Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Kosthold, Allergi

Utrening av matallergi

hei.. hvor kan jeg gå å teste meg for matallergi? Det er lang ventetid hos legen, så hadde håpet på om andre gjorde det også?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 09. mai 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei

For å teste for matallergi starter du hos fastlegen. Der kan det tas blodprøver for de vanligste allergiene. Matallergi er mest vanlig hos små barn, hos voksne er det oftere intoleranse overfor mat som er problemet og da er det ingen blodprøver tilgjengelg som gir svar på om man tåler en matvare eller ikke. Du bør uansett be fastlegen om henvisning til spesialist. Hvilken spesialist du skal til avhenger av hvilke symptomer du har. Er det hudproblemer skal du til hudlege, er det mage-tarm problemer der det gastroenterolog. Om du bor i Oslo eller på Østlande kan du be om henvisning til Lovisenberg sykehus som har poliklinikk for utredning av matoverfølsomhet hos voksen. Lykke til, Hilsen Helle

Kosthold, Allergi

Mageproblemer etter omgangssyke

Hei! Jeg har hatt magesmerter og diare ganske ofte etter jeg hadde spysjuken 6 februar. Jeg syns selv jeg blir sånn etter jeg har spist noe med melk, men også dager jeg ikke har hatt i meg no melk. Begynner å bli litt lei av å gå å ha vond mage og diare hele tiden!

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 08. mai 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei

Takk for spørsmålet ditt. Etter en kraftig omgangssyke kan man utvikle laktoseintoleranse. Det vil si at melkesukkeret (laktosen) ikke fordøyes slik det skal noe som kan gi smerter i magen og diare. Etter noen uker med laktoseredusert kost retter det seg for de aller fleste. Om problemene vedvarer bør du ta kontakt med fastlege. Magesmerter kan ha mange ulike årsaker, laktoseintoleranse er bare en mulig årsak. Lykke til. Hilsen Helle

Hjerte/kar, Kosthold

Kostholdsinformasjon ved høyt kolesterol

Min mor har brystkreft. Hun hadde det i 1986 og ble operert og "kurert". For ca 10 år siden så fikk hun vite at hun har høyt kolestrolnivå og herved satt på kolestrolsenkende piller (sikkert Statiner). Uten å få noe som helst kostholdsinformasjon eller noe kursing i hvordan hun skal få endret på dette. Nå har hun fått brystkreft i lungene. Og er ikke det en av bivirkningene av å gå på statiner? Hva er best piller eller å endre kostholdet, og hvor kan man få hjelp til å endre kostholdet?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 05. mai 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

De fleste som har forhøyet kolesterol anbefales i første rekke å legge om kosthold og livsstil for å senke kolesterolet. Enkelte som har en generell svært høy risiko for hjerte- og karsykdom kan trenge medisiner for å få kolesterolet (LDL-kolesterolet) ned til det anbefalte. Men livsstilsendringer bør alltid følge med. 

For kolesterolsenking vil det ha størst betydning å begrense inntaket av matvarer med mye mettet fett (f.eks. smør, hard margarin, kokosfett, fløte, fete kjøttstykker, pølser, salami, bacon og kaker) og bytte ut dette f.eks. rapsolje, fisk, magrere meieriprodukter (evt. soyabaserte alternativer til melk, fløte o.l.). Margarinen Vita Proaktiv senker kolesterolet med ca. 10 % etter 3-4 uker fordi den er tilsatt plantesteroler. Rapsolje, belgfrukter og nøtter/frø bidrar også med plantesteroler. 

Mye kostfiber er også gunstig, spesielt fiberrike kornprodukter med havre og/eller bygg. Disse inneholder såkalte betaglukaner som senker kolesterolet. 

Mer info om kolesterol og kosthold finner du her: Høyt kolesterol

Det er ikke kjent at statiner øker risiko for brystkreft. Undersøkelser som har vært gjort på mennesker tyder derimot på at statinbrukere har lavere risiko for brystkreft eller tilbakefall av brystkreft. 

Kosthold, Allergi

Cøliaki

Hei! Har vært plaget av diaré i lange perioder i mange år. Har hatt mye magesmerter samt elveblest flere ganger. Min datter og barnebarn har positiv prøve på gentest sam på aktiv cøliaki og blir nå videre undersøkt ved gastroskopi. Etter at jeg hadde utelatt gluten og laktose i en måned tok min lege en blodprøve. Her står prøvesvar diagnostikk cøliaki uført. Er usikker på om dette vil si at jeg har tatt gentest. En prøve på aktiv cøliaki vil vel neppe slå ut når man har vært laktose og glutenfri i vel en måned?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 29. april 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei og takk for ditt spørsmål. Det vanskelig å si om det er tatt gentet eller ikke. Men om det er det vil ikke en diett utne gluten ha betydning for prøvesvaret ettersom genene ikke endres ved diett. Ved gastroskopi derimot er det viktig å ta den før man fjerner gluten fra kosten. Du bør ta kontakt med legen som tok prøvene og be ham telke svaret for deg. Fortell også om du har hatt det bedre på glutenfri kost eller ikke. Lykke til. Hilsen Helle S. Grøttum

Kosthold

Er kokosmelk OK?

Kan man spise kokosmelk?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 29. april 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, jeg viser til tidligere besvarte spørsmål: Kokos og hjerte- og karsykdom og Er kokosfett bra eller farlig fett?

Kokosmelk er greit å bruke som ingrediens, men bruk den lette varianten til hverdags. Den fete kokosmelken kan imidlertid være et godt alternativ til kremfløte eller crème fraiche, men det gir en annen smak.

 

Kosthold

Få nok vitamin B12 ved høyt kolesterol

Hei. Hvilken kost kan sikre behovet for vitamin B12 og samtidig ta hensyn til forhøyet kolesterol? Hvor ofte kan man for eksempel spise lever/innmat? Ved behov for ekstra tilskudd, hva med Chlorella? Kan man nyttiggjøre seg B12 fra denne algen? Ved tilskudd i tablettform, hva tas best opp av metyl-, hydrokso- eller cyanokobalamin

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 13. april 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Et typisk norsk kosthold gir mer enn nok vitamin B12. Det skal ikke være noe problem å få nok vitamin B12 fra kostholdet for en med høyt kolesterol. Fisk/sjømat og meieriprodukter er gode kilder, i tillegg kjøtt og innmat. Fisk og fiskeprodukter er den største kilden til vitamin B12 i et norsk kosthold.

Storfelever er rikt på vitamin B12 og er relativt kolesterolrikt. Det bør du kanskje ikke spise hver dag, men så lite som ett gram lever dekker faktisk mer enn dagsbehovet for en voksen. Leverpostei er også en god vitamin B12-kilde og mindre kolesterolrikt.

Plantebaserte alternativer til melkeprodukter, f.eks. soyamelk eller havredrikk, er ofte beriket vitamin B12 og kan dermed være en god kilde.

De fleste alger/sjøgress, slik som Spirulina, inneholder stort sett B12 som ikke er biologisk aktive, det vil si at de ikke har en vitamin-funksjon i kroppen. Chlorella ser ut til å være mer effektivt, men innholdet av vitaminet kan variere, så sjekk om dette er merket.

Når det gjelder opptak av B12 i blodet varierer det mye, men omtrent 50 % blir sannsynligvis tatt opp blant friske personer, men en del eldre mennesker tar dårlig opp B12-vitamin på grunn av nedsatt utskillelse av magesyre fra magesekken forårsaket av ulike årsaker. Disse trenger B12 i sprøyteform. 

Cyanokobalamin er en kjemisk stabil form for B12-vitamin som tas opp godt. Det er dette som vanligvis brukes i kosttilskudd. Hydroksokobalamin er en annen naturlig forekommende B12-form, metylkobalamin er den aktive formen. Cyano- og hydrokso-kobalamin omdannes til metylkobalamin i kroppen. Alle er trolig like effektive. 

Kosthold

Palmeolje i knekkebrød

Ser til min store overraskelse at Wasa sitt havreknekkebrød inneholder palmeolje. Dette er jo ikke bra verken for regnskog eller blodårer. Liker denne typen best men er nå over på Sport+ men d smaker jo papp. Hvor usunt er dette for en hjerteoperert mann?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 06. april 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Palmeolje er ikke en sunn fettkilde, og inneholder mye av mettet fett som øker kolesterolet i blodet. Men om det er skadelig å spise kommer også an på mengden. Wasas knekkebrød har generelt veldig lite fett, så mengden palmeolje du får i deg er også liten. Jeg oppfordrer deg til å si din mening til Wasa: http://www.wasa.no/kontact-oss/  Matvarebransjen sier jo at de er opptatt av å selge det kundene etterspør, så da må vi være flinke til å etterspørre. 

Wasa Sport+ og Sport er gode valg, siden de ikke har noe tilsatt raffinert olje og er veldig rike på fiber (det gjelder også f.eks. Husman). Smaken er en tilvenningssak. Hvis du vil prøve noe annet enn Wasa, er Finn Crisp Plus 5 Wholegrains et godt alternativ. Der kommer mesteparten av fettet fra linfrø og sesamfrø.

Kosthold, Allergi

Ikke-cøliakisk glutenintoleranse

Jeg har fått vite at jeg har glutenintoleranse (ikke-cøliaki). Jeg lurer på om dette er en kronisk lidelse eller om det vil "gå over"etter hvert?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 29. mars 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei

Takk for henvendelsen. Glutenintoleranse er vanskelig å diagnostisere ettersom det i dag ikke er pålitelige tester tilgjengelig. Diagnosen er derfor usikker for svært mange. Intoleranse og allergi er ofte varig, men kan endre seg, i motsetning til cøliaki som er en varig tilstand. Mange barn utvikler toleranse overfor matvarer de ikke tåler i barneårene. Alle allergidiagnoser bør derfor evalueres med jevne mellomrom for vurdere om tilstanden har endret seg. Avhengig av alvorlighetsgraden på symptomene gjøres dette ved kostforsøk hjemme eller i samråd med behandlende lege. Lykke til. Hilsen Helle

Kosthold

Er vegankosthold sunt?

Er det sunt å være veganer?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 21. mars 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det kan være veldig næringsrikt og sunt, men som med alle typer kosthold trengs det en del bevisstgjøring og planlegging for at det skal bli optimalt. Et ubalansert vegetar- eller vegan-kosthold kan gi mangel på noen næringsstoffer, spesielt for unge personer som er i vekst. Jern, vitamin B12 og vitamin D er noen av de næringsstoffene som kan være kritiske, siden mat fra dyrerike er store kilder til disse næringsstoffene i et typisk norsk kosthold. For å sikre et høyt nok proteininntak er det viktig å bytte ut kjøtt og fisk med belgvekster og å variere inntaket av ulike proteinrike plantematvarer. Det er f.eks. bønner, linser, soyaprodukter (f.eks. tofu og soyamelk), nøtter og korn/ris (velg fullkornsprodukter).

Her kan du lese litt om plantebaserte alternativer til kjøtt: https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2016/2016/plantebaserte-alternativer-til-kjott/

Du finner nyttige råd om hvordan et sunt vegetarkosthold kan settes sammen på nettsidene til Helsepersonell for plantebasert kosthold.

Kosthold

Er smeltet ost mer usunt?

Hei! Vi har en diskusjon på jobb hvorvidt smeltet ost er mer usunt en ost som ikke er smeltet. Vi er enige om at fettinnholdet er det samme, men vil fettet endres til mindre gunstige typer ved smelting?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 14. mars 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Takk for et godt spørsmål! Smeltet ost ser kanskje mer usunt ut?

Hvis man ser veldig teknisk på det er ost er en såkalt emulsjon av fett og vann i et proteinnettverk. Fett i ost kan egentlig sammenliknes med olje i fast form.

Det viktigste proteinet i ost er kasein, et protein som klumper seg sammen i noe som kalles miceller. Når man lager ost tilsetter man et enzym (løpe) og syre som gjør at disse proteinene koagulerer til ostemasse, slik at produktet blir fast. Når osten så smeltes, brytes bindingene som holder kaseinet sammen, slik at osten begynner å sige og strekke seg utover som en tykk væske. 

Smelting av ost handler derfor i større grad om endret proteinstruktur enn om fettet. Ost inneholder jo også vann som fordamper, slik at harde oster trenger høyere temperatur for å smelte. Fettet i osten smelter selvsagt, men det gjør det også hvis du bare lar osten stå på kjøkkenbenken. Jeg har ikke funnet dokumentasjon som tyder på at det har noen ernærningsmessig eller helsemessig konsekvens.

Bruningen av osten skyldes for øvrig en reaksjon mellom protein og sukkerarter i osten, litt på samme måte som når en bruner løk eller steker brød.

Hilsen Erik