Hopp direkte til innhold

Korona

Se vår temaside om koronavirus

Viktig melding

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Kosthold, Allergi

Allergisk reaksjon

Hei! Min sønn var på sykehuset inatt. Ble innlagt grunnet allergisk reaksjon. Hovnet opp I ansiktet, oppkast osv. Fikk adrenalin, og deretter en type medisin. Ble sendt hjem dagen etter reaksjonen. Vi vet ikke hva som er årsaken og venter på svar. Spørsmålet mitt er; han våknet nå og skrek at han er sulten. Selv om han har spist godt hele dagen. Er dette normalt ? Hva er årsaken evt ?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 14. mars 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei

Takk for ditt spørsmål. En allergisk reaksjon er en belastning for kroppen på linje med hard fysisk aktivitet. At han er sulten etterpå er derfor normalt. Håper dere får svar på hva som var årsaken til reaksjonen. Lykke til. Hilsen Helle

Kosthold, Allergi

Inneholder hvetestivelse gluten?

Min sønn (32) har alvorlig gluten/hveteallergi. Skal nå bake brownies fra Regal. Står at den er gluten og laktosefri. Men på ingredienser står det oppført hvetestivelse . Da inneholder den vel gluten?

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 07. mars 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei

Takk for spørsmålet. Hvetestivelse er fremstilt fra hvete men inneholder ikke glutenproteiner over 20 ppm (partikler per million) http://www.matportalen.no/merking/tema/merking_av_mat/merkeregler_for_glutenfrie_produkter. Dvs det som er definert som grense for om produktet inneholder gluten eller ikke. Det kan være små rester av gluten i hvetestivelse men dersom nivået overstiger 20 ppm skal det angis i ingredienslisten som "lavt nivå av gluten". Regal brownies er deklarert som glutenfri og da er nok hvetestivelsen uten gluten også. I tilfeller der du er i tvil kan du ta kontakt med produsenten og spørre om hvetestivlse er glutenfri eller ikke. Fra eksperter på cøliaki og cøliakiforbundet sies det at hvetestivelse kan inngå i kosthold uten gluten. Lykke til. mvh Helle

Kosthold

Spise fast food en gang i blant

Legger man på seg hvis man spiser sunt til vanlig men spiser en gang i blant fast food som hamburger?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 01. mars 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Man kan legge på seg da også, men da er det nok ikke hamburgeren i seg selv som har "skylda". Kroppen prøver faktisk selv å regulere vekta på et visst nivå, slik at en dag med litt mer kalorier enn du normalt spiser som regel av seg selv balanseres med at du spiser litt mindre neste dag, eller blir mer aktiv.

Kosthold, Allergi

Opplåst mage av maten?

Jeg er mann, 23 år. Jeg fikk påvist gress-, pollen- og blomster-allergier da jeg fylte 21 år. Før det har jeg aldri vært plaget med allergier, men det er noe som kom når jeg ble eldre.

I løpet av de siste 2 årene har jeg reagert litt merkelig når jeg spiser brødskiver, pasta eller gjæret mat. Jeg får urolig mage, må oftere på do og føler meg oppblåst i magen. Men om jeg spiser salat eller kjøtt til måltider, er magen min helt fin og gjerne flatere å se på. Magen min blir ergo mer utstående fysisk sett, ser større ut når jeg spiser skiver og lignende mat, samt litt urolig, og fører til at jeg må oftere på toalettet.

Når jeg i "perioder: uker" bare har bare spist frukt, grønnsaker og kjøtt, har magen min vært mindre oppblåst og nesten og flatere i speilet. Jeg trener sport cirka 3-4 ganger i uken, og blir sjelden kvitt magen når jeg putter i mye mat som brød, gjær og lignende. Hva tror du dette kan være? Kan det være allergi, intolerans?

Jeg våkner ofte opp om morgenen med mye luft i magen og urolig, løs mage. Men dette skjer også etter at jeg har spist, eksempelvis brødskiver.

Les svaret

Vår ekspert, Helle S. Grøttum, Sykepleier svarer

Besvart 17. februar 2016
Helle S. Grøttum, Sykepleier

Hei. Takk for ditt spørsmål. Det er mange som opplever ubehag som oppblåst mage når de spiser visse matvarer. Brødvarer, spesielt ferske, kan gi luft i magen. Du har selv funnet ut at brød, pasta og gjærbakst gir deg slike problemer. Dette er nok ikke en klassisk allergi, men mer en unormal reaksjon på mat. Det kan være greit å ta det opp med legen for å få avklart om du har cøliaki, noe som krever glutenfri kost. Det er viktig at du er utredet for cøliaki før du evt fjerner gluten fra kosten fordi cøliakitest ikke slår ut dersomdu står på glutenfri diett. Om du syns reaksjonene dine er for ubehagelige kan du velge vekk de matvarene du vet gir plager. Det er da viktig å sikre at du får de næringesstoffenen du går glipp av ved å kutte ut kornprodukter som er en viktig kilde til fiber og proteiner. Lykke til!

Hilsen Helle

Kosthold

Kosthold blant ungdom

Hvorfor spiser ungdommer mye usunt? og spiser de mer usunt nå enn før?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 16. februar 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei. Den siste landsdekkende kostholdsundersøkelsen blant unge (8- og 13-åringer) ble gjort i år 2000, og det er ikke sikkert at funnene fra den gang er representative for dagens unge. 

Du kan lese om noen nyere undersøkelser her: Hvordan få ungdom til å spise sunt? 

Mye tyder på at utviklingen i unges kosthold har vært positiv. 

Kosthold

Mat og fettlever

Jeg er en kvinne på 61 år. Er noe overvektig. Er 173 høy og 89 kilo. Min leververdi er alt for høy. Venter på time til ultralyd. Legen min tror jeg har fettlever. Fikk beskjed å begynne å spise knekkebrød og kutte ut brødet.

Jeg er usikker på hva jeg kan spise av pålegg, oster, frukt og grønnsaker. Jeg liker gulrøtter, kålrot, leverpostei, hvitost, Røde epler, appelsiner, pærer. Er noe av dette galt å spise ved fettlever?

Jeg røyker. Er tobakk skadelig for leveren?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 07. februar 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Dersom du har fettlever er vektreduksjon (et vekttap på ca. 10 % av dagens vekt, hvis man er overvektig) - gjennom et redusert kaloriinntak og fysisk aktivitet - noe som bør prioriteres. Dette har i seg selv god effekt på fettlever, og det kan senke fettinnholdet i leveren betydelig på kort tid. Men unngå ekstrem slanking med et raskt vekttap, det kan gjøre det enda verre. Et vekttap på 1/2-1 kilo i uken er rimelig. 

Hos mange er fettlever noe som oppstår samtidig med såkalt metabolsk syndrom, som kjennetegnes av insulinresistens, stor livvidde, høyt blodtrykk, høye triglyseridnivåer i blodet og høyt blodsukker. (Les mer på våre nettsider: Metabolsk syndrom)

Ved metabolsk syndrom kan det være gunstig å spise lite av mat med såkalt høy glykemisk indeks, og spesielt sukker fra brus/saft, juice, godteri og lignende. Et høyt inntak av mettet fett og lavt inntak av flerumettet fett og kostfiber er også knyttet til risiko for fettlever.

Dine daglige "5 om dagen" (2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker) kan du trygt spise. Velger du en mager leverpostei og hvitost vil det forbedre balansen mellom mettet og umettet fett.

Røyking er knyttet til leverskader, og røykeslutt er noe vi anbefaler uansett.

I tillegg er det lurt å begrense alkoholinntaket, da alkohol kan forverre tilstanden dersom du har fettlever. 

Lunge, Kosthold

Verre i lungene av øl?

Hei. Har drukket flere øl under en press , har kols og astma. Jeg blir verre i lungene når jeg drikker, hvorfor?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 31. januar 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Noen opplever å få verre astmasymptomer når de drikker alkohol, men det kan skyldes ingredienser i f.eks. øl (maltet bygg, humle eller gjær) fremfor alkoholen. Øl og vin kan inneholde histaminer som kan trigge astmasymptomer. Dette varierer fra person til person.

Kosthold

Vekt og kortison

Finnes det noen gode råd for å gå ned i vekt? Selv om man går på medisinen Prednisolon?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 27. januar 2016
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Prednisolon (kortison) kan gi økt matlyst og dessuten vannansamlinger, noe som bidrar til vektøkning. Dersom det er vannansamlinger er et problem kan det hjelpe å senke inntaket av salt og øke inntaket av mat med mye kalium. Disse bivirkningene av prednisolon avhenger imidlertid av dose. 

Det finnes veldig mange strategier for å gå ned i vekt - på kort sikt. For at vekttapet skal være varig må du imidlertid endre vaner til noe du føler deg vel med. Det betyr nok mer enn nøyaktig hvilke matvarer du spiser eller ikke spiser. 

Det er mye som tyder på at det å kartlegge sitt eget kosthold, og skrive en kostdagbok, er til hjelp når man skal gå ned i vekt eller holde vekta. Da kan du få øye på ting du spiser som gir "unødvendige" kalorier uten at du har tenkt over det, og som du dermed lett kan spise mindre av. Mange får seg en oppvekker når de ser hva eller hvor mye de faktisk spiser. Her er noen råd om porsjoner: Ta porsjonskontroll. Magre proteinkilder og fiberrike matvarer er fordelaktige for appetitten.

Vi har en del informasjon og råd om kosthold og vektreduksjon på våre nettsider, for eksempel:

Kosthold ved vektreduksjon

Trening ved vektreduksjon

Hvor mye energi trenger kroppen?

Du kan også laste ned dette faktaarket om kosthold og overvekt. 

Noen trenger mer enn bare generelle råd. LHL tilbyr for øvrig livsstilsbehandling av sykelig overvekt ved LHL-klinikken Trondheim og LHL-klinikken Nærland

Hjerte/kar, Kosthold

Feil råd om fett?

Fant denne på Espen Rostrup sin hjemmeside, gis det helt gale råd i dag? http://espenrostrup.com/2014/06/25/kostholdsanbefalinger-utfordres-av-ny-stor-metaanalyse/

"Studier som ble inkludert i analysen:
• 32 observasjonsstudier (530 525 deltakere) om fettinntak fra mat
• 17 observasjonsstudier (25 721 deltakere) om nivå av fettsyrer i blodet
• 27 randomiserte, kontrollerte studier (103 052 deltakere) med intervensjon av forskjellige typer fett

Ved analysen av fett fra mat, fant forskerne ingen sammenheng mellom forskjellige typer fettsyrer og forekomst av koronar hjertesykdom med unntak av transfett. Som i flere tidligere studier, var det en klar sammenheng mellom inntaket av transfett og forekomst av hjertesykdom."

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 29. november 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring
Hei, studien det vises til kan ikke si at dagens kostholdsråd er feil med tanke på forebygging av hjerte- og karsykdom. Vi legger vekt på balansen mellom ulike typer fett, og at umettet fett er gunstig sammenliknet med mettet fett. Se mer her: Nye kostråd om fett - https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2014/2014/nye-kostrad-om-fett/. Studien antyder derimot at mettet fett trolig er like uheldig som raffinerte karbohydrater (slik som loff og sukker) for hjertehelsen. Når det er sagt har studien som Rostrup skriver om mange store svakheter. Den var en analyse av tidligere studier som ofte var av lav kvalitet og som egentlig ikke var beregnet for å undersøke sammenhengen mellom fett og hjerte- og karsykdom. Når man kombinerer mange studier som ikke egentlig er egnet til å besvare det man lurer på, havner man i en hengemyr, og vil ikke klare å få gode svar. Å forstå denne typen forskning krever en dyp kunnskap om ernæringsvitenskap og dens metodiske bakgrunn. Om mettet fett er sunt eller usunt kommer helt an på hva man sammenlikner det med. Det er ikke tvil om at dersom man bytter ut noe av det mettede fettet i kosten med umettet fett, f.eks. bytter ut meierismør med rapsolje, faller det skadelige kolesterolet i blodet og risikoen for å få hjerteinfarkt går ned. Det finnes ikke et næringsstoff eller en enkeltmatvare som alene fører til hjerte- og karsykdom. Det avhenger av helheten i kostholdet og kombinasjonen av livsstilsfaktorer. Et kosthold med lite mettet fett i - konteksten av et helhetlig sunt kosthold (eksempelvis middelhavskosthold) - er forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom og tidlig død. Men det er klart at dersom man bare spiser mindre mettet fett finnes det fortsatt mange måter å spise usunt på.