Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Lunge, Fysisk aktivitet

Astma og trening

Hei! Jeg har vært syk med kronisk bihulebetennelse, virus og forverring av astma siden november. Fortsatt plaget. Var sengeliggende i 4 uker og mistet mye muskelmasse. Jeg har etter jul gått turer på 30 min hver dag,men har ikke kommet i gang med trening. Tøyer imidlertid litt etter gåturen, spesielt brystmuskulatur. Har du noen spesiell trening å anbefale som kan hjelpe på astmaen pg evt tette bihuler? Holder det å trene med egen kroppsvekt hjemme? Kan trening av bryst/mage etc. hjelpe på tung pust? 38 år

Les svaret

Vår ekspert, Ona Eirin Ulimoen Eklund, Fysioterapeut svarer

Besvart 24. april 2019
Ona Eirin Ulimoen Eklund, Fysioterapeut

Hei.

Det er normalt at man kan miste muskelmasse etter en tid med sykdom og hvis man blir sengeliggende i en lengre periode. Det er viktig under en periode med forverrelse av astmaen at man forsøker å opprettholde lettere aktivitet som rolige gåturer eller lettere styrketrening for å redusere tap av muskelmasse (spesielt i bena), man vil da også komme lettere tilbake etter en periode med sykdom.

Når man er bedre av en forverrelse vil jeg anbefale tyngre styrketrening og utholdenhetstrening etter intervallprinsippet tilpasset en intensitet på 70 – 80 % av din maks. Ved astma er det viktig med en lang og rolig oppvarming på 15-20 minutter før aktiviteter med høyere intensitet. Et eksempel på en intervalløkt kan være en gåtur utendørs/ på tredemølle hvor man starter på flatmark med rolig gange i 15-20 minutter, en hoveddel med intervaller på 4 x 4 minutter med raskere tempo i motbakke for å få opp pulsen og oppleve økt anstrengelse i pusten, og pauser mellom intervallene på 2 minutter med aktiv hvile hvor man går rolig/ stopper helt.

På styrketrening kan jeg anbefale tyngre styrketrening altså med ytre belastning (for eksempel på apparater), øvelser for alle store muskelgrupper i kroppen og at man gjentar hver øvelse 3 sett x 6-12 repetisjoner. Styrketrening med ytre belastning/ få repetisjoner, og ikke kun egen kroppsvekt, vil være mer effektivt for å øke maksimal styrke og muskelmasse. Men all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Treningen jeg har beskrevet over vil kunne bidra til økt utholdenhet og styrke som kan redusere anstrengelse i pust i aktivitet og opplevelsen av tung pust.

Men det er også viktig å benytte hurtigvirkende inhalasjonsmedisiner i forkant av aktivitet, minimum 15 minutter før oppstart av aktivitet. Hvis du fortsatt ikke føler optimal effekt av astmamedisinene dine og opplever svært tung pust/astmasymptomer med tetthet og piping i aktivitet, vil jeg anbefale deg å kontakte fastlegen din for en vurdering av medisinene dine.

For veiledning av trening og for å få et individuelt tilpasset treningsprogram vil jeg anbefale deg å kontakte en lokal fysioterapeut som har kunnskap om astma og trening.

Hvis du har behov for en grundigere utredning og oppfølging tilbyr LHL-sykehuset Gardermoen utredning - /rehabiliteringsopphold: Lungerehabilitering

Lunge, Fysisk aktivitet

Økonomisk støtte til kolstrening?

Kan kolspasient få økonomisk støtte til trening ?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 04. mars 2019
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei,

Det gis ikke noen direkte støtte til kolstrening, men ved henvisning til trening hos fysioterapeut vil du etterhvert få et frikort når du har betalt kr.2085 i løpet av inneværende år. Ellers fins det treningsopplegg via LHL-lag og ved noen Frisklivssentraler.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Fysisk aktivitet

Krampefølelse under foten

Hei! Jeg er en jente på 17 år som trener aktivt 5 ganger i uken. Jeg får veldig lett krampefølelse under foten, men det er mer som om det er noen som presser under. Jeg har en bøyd underfot og er veldig anspent i benene. Krampen oppstår bare i høyre fot. Når jeg strekker på benene, og krøller tærne, så kommer krampen med en gang. Er dette senestrekk?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 12. februar 2019
Helle S. Grøttum, Sykepleier

 

Hei

Takk for spørsmålet.

Ut fra hva du beskriver høres det ut som det kan være muskulært betinget. Muskelkramper oppstår når en muskel trekker seg ufrivillig sammen og muskelstramningen ikke opphører, altså at muskelen ikke klarer å slappe av. Muskelkramper kan lettere oppstå i slitne muskler (ved for eksempel økt mengde aktivitet), manglende uttøyning av muskulatur eller ved stort væske-/ salttap i kroppen, også noen medisiner kan disponere for lettere kramper. Tiltak du kan prøve er å gjennomføre uttøyningsøvelser hvor du får strekt på muskulaturen under foten og på bakside av leggen, du kan massere området du får kramper, benytt gode sko ( for eksempel joggesko som ikke klemmer på foten), og sørg for at kroppen er i væske- og saltbalanse .

 

Hvis plagene ikke opphører, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en fysioterapeut for nærmere undersøkelse og vurdering. Du kan ta direkte kontakt med en fysioterapeut lokalt der du bor. Om du bor i Oslo-området har LHL  fysioterapeuter med lang erfaring innen idrettsmedisin på LHL Nimi.

 

 

Lykke til, hilsen Helle

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Langrennsløper med astma

Hei! Vår sønn, på 22 år, er aktiv langrennsløper og har astma. Han bruker medisinene Airomir og Alvesco morgen og kveld, og Ventoline i tillegg ved konkurranser. Likevel blir han sterkt preget i kulden. Om det er 14 minus får han vondt i luftveiene, og sier at han ikke får nok luft. Er det andre medisiner han burde tatt, som gjør at han tåler kulde bedre? Det er jo ofte minus 10-14 i sesong.

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 23. januar 2019
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei,

Astma medfører ofte økte problemer i kulde. Det er ikke så enkelt å øke beskyttelsen med medisiner, selv om de medisinene du nevner har god effekt. Endring på doseringen kan prøves. Eventuelt tillegg av en tablett med montelukast kan eventuelt også prøves. Men det meste effektive er nok grundig oppvarming i forkant av anstrengelse i kulde, eventuelt ta i bruk kuldemaske når det er praktisk mulig å bruke dette. Ofte må man forsøke seg frem med forskjellige kombinasjoner og doseringer av medisiner for å lykkes. Men det er dessverre ikke sikkert at det alltid er nok til å ta bort alle slike problemer.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Fysisk aktivitet

Muskelmasse ved inaktivitet

Hvor mye muskelmasse kan man i teorien miste i kg ved å være inaktiv på grunn av sykdom i ett år?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 21. januar 2019
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Muskelmassen svekkes ved inaktivitet. Nøyaktig hvor mye kommer an på alder og hvor mye muskelmasse man hadde i utgangspunktet. 

Her kan du lese litt om én studie som er utført blant eldre personer: Sengeleie gir hurtig tap av styrke og muskelmasse. Hos yngre kan muskeltapet være så mye som 100-200 gram per uke.

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Astma og økte problemer ved trening

Kan kraftig melkesyre og stølhet etter trening skyldes astma?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 09. september 2018
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei,

Jeg tror ikke astmaen i seg selv er årsaken til kraftig melkesyre og stølhet etter trening. Det kan vel lettere forklares ut fra nedsatt kondisjon i forhold til det som ytes ved trening. Trolig kan en redusert lungefunksjon spille inn og redusere utbyttet av treningen, og derved bidra til at kondisjonen ikke øker som forventet. 

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Fysisk aktivitet

Aldersgrense på transplantasjon

Er det lov å sette en aldersgrense på organdonasjon. Ved avslag kan avgjørelsen ankes til f.eks. Fylkeslegen.

Les svaret

Vår ekspert, Atle Larsen, Pasientombud i LHL svarer

Besvart 28. mai 2018
Atle Larsen, Pasientombud i LHL

Hei,

Det er ingen formell juridisk aldersgrense for organtransplantasjon. Men OUS, Rikshospitalet har en veiledende aldersgrense. Denne er basert på at behovet for organer er større enn det de kan tilby. Da blir det en prioritering basert på hvor mange gode leveår en pasient kan få. Da vil i utgangspunktet en yngre komme bedre ut enn en eldre. I tillegg viser OUS til at personer som har passert 60-62 år har høyere risiko for komplikasjoner. Det jeg skriver her gjelder for hjerte og/eller lungetransplantasjon.

Det er mulig å klage til Fylkesmannen.

Med vennlig hilsen Atle Larsen

 

Fysisk aktivitet

Musikk til trening

Jeg fant ett treningsopplegg her inne om Fysisk aktivitet Nivå 1, som jeg kunne tenkt meg å prøve på egen hånd. Jeg ser at det har blitt gitt ut en tilhørende CD med musikken som følger opplegget. Jeg tror det ville vært motiverende å fått musikk til de ulike øvelsene. Så spørsmålet mitt er; finnes denne CD-en til salgs ? Eventuelt kan det lastes ned noen steder ? Eller finnes det noe annet som kan brukes privat ?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 28. mai 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, du kan kjøpe LHLs "Hjemmetrim" med CD gjennom vår nettbutikk: https://nettbutikk.lhl.no/boker-og-brosjyrer/lhls-hjemmetrim-2124.html 

 

Fysisk aktivitet

Trening med LHL i Trondheim

Finns det noe treningstilbud igjennom LHL i Trondheim sentrum?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 29. april 2018
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei! Vi har nylig åpnet for trening hos LHL-klinikkene i Trondheim. Les mer om dette her: https://www.lhl.no/trondheim/vare-tilbud/styrketrening-med-lhl/ 

Du kan også ta kontakt med et av LHL sine lokallag i Trondheim, som du finner her: https://www.lhl.no/lokallag/sor-trondelag/ 

Hjerte/kar, Lunge, Fysisk aktivitet

Treningstilbud i Oslo

Ønsker å trene på Furuset på Granstangen skole, hva gjør jeg?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 26. april 2018
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei:)

Så flott, da kan du kontakte Hans Christian Bestum på 93405667 som har treningen to ganger i uken. Treningene er i utgangspunktet åpen for alle, men noen steder kan det være en liten symbolsk deltageravgift for leie av lokale. Det varierer fra treningsgryppe til treningsgruppe ut ifra lokalisasjon. Men tror det er gratis på denne gruppen. Jeg ser det er nivå 3 dvs at treningen er ganske hard, men man kan selvfølgelig tilpasse nivået selv også. Treningen foregår hver mandag 16.00 og hver onsdag 17.00.

Mer informasjon finner du her, oversikt over alle gruppen til LHL Oslo. Det er også nylig startet opp et tilbud på NIMI Ullevål som er gratis, på onsdager om det skulle være av interesse.

Lykke til med treningen!:)

Vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, spesialfysioterapeut