Hopp direkte til innhold

Korona

Se vår temaside om koronavirus

Viktig melding

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Hjerte/kar, Kosthold

Flerumettet fett, omega-6 og inflammasjon

Hei! Jeg lurer bare litt på dette om flerumettet fett. Det finnes slik jeg forstår i planteoljer, slik som raps og solsikkeolje. Disse har mye flerumettet fett i seg. Dette er noe som er sunt og man skal derfor få i seg 5-10 prosent fett fra denne kilden. Jeg lurer imidlertid hvordan forholder det seg med balansen mellom omega 3 og omega 6 i slike fettkilder?

Flermumettet fett slik jeg forstår, har høye mengder med omega 6, siden de er plantebaserte. Slik jeg forstår kan dette føre til inflammasjon. Stemmer det?

I tillegg står det at omega-3-fettsyrene skal utgjøre minst 1 %. Da vil fordelingen mellom omega 3 og omega 6, bli opp i mot 1:10, med mindre planteoljer inneholder noe omega- 3. Jeg er litt usikker på dette forholdet og det hadde vært kjempefint å få en liten oppklaring.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 28. mai 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Det er mange som lurer på dette for tiden. Anbefalingene om flerumettet fett er at det bør utgjør 5 til 10 prosent av det totale kaloriinntaket og ca. 1/3 av fettinntaket. 

Flerumettet fett finnes i både plantemat og animalsk mat, men i et vanlig kosthold vil plantefett være største kilde. I det norske kosholdet er de største kildene majones, margarin og matolje, brød, kjøtt og fisk. 

Du finner også omega-3 i planteoljer, rapsolje er spesielt rik på det. Når det gjelder balansen mellom omega-6 og omega-3 i ulike fettyper, ligger den på ca. 11:1 i olivenolje, 2:1 i rapsolje, 5:1 i smør og 7:1 i soyaolje. Men man kan ikke fastslå hvor sunn en matvarer bare ut fra denne verdien. 

Forholdet mellom omega-6 og omega-3-fettsyrer?

Av individuelle flerumettede fettsyrer finner vi i hovedsak fettsyrer i gruppene omega-3 og omega-6. Det er muligens viktig med en balanse mellom disse i kostholdet, men hvor viktig det er, og det nøyaktige forholdet mellom dem, er ukjent. Den eneste offisielle anbefalingen jeg kjenner til er fra Frankrike, hvor helsemyndighetene i 2001 anbefalte et forhold på 5:1. Undersøkelser av nordmenns kosthold har vist at balansen mellom omega-6 og omega-3-fettsyrer er mellom ca.  4:1 og 5:1, slik som i andre nordiske land. Det har ikke vært vist at dette forholdet er skadelig for mennesker. Men et ekstremt høyt og ubalansert inntak av enhver matvare eller næringsstoff kan naturligvis være skadelig. 

En av grunnene til at noen har fremhevet denne balansen er at omega-6 har vært ansett som inflammasjons-fremmende, mens omega-3 har vært ansett som anti-inflammatorisk, slik du nevner. Nyere tolkning av forskningen tyder imidlertid på at dette synet er overforenklet. Det har vært gjort et titalls kontrollerte forsøk på mennesker som ikke har klart å vise at den viktigste omega-6-fettsyren, linolsyre, fremmer inflammasjon, slik som i en svensk 10-ukers studie fra 2012 hvor en diett med mye solsikkeolje ble sammenliknet med smør. De fleste av disse studiene har derimot vist at linolsyre reduserer markører på inflammasjon. 

I store befolkningsstudier finner man videre at både omega-6-fettsyrer (i hovedsak linolsyre) og omega-3 er gunstig mot hjerte- og karsykdom, særlig dersom de erstatter mettet fett og "raske" karbohydrater, noe som delvis kan forklares med at linolsyre senker LDL-kolesterolnivåene.. 

Kosthold

Psoriasisleddgikt og alkohol

Er det slik at psoriasis og ledd stivheten har en sammenheng med alkoholisme ?
Hilsen anonym mann 56

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 28. mai 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Det er ikke kjent om alkoholinntak kan forverre leddgikten ved psoriasis. Det måtte eventuelt være om man derved ikke greier å opprettholde et næringsrikt kosthold. Men dette er svært usikkert.

Vennlig hilsen Olav Kåre Refvem

Hjerte/kar, Kosthold

Kolesterol i maten

Hei, Jeg fant ut at kolesterol finnes i alle dyreprodukter og ikke i planter. Burde ikke da et plantebasert kosthold bli anbefalt for å senke kolesterolet?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 23. mai 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, vi anbefaler et plantebasert kosthold - se et tidligere svar på dette her: http://lhl.no/spor-eksperten/sporsmal/Plantebasert-kosthold.

Vi gir ikke generelle, spesfikke råd om inntak av kolesterol fra mat - som du helt riktig skriver kun finnes i animalske matvarer. Det er ikke en "gift", og det er heller ikke avgjørende for kolesterolnivåene i blodet. For noen kan det være nødvendig å spise lite kolesterol, men for mange reguleres kolesterolet i blodet slik at kroppen produserer mindre kolesterol selv dersom man får i seg kolesterol fra mat. Kolesterolet i mat blir bare delvis absorbert fra tarmen. 

Uansett er vår "filosofi" at dersom man følger generelle retningslinjer for et hjertevennlig kosthold - bl.a. hovedsakelig plantemat, mye frukt og grønnsaker, kostfiber og et balansert fettinntak - vil inntaket av kolesterol fra maten automatisk begrense seg. Et slikt kosthold vil også ha mange naturlig kolesterolsenkende komponenter i seg.

Hjerte/kar, Kosthold

kostfiber i kostholdet og kolesterol nivå

Hei! Jeg har arvelig høy kolesterol og får medisinering for det. Har hørt at grove kornprodukter med høyt nivå av kostfiber har kolesterolsenkende effekt. Kjenner dere til denne effekten? Hvor mye av for eksempel grov brød bør man spise for å få denne effekten?

Les svaret

Vår ekspert, Anastasia Hole, matviter svarer

Besvart 07. mai 2015
Anastasia Hole, matviter

 

Hei og takk for din henvendelsen!

 

Grove kornprodukter er de som har høyest innhold av kostfiber Foreløpig er det bare beta-glukan og arabinoxylan blant kostfiber som ser ut til å ha kolesterolsenkende effekt.

 

 Verdens Helse Organisasjon (WHO) og Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA) anbefaler daglig inntak av 3 til 4 gram beta-glukan og  8 gram arabinoxylan for å oppnå effekten. Denne mengden av beta-glukan og arabinoxylan kan du få i ca 100 g  havre. Det tilsvarer en porsjon  havregrøtt, havre frokostblanding eller havredrikk (Yosa). Pga vanskeligheter med å bruke havremel til brødbaking er innholdet av havremel i brød sjeldent høyere enn 25 %, og 3 g av beta-glukan kan du derfor få i minst 10 skiver. Så grov brød er ikke den beste valg for å få i seg det daglige innholdet til beta-glukan.

 

Kolesterolsenkende effekten er sterkere når havre spises sammen med måltider med lav innhold av mettet fett og kolesterol (som for eksempel egg). Effekten observeres dessverre ikke for grove hvetevarer, siden hvete har dobbelt så lite kostfibermengde.

 

Det er selvfølgelig lurt å passe på innholdet av beta-glukan i det daglig kosthold når man har høytkolesterolnivå.

 

Kosthold, Fysisk aktivitet

Trening, muskelvekst og kosttilskudd

Hei. Jeg trener mye, men føler jeg ikke får muskelvekst men heller at muskel minker. Har diabetes type 2, er 57 år, er 186 cm høy og veier 81.kg. Hva anbefaler dere av kosttilskudd for å øke muskelmasse og for mer gevinst av mengde trening/styrke trening?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 28. april 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmål.

Siden du ikke skriver hvor mye du trener, hva du trener eller hvilket kosthold du vanligvis har, blir svarene noe generelle. Vi anbefaler ikke å bruke kosttilskudd, verken i prestasjonsfremmende eller muskelbyggende øyemed. For de aller fleste er et normalt sunt og variert kosthold mer enn godt nok for å få god effekt av treningen.

Olympiatoppen har skrevet mer utfyllende om temaet her. I artikkelen står det at restitusjonsdrikker med karbohydrater og proteiner kan være gunstig å drikke etter trening. Vær da obs på sukkermengden i enkelte drikker med tanke på at du har diabetes type 2.

Skulle vektnedgangen vedvare, vil jeg anbefale deg å kotakte fastlegen din for en sjekk.

Lykke til med videre trening. Vennlig hilsen Margrethe

Hjerte/kar, Kosthold

Påvirker egg og kaffe kolesterolet?

Jeg har hatt hjerneslag og prøver å holde kolesterolet nede gjennom kostholdet. Før spisete jeg jevnlig egg til frokost, men har sluttet med det etter hjerneslaget. Men forskningen synes å være mangetydig angående hvorvidt egg bør droppes. Det samme gjelder kaffe. Frysetørret kaffe har vel ikke noe fett, og burde således være OK?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 22. april 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Eggeplomme er kolesterolrikt, men i hvilken grad dette gir utslag på kolesterolnivåene i blodet varierer mye fra person til person. Enkelte er sensitive for kolesterol i maten, men hos de fleste blir kolesterolnivåene mer påvirket av mettet fett i kostholdet enn av kolesterol.

Dette kan påvirkes av genetiske faktorer, men det kan også komme an på det øvrige kostholdet. Kolesterolet i blodet har en tendens til å øke mer som en følge av egg når kostholdet samtidig er rikt på mettet fett enn når kostholdet inneholder lite mettet fett. 

I dag er det ikke grunnlag for å forutsi hvem som er sensitive for kolesterol i maten og ikke, så her må du kanskje bare prøve deg frem. Har du høyt LDL-kolesterol til tross for annen behandling, eller har arvelig høyt kolesterol, kan det være nødvendig å begrense seg til bare et par-tre eggeplommer i uken. Siden økninger i kolesterolet ikke gir symptomer bør du kontrollere verdiene dine dersom du skulle øke inntaket av egg betydelig.

Når det gjelder kaffe inneholder pulverkaffe og filterkaffe svært lite fettstoffer, og påvirker kolesterolet minimalt. Les mer om dette her:  Kaffe – godt for hjertehelsen?

Hjerte/kar, Kosthold

Selen og Q10 for forebygging og overskudd?

Hei Jeg hadde et kraftig i infarkt og hjertestans i 2011. Lå også i koma, men det gikk bra til slutt og alt ser topp ut på tester, kan ikke se at jeg har hatt noe som helst.

Det eneste er at jeg sover dårlig, har mareritt og svetter om natten og føler meg derfor helt utslitt når arbeidsdagen er over. Er for øvrig 52 år nå. Liker å trene, men er nå alt for utslitt som sagt etter jobb. hvorfor dårlig søvn aner jeg ikke (går på Lipitor 40mg, Albyle 75mg og Atacand).

Så til spørsmålet, har lest om at selen og q10 skal være så bra. Både for å forebygge og få overskudd, stemmer det? Eller er det bare dum reklame :)

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 21. april 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Når det gjelder selen er det et sporstoff i kostholdet som bidrar til immunforsvarets og skjoldbruskkjertelens normale funksjon, og er med på å beskytte cellene mot oksidativt stress. Nøtter er en god kilde til selen, samt kornvarer (men i norskdyrket korn er seleninnholdet lavt), lever fra fisk og kjøtt, tunfisk, makrell/makrell i tomat og egg. 

Mangel på selen kan være en årsak til en sjelden hjertesykdom, Keshan-syke. Om tilskudd av selen forebygger hjerte- og karsykdom blant voksne generelt er foreløpig ikke dokumentert. Dette viser en gjennomgang av 12 vitenskapelige studier med nesten 20 000 personer. Noen studier har faktisk antydet en liten økning i risikoen for type 2-diabetes i forbindelse med selen-tilskudd, men det er også usikkert.

Disse studiene er gjort med generelt friske personer, ikke personer som tidligere har hatt hjerteinfarkt eller som har for lite selen i blodet. Men å få i seg mer selen enn det man har behov for er ikke å anbefale. Anbefalt inntak for voksne menn er 60 mikrogram (100 gram hermetisk tunfisk gir mer enn dette). Mangel på selen fastsettes med blodprøve. 

Hvis man ser på forskning på Q10, har det vist seg å redusere blodtrykket i enkelte små studier, men det finnes ikke forskning som viser om tilskudd reduserer riskoen for å dø av hjerte og karsykdom eller for å få hjerteinfarkt o.l. 

Danske forskere har nylig rapportert av Q10 viste seg å ha gunstig effekt på dødelighet ved hjertesvikt (se omtale hos hjerteforeningen.dk.) Dette er interessante og lovende nyheter, men de betyr ikke at det er en "kur for alt", eller at det beskytter ved andre sykdommer, spesielt dersom man fra før av har normale verdier av Q10 i blodet. 

Du skriver at du bruker Lipitor, og det er mulig at statiner er med på å redusere nivåene av Q10 i blodet. Noen hevder å oppleve at Q10-tilskudd lindrer muskelsmerter knyttet til bruk av statiner, men grunnlaget for å anbefale dette er tynt.

Om det gir økt overskudd er vanskelig å svare på, da det er et subjektivt begrep. 

Kosthold

Peanøttsmør ved høyt kolesterol

Hei Kan barn og voksen i familie med arvelig høgt kolesterol og høge lipoprotein a verdiar trygt bruke økologisk peanøttsmør ( 99,3 % peanøtter, fett: 48,9 - metta fett 6,8 ) som pålegg i kvardagen ? Brukar sjølvsagt også andre (magre) pålegg.

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 26. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei! Peanøttsmør som pålegg og/eller erstatning for smør kan dere trygt bruke. Det er en næringsrik kilde til blant annet enumettet fett. Peanøtter er egentlig ikke en "ekte" nøtt, men en belgfrukt. I likhet med nøtter har peanøtter en gunstig effekt på mange risikofaktorer, inkludert blodlipidene.

Peanøttsmør kan varieres med f.eks. mandelsmør, helst uten tilsatt salt.

Kosthold

Vitamin K2 og kortisonbehandling

Kan jeg ta vitamin K2 når jeg bruker Prednisolon, jeg har brukt det i 1 1/2 år og skal bruke det på ubestemt tid på grunn av en vevsykdom?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 16. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Hei, det er ikke dokumentert om vitamin K2 og Prednisolon (kortikosteorider) påvirker hverandre eller ikke. Informer gjerne fastlegen din dersom du bruker K2 samtidig.

Kosthold

Vektoppgang etter røykekutt

Etter røykekutt for 7 1/2 år siden, gikk jeg opp 23 kilo i vekt. Dette sliter jeg med å få av igjen. Kjenner at det er tungt å bære på, det hemmer meg i pustingen og er en psykisk påkjenning. Hva vil du anbefale at jeg gjør? Det må være noe som virkelig virker, og som ikke tar lang tid. Kan man få en ernæringsfysiolog på besøk i lokallag av LHL? Finnes det kokkekurs for kolssyke?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 09. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Vektoppgang er noe flere opplever når de stumper røyking. Litt om årsaker til dette finner du i denne artikkelen: Er røyking virkelig slankende?

Det er dessverre ikke mulig for meg å gi deg individuelle, skreddersydde råd over Spør eksperten. I dette faktaarket finner du en del informasjon om kostholdsråd for personer med kols og overvekt: Kosthold ved kols og overvekt. Her er et annet faktaark som handler om overvekt generelt: Kosthold ved overvekt. 

Før du i det hele tatt tenker på å gå ned i vekt må du jobbe med å stanse vektøkningen, eller med å gå opp mindre i vekt enn du har gjort de siste årene.

Som du sier, må slankekuren virke, det vil si ha en varig effekt. Det er ofte ikke et stort problem å gå ned i vekt, utfordringen er å holde vekta når man har gått ned. Hva som skal til å lykkes varierer mye fra person til person. Det finnes ikke noe bestemt som virker for alle, men noen suksessfaktorer er:

- Kontroller matinntaket: Vær bevisst på hva du spiser, både hva og hvor mye. Å føre matdagbok øker sannsynligheten for å lykkes med å holde vekta. Sammensetningen av kostholdet ser ikke ut til å utgjøre noen stor forskjell på lang sikt; mengden av de ulike matvarene betyr mest.

- Vei deg ofte (men ikke nødvendigvis hver dag, og aldri mer enn én gang om dagen)

- Tren regelmessig i tillegg til å endre kostholdet / spise mindre mengder.

- Ikke ha for mange "forbud", vær fleksibel i matveien.

Husk at et vekttap på bare 5-10 prosent gir en betydelig helsegevinst, også om du er veldig overvektig. 

Pasienter med kols mister ofte muskelmasse, også de som veier litt for mye. Mister du mye muskelmasse vil du blant annet få lavere forbrenning, noe som gjør det enda vanskeligere å holde en normal vekt.

Når du skal gå ned i vekt er det viktig at du begrenser tapet av muskelmasse ved å drive med litt styrketrening og være bevisst på at du får i deg tilstrekkelig med proteiner i kostholdet (se faktaarkene jeg viste til over). Du trenger ikke å overdrive å ta proteintilskudd, men sørg for å dekke behovet for protein.

Proteinrik mat (f.eks. sjømat, rent kjøtt og bønner) er dessuten mettende, det samme gjelder fiberrik mat. Drikkevarer er derimot lite mettende, selv om de kan inneholde mye kalorier. Sukkerholdig brus og saft samt alkohol er derfor noe du bør drikke minst mulig av når du skal ned i vekt. 

I denne artikkelen finner du lister over mat med lav og høy kaloritetthetHvor mye energi trenger kroppen? Dersom du skal ned i vekt, er det å spise hovedsakelig mat og måltider med lav kaloritetthet en god strategi.