Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Fysisk aktivitet

Grunnstønad til dekning av akupunktur

Hei. Går på Lipitor fast grunnet familieetaten forhøyet kolesterol. Etter jeg begynte på disse har jeg blitt sterkt plaget med muskel smerter og låsninger i nakken og går dermed til akupunktur for dette. Er dette noe jeg kan få dekket med grunnstønad?

Les svaret

Vår ekspert, Atle Larsen, Pasientombud i LHL svarer

Besvart 18. april 2018
Atle Larsen, Pasientombud i LHL

Hei,

Det innvilges ikke grunnstønad til dekning av akupunktur.

Med vennlig hilsen Atle Larsen

Fysisk aktivitet

Pulsklokke, skritt og langrenn

Hei, er en gutt på 14 år som trener hver dag, for å bli best. Har en treningsklokke, garmin. I dag sjekka jeg gjennomsnittlige skritt og det lå på bare 12 000 om dagen. Syntes dette var lite, men trener mye, snitt 10 timer i uka. Lurer på om det kan være pulsklokka som er feil når jeg trener langrenn (veldig ofte) eller hvorfor jeg er så lavt. Går til skolen og noen ganger til trening.

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 20. mars 2018
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei

Takk for spørsmål.

Nå kommer det litt ann på hva slags type garmin klokke du har og om den har langrennsfunksjon. Hvis den ikke har det og du feks registrere øktene som vanlig kondisjonstrening, løping eller lignende vil skrittantallet du får opp slå ut feil. Kanskje har du en smarttelefon med helsedata? Eventuellt fungerer appen Runkeeper bra på langrennsøkt måling. Da kan du eventuellt sammenligne med denne og sannsynligvis få et mer riktig estimat, ihvertfall når det gjelder antall skritt. Det er sånn at 10.000 skritt er ca 6,7 tilbakelagte kilometer, så det er noe du kan ta utgangspunkt i generellt.

Har selv Garmin pulsklokke og vet det kan være feilaktig estimat på den i forhold til langrenn. Polar M400 klokkene og nyere modeller har lagt inn langrenn som aktivitet og er ganske nøyaktig på målingene sine.

Flott at du når de 10.000 anbefalte skrittene hver dag, det er bra jobba.

God trening videre.

Vennlig hilsern, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

Fysisk aktivitet

Treningsgrupper i Oslo

Hei. Finne noen treningsgrupper Oslo sør/øst?

Hei, de treningsgruppene vi har i Oslo finner du her på denne siden.
Det kommer fra April også et helt nytt tilbud på NIMI klinikken på Ullevål.
https://www.lhl.no/lokallag/oslo/lhl-oslo/

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 20. mars 2018
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut


Hei, de treningsgruppene vi har i Oslo finner du her på denne siden.
Det kommer fra April også et helt nytt tilbud på NIMI klinikken på Ullevål.

Lykke til med treningen.

Vennlig hilsen, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Fysisk aktivitet

Trening og skoliose

Hei. Hvilken trening er å foretrekke ved scoliose ? Mvh kerstin

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 20. mars 2018
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei Kerstin

Takk for relevant spørsmål.

Skoliose er noe som finnes hos opptil 10% av befolkningen i Norge.

Nå skriver du ikke noe om skoliosen er strukturell eller ikke-strukturell, men jeg kan svare deg på generellt grunnlag. Feks ved ikke-strukturell skoliose er det ikke selve ryggraden som er skjev, men årsaken kan være benlengde forskjell. Noe som kan forårsake noe forskjell på hvordan man respondere på trening.

Det er desverre ikke mulig å korrigere tilstanden ved hjelp av fysisk aktivitet og treningsøvelser. Slik egentrening er likevel fornuftig for å motvirke plager som smerter el lignende. Det vil si at den type trening som er mest lystbetont samt ikke fører til for store smerter er å foretrekke. Når det er sagt har vi noen små muskler som går mellom hver enkelt ryggvirvel og disse er vesentlig når det kommer til skoliose. Fokus på ryggmuskulatur samt kjernemuskulatur (mage/rygg) vil derfor være viktig å trene opp. Typiske øvelser for dette vil være; Rygghev, diagonal hev, planken, sideplanke samt monstergange med strikk som kan bidra til økt stabilitet i hofte og bekken og dermed gi bedre "støtte" til ryggraden. Er du usikker på hvordan øvelsene utføres vil du kunne få opp video av de fleste ved å søke etter de på youtube feks. Eventuelt kan en time hos fysioterapeut, hvor dere går igjennom denne type øvelser være til god hjelp.

Masse lykke til med treningen:)

Vennlig hilsen, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

 

 

Fysisk aktivitet

Kalde føtter og fingre

Jeg er 57 år og aktiv innen idrett. Jeg plages med at jeg fryser lett og har ofte kalde føtter, fingrer og knær. Jeg har ved flere anledninger målt blodtrykk og har verdier rundt 110/70 - 105/65 når jeg slapper av. Målt gjerne på morgenen før jeg står opp. Blir ikke sliten eller føler meg utmattet når jeg trener. Jeg trener regelmessig og løper fint en økt på 8 km eller en studiotrening på 1,5 timer. Hvilepulsen ligger i gjennomsnitt på ca 50 s/m, har en pulsklokke som gir meg gjennomsnittsdataene. Noen gode råd eller anbefalinger. Hva bør jeg gjøre?

Les svaret

Vår ekspert, Helge Istad, Overlege svarer

Besvart 04. mars 2018
Helge Istad, Overlege

Det er dessverre ikke noen spesifikk behandling som hjelper mot kalde hender og føtter. Enkelte medisiner(såkalte uspesifikke betablokkere) kan forverre dette, men du skriver ikke at du bruker noen medisiner. Du må nok bare ta de genrelle forholdsregler i forhold til å holde varmen på hender og føtter. Der er jo på markedet blant annet små varmeputer man kan legge inne i votter og sokker.

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Pulsklokke og hjertestarter

Hei, jeg hadde hjertestans 2011 og fikk da satt inn en hjertestarter av typen Boston. Jeg har fått med meg at jeg da ikke kan bruke f.eks fotmassasje da dette kan forstyrre hjertestarteren. Hvordan er det med forskjellige pulsklokker, fit bit etc, kan man bruke dette uforstyrret? Bruker idag en app på telefonen når jeg trener, men kunne godt tenke meg å ha med noe enklere enn en telefon. Norn innspill på dette?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 02. mars 2018
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

Takk for relevant spørsmål.

 

Når det gjelder pulsklokke skal dette være helt ok å bruke.

 

Jeg går ut ifra at du blir fulgt opp regelmessig med tanke på registreringer av aktiviteten til hjertestarteren. Jeg vil anbefale deg å be om en time med legen som satte inn hjertestarteren for å gå igjennom det forskjellige utstyret du ønsker å bruke. Det kan være mye ny informasjon å huske på den første tiden. Når det gjelder fitbit, vil jeg tro den kan brukes på liklinje med pulsklokke, denne typen forutsetter heller ikke bruk av pulsbelte. Men dette har jeg ikke klart å finne noe informasjon om.

 

Kjempeflott at du fortsetter å trene. Lykke til med det:)

Vennlig hilsen, spesialfysioterapeut, Iselin Løvhøiden

 

 

 

Hjerte/kar, Lunge, Fysisk aktivitet

Bassengtrening med LHL

Finnes det flere nivå på cd'ene for bassengtrim?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 30. januar 2018
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Takk for spørsmål.

Det finnes kun et nivå av bassengtrening.

Men vi har en tidligere versjon liggende, som jeg kan sende til deg hvis du sender meg en mail på: iselin.lovhoiden@lhl.no. Det vil også i løpet av våren 2018 bli utarbeidet et helt nytt trimprogram.

Enn så lenge ønsker jeg deg lykke til med treningen:)

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

Fysisk aktivitet

Brystsmerter

Hei! Er en snart 20 år gammel jente med diabetes type 1 og cøliaki. Har de siste 5 dagene hatt en god del brystsmerter på høyre side, som går «rundt» og bak til høyre side av ryggen også. Er en blanding av trykkende og stikkende smerte, er konstant, men er ekstra vondt jo mer jeg gjør, også til tider vondere ved innpust. Jeg jobber på et sykehjem så er jo i aktivitet hele dagen, men har ikke merker at jeg har gjort noe spesielt som kan være årsaken til smertene. Har også hatt en del vondt i hodet de siste 6-10 dagene. Noen peiling på hva dette kan være? Og burde jeg bestilt en time hos fastlegen for en sjekk?

Les svaret

Vår ekspert, Helge Istad, Overlege svarer

Besvart 24. januar 2018
Helge Istad, Overlege

Jeg synes du skal be om en time hos fastlegen for å gjøre en undersøkelse i forhold til smertene du har kjent.Smerter i brystet kan jo komme fra flere organer, som lunger og hjerte, men slik du beskriver hvordan du kjenner dette så høres det mest sannsynlig ut at det kommer fra muskulaturen. Jeg tror ikke disse plagene har noen sammenheng med at du har type 1 diabetes eller cøliaki.

Lunge, Fysisk aktivitet

Økt lungekapasitet med pusteøvelser

Kan man øke lungekapasitet med pusteøvelser eller trening

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 22. november 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei og takk for spørsmål.

Selve lungekapasiteten er det vanskelig å forbedre, årsaken til dette er de fysiske begrensningene brystkassen har når vi er fullt utvokst. Brystkassen begrenser mengden blod lungene maksimalt kan inneholdet, lungene våres blir også mindre elastiske med årene.Men når dette er sagt, kan allikevel den kardiovaskulære kapasiteten, dvs vårt maksimale oksygenopptak øke ved regelmessig kondisjonstrening og dette vil ha innvirkning på total kapasiteten vår i forhold til hva vi orker i hverdagen.  

Resultater fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) har vist at personer med høy fysisk aktivitet har bedre lungefunksjon som eldre (sammenlignet med personer med lav aktivitet) og at dette kanskje til en viss grad kan kompenserer for det naturlig fallet man får når man blir eldre. Det er derfor viktig å være i fysisk aktivitet og trene når man har redusert lungekapasitet.

Pusteøvelser:Her vet jeg ikke om du tenker pusteøvelser i relasjon til feks kols, astma, lungefibrose eller lignende. Still gjerne et spørsmål på nytt, for å få et mer konkret svar.

Lykke til:)

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Lunge, Fysisk aktivitet

Astma, trening og manglende energi

Hei. En god stund har jeg sliti med tung pust, sår hals, slim, svimmelhet og økene varme . Slitne armer osv . Dette forværres ved all trening / aktivitet. Har ikke følt det sånn før ved anstrengelser. Jeg har moderat astma, allergi , osteogenesis imperfecta type 1 ( fatique er også noe som følger med. Noen råd for trening , ikke trening. Føler alt er veldig tungt om dagen . Legen sier det evt er astma og sykdommen min . Har tatt crp og mange prøver er fine . Har ikke sjekket hjerte . Skal jeg presse meg selv til trening , jobb osv .. hva kan dette være for noe ?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 22. november 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

Hei og tusen takk for spørsmål.

Med tanke på at du har osteogenesis imperfecta er det ekstra viktig å holde seg i aktivitet. Det er viktig å være i bevegelse for å minske tap av benvev, samt forhindre feilstilling i leddene. Når det gjelder trening vil jeg anbefale deg å starte på et lavt nivå for å se hvordan du responderer på det og så gradvis bygge opp kapasiteten.

Med tanke på bedring av kondisjon, kan det å gå en tur i litt ulend terreng 3 ganger i uken være en fin start. Du kan godt starte rolig ut med korte turer på 10-15.minutter i første omgang. Og heller øke gradvis.

 

Nå vet jeg ikke i hvor stor grad du er rammet av astma,og om den er anstrengelsesutløst eller ikke. Uansett bør du varme opp i et rolig tempo, spesiellt nå som det er kaldt ute. Det kan også hjelpe å ha en buff man puster inn i, hvis man liker å trene ute, da blir ikke luften man puster inn så kald.  Forskning viser at antall sykehusinnleggelser ble redusert og symptomene bedret hos pasienter som trente aktivt mer enn to ganger ukentlig.

Det anbefales også å prioritere en lett styrkeøkt i løpet av uken, med helt enkle øvelser som feks knebøy, utfall og lignende. Dette fordi vi vet at økt muskelstyre, kan forbedre det daglige funksjonsnivået og øke kapasiteten vår på en positiv måte.

Når det gjelder fatigue vet vi at fysisk aktivitet og trening kan være nyttig og kan gi bedre søvnkvalitet.Velg gjerne en aktivitet du kjenner fra tidligere som du synes var
lystbetont, men start på et lavt nivå og tilpass deretter. Blir du utmattet
og sliten, har du gått for hardt ut. Avslutt trening og aktivitet i god tid
før du skal legge deg.

Du skriver at du tidligere ikke har reagert slik du gjør nå ved fysisk anstrengelse, jeg vil derfor anbefale deg å ta en prat med fastlegen på ny. Lykke til med treningen!

Mvh Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut