Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Hjerte/kar, Kosthold

Drikke mer vann for å motvirke salt?

Hei. Jeg har nettopp fått påvist hypertensjon og startet opp med medisin. Dessverre er jeg alt for glad i salt. Vet jeg må kutte ned på dette. Mitt spørsmål er dersom man spiser salt mat, kan man "vanne dette ut" med å drikke mye?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 13. november 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Kroppen vil ofte "holde igjen" vann når du spiser for mye salt, noe du kanskje vil merke ved at du får litt hovne ledd eller før deg "oppblåst". Grunnen er at kroppen prøver å unngå dehydrering. Å drikke mer vann vil hjelpe kroppen med å skille ut det overflødige saltet. Det er imidlertid mye mer effektivt å redusere saltinntaket, og det er også vanskelig å si hvor mye vann du må drikke.

Dersom du "kronisk" spiser for mye salt vil det trolig ikke ha noen stor effekt om du drikker mer vann. Har du nyreproblemer kan det å drikke mer væske dessuten være en direkte ulempe.

Å drikke mye mer vann kan faktisk også øke blodtrykket ditt. 

Én måte å veie opp for et høyt saltinntak på er å spise mer kaliumrike matvarer, i hovedsak frukt og grønt. Kalium motvirker noe av den blodtrykksøkende virkningen av salt. Kaliumtabletter anbefales imidlertid ikke, da det kan være uheldig i kombinasjon med noen blodtrykksmedisiner.

Hjerte/kar, Kosthold

Fastende lipider og normale verdier

Hei, hva er fastende lipider, og hva kan jeg gjøre for å få normale verdier?

Les svaret

Vår ekspert, Inger Elling, sykepleier svarer

Besvart 10. november 2015
Inger Elling, sykepleier

Hei!

Takk for henvendelsen din. Et fellesnavn for kolesterol og andre fettstoffer er lipider. Et slikt fettstoff kalles trigycerid og når dette skal måles i blodet, må man faste 12 timer på forhånd. Det er ikke nødvendig når man skal måle kolesterolverdiene HDL , det gode kolesterolet og LDL det dårlige.

Har du fått konstatert forhøyede verdier, vil et sunt levesett kunne redusere sjansen for kolesterolavleiringer og blodpropp. Fysisk aktivitet bidrar til å redusere forhøyet kolesterolnivå og vi anbefaler å være i fysisk aktivitet 30 minutter hver dag. Kostholdet er også viktig. Hvis du ønsker mer informasjon om dette kan du gå inn på våre nettsider www.lhl.no.  Der finner du informasjon om kolesterol, fysisk aktivitet og kosthold.

Med vennlig hilsen

Inger Elling

Lunge, Kosthold

Hoster opp mat

Har påvist en mellomgulvsbrokk, i tillegg til diagnose lungefibrose, plaget med at mat kommer opp igjen, da jeg hoster en del. Er det spesiell mat jeg bør holde meg unna? evt gode råd for hva jeg kan spise for å få mindre plager? Takknemlig for svar.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 05. november 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Dersom du har problemer med å få svelget mat eller maten kommer opp igjen bør du oppsøke lege om det, da det er viktig å få utredet den virkelige årsaken til problemet.

Noen matvarer kan virke irriterende på slimhinnen i spiserøret. Hvilke matvarer det er varierer mye fra person til person, men kan være kaffe, sjokolade, fet og sterkt krydret mat og peppermynte. Tyktflytende drikker, som smoothies, drikkeyoghurt, kulturmelk og kremet suppe, kan være en god kilde til næring

 

Kosthold

Medox og Marevan

Har Medox noen bivirkninger når det gjelder bruk av Marevan?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 28. oktober 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, dette har vært besvart her tidligere, se blant annet: 

http://www.lhl.no/spor-eksperten/sporsmal/Aortaklaff-medisiner-og-kosttilskudd/

http://www.lhl.no/spor-eksperten/sporsmal/Medox/

For å oppsummere: vi kan ikke utelukke at det er uheldig å ta Medox' blåbærkapsler i kombinasjon med Marevan, men det finnes knapt nok noen dokumentasjon som sier hverken det ene eller det andre.

Legemiddelinformasjonssenteret RELIS oppfordrer til at tilskudd av antocyaner (stoffer i Medox) brukes med forsiktighet i kombinasjon med blodfortynnende medikamenter, da risiko for økt blødning ikke kan utelukkes. 

Derfor gjelder det å være føre var og informere legen som fastsetter Marevan-dosen din om det dersom du tar Medox eller kosttilskudd. Kanskje vil legen da justere doseringen.

Kosthold

Tørket aprikos og Marevan

Er tørket aprikoser ok i frokostblanding for en som bruker Marevan? Jeg hadde satt pris på å få mer konkrete kostholdsråd for en person som har diabetes 2 og bruker Marevan. Hva er bra og hva bør en unngå av matvarer?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 26. oktober 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Tørket aprikos skal være trygt å spise hvis du går på Marevan. Når du bruker Marevan bør du ha et mest mulig stabilt inntak av matvarer som har mye K-vitamin. Tørket aprikos har veldig lite K-vitamin. 

Du finner informasjon om kosthold og Marevan og kosthold ved type 2-diabetes på våre nettsider: Spis riktig når du bruker Marevan og Kosthold ved diabetes type 2

Hjerte/kar, Kosthold

Marevan og mat

Bruker Marevan pga kunstig hjerteklaff. Jeg kunne ønske meg en oversikt over:

- Hvilke matvarer som gir tynnere blod og
- Hvilke matvarer som gir tykkere blod

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 29. september 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, det er mange faktorer i maten som påvirker blodlevringen. Vi har laget en liten oversikt her, som snart også kommer i trykt utgave:

Spis riktig når du bruker Marevan

Lunge, Kosthold

Sukker og kronisk betennelse

Hei! Jeg har en lungesykdom som gir kronisk betennelse. Det er en autoimmun sykdom. Er det slik at et kosthold med lite sukker kan være betennelsesdempende?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 21. september 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det er mulig at det kan hjelpe mot betennelser (inflammasjon), men inflammasjon/betennelse er et veldig vidt og komplekst begrep, så det er et utfordrende spørsmål.

Det er anerkjent at overvekt er knyttet til kronisk inflammasjon, og at vektreduksjon reduserer dette. Dermed kan et kosthold som bidrar til vektreduksjon, blant annet med et lavere sukkerinntak, også redusere inflammasjon indirekte. 

Det er veldig lite forskning på at sukker fremmer inflammasjon hos mennesker, men det har blitt vist at et høyt inntak av sukkerholdig brus og godteri øker blod-markører på inflammasjon over tid sammenliknet med sukkerfri produkter. 

Å begrense sukkerinntaket er uansett gunstig på mange måter, og vi anbefaler generelt at man holder inntaket så lavt som mulig i det daglige. Da menes det som kalles "tilsatt sukker", altså rent sukker og sukkervarer som brus og saft, godteri o.l. Les mer her: Mindre tilsatt sukker reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom og her: Sammenheng mellom brus og hjerte- og karsykdommer 

Den eksakte betydningen av kostholdet for autoimmune sykdommer er ikke klar, fordi det er utfordrende å studere. 

Når det gjelder lungesykdommer, har eksempelvis astma vært knyttet til alt fra et lavt inntak av fisk, frukt og grønt til et høyt inntak av salt og hurtigmat. Kosthold med mye sukker, fett og salt (kaker, desserter, salte snacks og brus osv.) kan også være knyttet til høyere sjanse for å ha astma. Man har også sett at forskjellen i forekomsten av astma mellom ulike land er knyttet til sukkerforbruket. Men dette er bare observasjoner, og ikke bevis på at sukker øker risikoen for astma.

Kosthold

Trygg mengde salt?

Hei! Jeg er en jente på 35 år har lest om deres råd om å kutte ned på saltmengden. Dette har aldri vært noe problem for meg, da jeg stort sett aldri tilfører maten min salt (bortsett fra det som er i maten). Jeg er heller ikke glad i salt mat og spiser kun små mengder av f.eks. spekemat som dessverre har mye salt.

Nå har jeg lest om www.watercures.org og synes dette er en interessant innfallsvinkel til min depresjon da jeg har prøvd mye som ikke har fungert spesielt bra. I henhold til denne metoden skal man la 1/8 teskje salt smelte på tungen per 16 ounces (ca 4,7 dl) vann. Siden jeg veier 53 kg, skal jeg drikke 27 ounces (ca 8 dl) om dagen med vann og da 2 x 1/8 teskje salt. Er dette noe jeg trygt kan prøve ut? Det siste jeg trenger er å påføre meg enda flere bekymringer. Jeg er som sagt 35 år, 53 kg, 160 cm høy og i veldig god fysisk form. Takk for hjelpen!

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 07. september 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei. Jeg kan har ingen forutsetning for å si hvorvidt dette er effektivt mot depresjon, men jeg kan si at 2 x 1/8 teskje salt om dagen er trygt. Dette tilsvarer omtrent 2 x 0,75 gram salt, ca. like mye som i 1-2 skiver salami. 

En giftig dose salt er ca. 0,5 gram salt per kilo kroppsvekt. Én teskje salt kan m.a.o. være giftig for et barn på 14 kilo. 

Hjerte/kar, Kosthold

Medisiner og blåbær

Hei. Jeg er en mann på 63 og ble hjerteoperert (bypass) for et år siden. Jeg tar Albyl E og statiner. Er det noe problem at jeg tar en stor spiseskje med blåbær i havregrøten hver morgen?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 04. august 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Nei, det kan du nyte med god samvittighet.  

Kosthold

Frukt og grønnsaker som øker forbrenningen

Hvilke frukter og grønnsaker øker forbrenningen mest?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 22. juni 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, med "øker forbrenningen" antar jeg at du mener hva som får kroppen til å forbrenne flere kalorier. Maten vi spiser har relativt lite å si for kaloriforbruket sammenliknet med det kroppen forbruker i hvile (på å holde kroppsvarmen oppe og organene i live) og under fysisk aktivitet. 

Det finnes ingen frukt eller grønnsaker som har vist seg å øke forbrenningen - i alle fall ikke i noen meningsfull grad. Det finnes noe forskning som indikerer at nøtter (som teknisk sett er frukt) kan gi en noe høyere forbrenning.

På den annen side er frukt og grønnsaker relativt fattige på kalorier, noe som er en fordel når en skal kontrollere vekta. Dessuten er de gode kilder til fiber, som bidrar til metthetsfølelse og blodsukkerregulering.