Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Spørsmål innsendt 13. mai 2014. Referansenummer: 4357

Hjerte/kar

Høyt blodtrykk av hormonbehandling ved kreftsykdom?

Har hatt protstatakreft og er frisk,men får homonbehandling.
Kan det være en årsak til høyt blodtrykk?

Les svaret

Vår ekspert, Ellen Hilde Julsrud, lege svarer

Besvart 28. mai 2014
Ellen Hilde Julsrud, lege

Takk for spørsmål!

Det finnes flere typer medikamenter som brukes til hormonbehandling ved prostatakreft. Jeg har liten erfaring med disse medikamentenes påvirkning på blodtrykket, men det kan ikke utelukkes at de kan ha en viss virkning. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med legen som har startet denne behandlingen hos deg. Flott å høre at du har blitt frisk!

LHLs rådgivningstjeneste "Spør eksperten" er stengt på grunn av økonomiske innsparinger.

Vi har besvart spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Vis alle spørsmål og svar