi er det immunforsvaret som aktiveres og går til angrep på allergnene som oppfattes som fremmed og farlig og en allegrgisk reaksjon med symptomer settes igang. Les mer om mekanismene bak allergi her og kom gjerne tilbake med konkrete spørsmål om det er noe du lurer på.

Hilsen Helle

Hjerte/kar, Lunge, Kosthold, Fysisk aktivitet

Å komme igang med trening ved overvekt

Hvordan kan man øke kondisen og i det hele tatt komme i normal form når man er i så dårlig form at det er slitsomt bare å gå en kort spasertur? Blir andpusten, sliten, "gele" i beina. Er 30 kilo overvektig og trenger å gå ned i vekt, men inaktivitet over flere år i tillegg til overvekten gjør at det føles håpløst ut. Kostholdsendring er allerede i gang, nå er det formen som må bli bedre.

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 09. mai 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Tusen takk for godt spørsmål.

Så flott at du har bestemt deg for å endre livsstil. Jeg vil anbefale deg å starte i det "små" og gradvis bygge deg opp for å unngå at du starter for hardt ut og mister motivasjonen underveis.

Det er anbefalt å bevege seg 30.minutter av døgnets 24 timer. Disse minuttene trenger ikke å være sammenhengende, men kan godt deles opp i små bolker alle 10.minutter x 3 feks. Kanskje kan det være motiverende å vite at de som er i dårligst fysisk form er de som vil merke bedring i den fysiske formen raskest når man begynner å bevege seg regelmessig. Små forbedringer, som for eksempel en økning av kaloriforbruket hver dag på 50-100 kcal kan føre til en forbedring så lenge det vedvarer. Til sammenligning vil en gjennomsnittelig person forbrenne ca 150kcal ved 30.minutters lett gange. Om du klarer å trene 2 ganger i uken i starten er det en kjempefin start, litt trening er alltid bedre enn ingen trening.

Ved fysisk aktivitet stimuleres også kroppens eget "lykkehormon" endorfinene, som kan føre til at man føler seg lettere til sinns og dermed mer motivert til å holde seg i videre aktivitet.

En fin måte å følge med på sitt daglige aktivitets nivå er å feks bruke en aktivitetsmåler/pulsklokke som mange har idag og/eller følge med på "Helsedata" som de fleste mobiltelefoner automatisk registrere idag. Her kan du blant annet se antall skritt, det er anbefalt å gå 10.000 skritt om dagen og det kan være et langsiktig mål. Start med 2500 daglige skritt feks, og øk gradvis med 500 skritt pr uke.

Feks: Uke 1: 2500 daglige skritt.

Uke 2: 3000 daglige skritt

Uke 3: 3500 daglige skritt osv.

Et annet alternativ kan være å gå en kort fast rute et par ganger i uken, ta tiden på seg selv fra gang til gang og loggføre dette for å se framgangen svart på hvitt.

Enkelt forklart oppstår overvekt når energiinntaket overstiger energiforbruket, derfor er det veldig bra at du er i gang med kostholdsendringer også. Hvis man feks hver dag ligger tre sukkerbiter (ca 42 kcal) over dagsbehovet sitt hver dag, gir det et halvt kilo ekstra fettvev på kroppen per år.

Man kan også prøve å legge inn helt små endringer i hverdagen, eksempler på det kan være; å stå istedenfor å sitte ved pulten på jobb om man har mulighet/stå når du ser på nyhetene på TV feks - slike endringer er små, men vil ha en positiv effekt på det daglige energiforbruket. Gå til matbutikken og bær handleposene hjem, la bilen stå. Ta alltid trappa der hvor det er heis, slike små endringer i hverdagen har betydning.

Har du en kollega, venn, eller familie du kan gå tur med? Ikke nøl med å spørr, det kan føles lettere å gjennomføre trening ved å ha en fast ukentlig treningsavtale sammen med noen andre.

LHLs 250 lokallag har også ca 10.000 som trener på forskjellige arenaer sammen hver eneste uke, her er alt fra gåturer, bassengtrening, yoga, styrketrening osv. Aktiviteter som er mindre belastende på ledd er feks sykling og trening i basseng. Kanskje kan en ide være å sjekke ut lokallaget der du bor? LHLs lokallag finner du her.

Husk at vi heier på deg, masse lykke til:)

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

 

Rettigheter

Rett til gullenkeordning

Jeg er nettopp blitt enke. Mannen min hadde tilleggspensjon fra Statens pensjonskasse. Han var medlem av pensjonsordningen før 1/10-76 og jeg er født i 1952. Har ikke jeg da rett på "gullenkeordningen"?

Les svaret

Vår ekspert, Atle Larsen, Pasientombud i LHL svarer

Besvart 09. mai 2017
Atle Larsen, Pasientombud i LHL

Hei,

Var din mann medlem av en pensjonsordningen som omfatter såkalt gullenkepensjon, er dette et av grunnlagene som gir ektefellepensjon etter disse reglene:

Gjenlevende ektefelle er født før 01.01.55 og dødsfallet skjedde 01.02.10 eller senere og avdøde ektefelle ble medlem av pensjonsordningen første gang før 01.10.76 og ekteskapet ble inngått før 01.01.10.

Ut fra dine opplysninger synes du dermed å oppfylle vilkårene for å beregnet ektefellepensjon etter disse reglene.

Pensjonen vil være 39,6 % av pensjonsgrunnlaget til din avdøde mann. Egen inntekt eller tjenestepenson vil ikke redusere ektefellepensjonen. Det er det som gjør at de som mottar pensjon etter disse reglene kalles gullenker.

Med vennlig hilsen Atle Larsen

Hjerte/kar

Høyt kolesterol i ung alder

Hei. Jeg er en kvinne på 29 år. Jeg har hatt diabetes type 2 siden 2011, denne er velregulert med Metformin. Jeg har i hele mitt voksne liv vært overvektig. Før påske tok jeg blodprøver som viser at jeg har for høyt kolesterol. S-kolesterol: 6,6. S-HDL-kolesterol: 1,1. S-LDL-kolesterol: 5,7.

Bør jeg bekymre meg for at det kan være familiær hyperkolesterolemi siden jeg får dette i så ung alder? Sist jeg tok kolesterolprøver (2012) var de normale.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 09. mai 2017
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Ved familiær hyperkolesterolemi (FH) er verdiene gjerne enda høyere enn dette. Men er du i tvil, kan du be fastlegen din henvise deg til en lipidklinikk.

Uavhengig om du har FH eller ikke, mener jeg det er ganske klart at du skal ha kolesterolsenkende behandling. Diabetes og overvekt øker faren for hjertesykdom. Da er det viktig at kolesterolet er velregulert og så lavt som mulig.

Mvh

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Hjerteinfarkt av Simvastatin?

Jeg bruker Simvastatin og kolesterolet kom ned på "normalt" nivå etter kort tid. Nå hører jeg flere sier at dette er en "farlig" medisin og at jeg må slutte med den. Er dette så skummelt som folk sier, kan man virkelig få hjerteinfarkt av dette medikamentet?

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 09. mai 2017
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Nei, Simvastatin er ikke en farlig medisin. Det stemmer ikke at man kan hjerteinfarkt av dette medikamentet. Faktisk forebygger simvastatin hjertesykdom.

Mvh

Wasim Zahid

Allergi

Type 2-allergi?

Hva vil det si å ha type 2 allergi mot katt og hund? Aldri hørt om type 2 i allergiforbindelse..

Les svaret

Vår ekspert, Grethe Amdal, Sykepleier svarer

Besvart 09. mai 2017
Grethe Amdal, Sykepleier

Hei!

En allergisk reaksjon kan forløpe forskjellig. Vi skiller mellom fire forskjellig allergier, hvor type 1 og type 4 er den vanligste. Typene er ikke baseret på symptomer, men på hvordan immun-systemet reagerer. Type- 1-allergi kalles også for "straksallergi" fordi symptomene kommer raskt, fra sekunder til minutter etter at man har vært utsatt for det man ikke tåler. I de fleste tilfellene er den allergiske reaksjonen utløst av et allergen som setter seg på slimhinnen i nese, lunger, munn eller mave/tarm. Herunder kommer blant annet høysnue, pelsdyrallergi og matallergi.

Type 4-allergi kalles kontakt-allergi og opptrer i forbindelse med eksem. Her er det snakk om en senreaksjon fordi symptomene kommer mye senere, opp til døgn etterpå. Ses ved for eksempel nikkelallergi og lateksallergi.

Type 2- allergi er veldig sjeldent og ses mest i forbindelse med allergi overfor visse legemidler.

Her kan du lese mer om allergi 

Vennlig hilsen

Grethe Amdal

 

 

Hjerte/kar

Høyt blodtrykk som 30-åring

Hei! Jeg er en 30 år gammel mann som ellers er frisk og rask og ikke har hatt noen større helsemessige plager tidligere i livet. Jeg trener ikke nødvendigvis regelmessig i en travel hverdag, men holder meg i overordnet god form (186 høy, 85 kg). Jeg har for noen år siden vært plaget med panikkangst og har blitt utredet og "frisk" men angsten er jo av og til på besøk. Spesielt merker jeg mye til "hvit frakk trykk" når jeg enten skal måle blodtrykk hos lege eller hvis jeg skal gi blod.

Jeg lurer først og fremst på om det er mulig at både over og under trykket blir svært forhøyet (163/97) bare pga anstrengelser, eller om det er trolig at jeg har generelt forhøyet trykk..

Jeg lurer også på hvorvidt dette høres ut som det kan være skadelig for meg senere, altså om man kan "bekymre seg nok" til å få høyt blodtrykk og derav sjanse for senere komplikasjoner. Det eneste jeg kan komme på av risikofaktorer, ettersom jeg holder meg i form røyker ikke snuser ikke og bruker ingen andre stoffer, spiser generelt sett relativt sunt men kanskje litt mye salt, er at jeg er glad i noen glass rødvin (gjerne 1-2 glass 3-4 kvelder i uken).. Jeg er sjelden "på fylla" og drikker ikke over 6 enheter oftere enn noen få ganger i måneden.. Som sagt er jeg glad i å kose meg med dette og det er deilig å nyte et glass vin om kvelden når barna er lagt, men kan dette i seg selv være grunn til økt blodtrykk i ung alder? Hilsen en som ikke vil ta noen sjanser tidlig i livet!

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 09. mai 2017
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Alkoholinntaket ditt regnes som normalt og ufarlig.

Blodtrykket varierer hele tiden og påvirkes av mange ting: Trening, psykisk belastning, angst, frykt etc. Mange får automatisk høyt BT hos legen. Vi kan derfor ikke alltid stole på en forhøyet måling på kontoret. Er blodtrykket reelt forhøyet, eller har pasienten bare hvit frakk-blodtrykk? En fin måte å besvare dette på er å gjøre 24-timers blodtrykksmåling. Da går du med et BT-apparat på armen et helt døgn og trykket måles mange ganger. Legen kan så lese av apparatet og se hvor trykket ditt egentlig ligger i det daglige livet.

Kan "angst-blodtrykk" på sikt være skadelig eller føre til "reelt" høyt blodtrykk? Det er det nok ikke så lett å svare på. Personer som får høyt blodtrykk under fekst legebesøk, kan tenkes å få det også under andre belastende situasjoner og sånn sett ligge med litt høyere BT i snitt enn andre. Men igjen vil 24-timers måling kunne gi et godt svar på dette i ditt tilfelle. Slik undersøkelse kan du få utført hos legen din.

Mvh

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Svimmel ved spinning

Hei. Jeg opplever ofte at jeg blir svimmel i spinningtimer. Det skjer når jeg tar godt i og så løser opp på motstanden, dvs. ganske heftige intervaller med mye motstand, men uten at pulsen er veldig høy. (sone 4). Jeg har trent styrke og kondisjon regelmessig i ca 4 år, 2-5 ganger i uka og mye av kondisjonstreningen er spinning. Føler at jeg holder på å svime av og burde gå av sykkelen, men har tråkket videre og roet ned til det går over. Men, dette gjør at jeg ikke får trent som planlagt da og det er veldig ubehagelig.

Jeg bruker cozaar for høyt blodtrykk, flutide fast og ventoline ved behov for astma, og er bra sånn sett i hverdagen. Blodtrykk ligger på 140/90. Hva kan årsaken til at jeg blir så svimmel og hva kan jeg eventuelt gjøre for å slippe episodene?

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 09. mai 2017
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Det kan være flere årsaker til at du blir svimmel:

1. En hjerterytmeforstyrrelse under anstrengelse.
Hos enkelte kan hard anstrengelse utløse en hjerterytmeforstryrrelse. Da kan pulsen bli så høy at blodtrykket blir lavt. Dette kan du få undersøkt ved å gjøre et AEKG hos en hjertespesialist. Da blir du belastet på en ergometersykkel og legen ser hvordan hjertet oppfører seg.


2. Blodtrykksfall grunnet plutselig aktivering av det parasympatiske nervesystemet.
Når du trener hardt aktiverer du det sympatiske nervesystemet. Dette systemet får blodårene til å trekke seg sammen, pulsen til å øke og blodtrykket til å bli høyere. Når du så plutselig slår av motstanden går kroppen i hvilemodus. Da aktiveres det parasympatiske nervesystemet. Dette systemet har motsatt effekt som det sympatiske: Senker puls, blodtrykk og får blodårene til å slappe av. Noen ganger kan dette systemet skyte over mål og puls og blodtrykk blir altfor lavt. Dette kan gi svimmelhet. Igjen kan dette testes med et AEKG.


3. Blodtrykksfall grunnet unødvendig eller overdosert blodtrykksmedisin.
Blodtrykksmedisin senker blodtrykket. Trening senker også blodtrykket. Kanskje blir dette dobbelt opp for deg? Kanskje medisinen ikke lenger er nødvendig fordi du trener så mye? Dette må du diskutere med fastlegen din. Ikke slutt med medisinen uten å ha rådført deg med henne/ham først.

Så kan det være en hel del andre årsaker også. Tror det er lurt at du oppsøker fastlegen for en generell sjekk og gjennomgang av kroppen.

Mvh

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Ekstraslag og trening

Hei, jeg er ei jente på 43 år som har fått påvist 30 % ekstraslag. Jeg har tatt 24-timers EKG, stresstest, ulatralyd og MR på ahus og blitt henvist videre til ablasjon. Mens jeg venter bruker jeg Isoptin. Resultatet av stresstesten viser at ekstraslagene reduseres ved belastning. Jeg har fått beskjed om at jeg kan trene og har i de siste ukene begynt å jogge igjen.

Under treningene bruker jeg pulsklokke og ser at jeg på et par turer har hatt noen topper med makspuls på 219 mens jeg vanligvis har topper på mellom 170 og 180. Jeg har ikke følt noe ubehag under treningen eller etterpå, men lurer på om det betyr at jeg ikke bør trene eller at jeg trener for hardt? Eller kan det være at noen ekstraslag under treningen "lurer" pulsklokka slik at den viser altfor høy puls?

Mitt andre spørsmål er om jeg kan fly når jeg har såpass mye ekstraslag?

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 09. mai 2017
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei og takk for godt spørsmål (som du egentlig besvarer selv).

Først vil jeg si at det ser ut som du har hatt en veldig god utredning. Dette virker etter skoleboka. Når man har så mange ekstraslag som du har kan det påvirke hjertefunksjonen og det er grunn til å behandle.

Angående den høye pulsen din under jogging:

1. Det kan hende du tilfeldigvis har hatt veldig høy puls.
2. Det kan hende pulsklokka feilmåler pga ekstraslagene.
3. Det kan hende at du har hatt løp/salver med rytmeforstyrrelse under treningen.

Til siste punkt: De som har veldig mange ekstraslag kan ha tendens til å få løp med noe som heter ventrikkeltakykardi. Kanskje det er det du har hatt.

Hvor hardt du kan trene frem mot ablasjonen må du nesten ta opp med legen din. Generelt vil jeg si at siden situasjonen er litt uavklart foreløpig, kan det være greit å vente litt med treningen fremover.

Mvh

Wasim Zahid