Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Oppstart trening etter hjerteinfarkt

Jeg har nylig hatt et type 2 infarkt som kom under et flimmeranfall. Dagen etter ble det utført angiografi. Jeg er blokket i alt fire ganger i løpet av 19 år, sist i 2012. Angiografien viste ingen ny fortetning etter blokkingen i 2012. Det siste året har jeg hatt 3 - 4 flimmerannfall som har gått over av seg selv i løpet av 2 - 4 timer. Registrerte høyeste puls har under anfallene vært 140. Når kan jeg starte trening og med hvilken intensitet? Mvh Tom

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 13. mai 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for gode og relevante spørsmål.

For det første er det flott at du vil komme i gang med treningen igjen etter gjennomgått hjerteinfarkt. Normalt blir pasienter anbefalt å gjenoppta normal aktivitet så fort som mulig, men at de bør vente med trening til det har gått 2-4 uker. Så har det gått noen uker siden infarktet ditt kan du trygt gå i gang med trening igjen. Det blir vanskelig å gi en eksakt anbefaling for ditt tilfelle, men forskning har vist at hvis en greier å gjennomføre 30 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat intensitet (litt varm og kanskje litt svett i panna), vil en ha en betydelig helsegevinst. Denne helsegevinsten ser en spesielt i sammenheng med såkalte livsstilssykdommer som hjerte/karsykdommer og diabetes type 2.

Hvis du i tillegg trener med noe høyere intensitet 2-3 ganger i uka, vil du ikke bare bli i bedre form, men også få ytterligere helsegevinst. Treningen kan både bestå av utholdenhetstrening (langkjøring eller intervall) og styrketrening.

Ved hjerteflimmer anbefales det ikke å trene med maksimal puls, men de fleste tåler godt å trene såkalt submaksimalt, f.eks i intervalltrening. Det anbefales heller ikke å trene hardt daglig, da det kan virke negativ inn i forhold til forekomsten av hjerteflimmer- særlig når en blir eldre.

Hvis du ikke har snakket med legen din angående dette, vil jeg anbefale deg en konsultasjon hvor du tar opp dette med trening. Der kan du kanskje få mer spesifikke råd angående dosering, og kanskje en vurdering av medisinering i forhold til trening.

Ønsker du å lese mer om trening ved hjerteflimmer kan du lese her:

Lykke til! Vennlig hilsen Margrethe

Lunge, Fysisk aktivitet

Hvordan kan man komme i form med dårlig pust?

Hei,
Jeg har kols og 35% lungekapasitet, og jeg fikk den diagnosen i 2014. Jeg har ikke så mye krefter til å gjøre noe som helst og får ikke lov til å jobbe. Hva er det beste som jeg kan gjøre får å bli bedre form? Jeg har sluttet å røyke men kommer ikke i form. Når jeg går ut med hunden svetter jeg som en gris. Er det normalt? Hilsen Inge

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 11. mai 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Du har nok en grad av kols som kan begrense deg ganske mye fysisk. Men trening kan  alltid hjelpe noe, og trolig ville et rehabiliteringsopplegg vært det beste for deg for å lære å takle tilstanden best mulig. Jeg regner med at du har fått utredning hos lungespesialist eller lege med spesialkunnskap om kols. Hvis du må vente lenge før du kan delta på et rehabiliteringsopplegg, ville jeg anbefale deg å søke fysioterapeut med erfaring fra trening med lungsyke slik at du kan starte en tilpasset treningen så tidlig som mulig. Ellers er daglig aktivitet svært viktig, for eksempel på tur med hunden.

Det viktigste er likevel det du allerede har gjort, nemlig å stumpe røyken. Gratulerer!

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

 

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Trening ved emfysem

Hei .. Når en har fått påvist lungeemfysem - hjelper det med trening ? - er det lurt å presse seg ?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 29. april 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmål.

Du spør om trening hjelper ved lungeemfysem. Svaret er både ja og nei. Trening kan ikke gjøre noe med selve lungefunksjonen din. Men i hvilken grad du trener og er i aktivitet vil være avgjørende for din generelle funksjon, og hvordan du har det i hverdagen - ofte omtalt som livskvalitet.

Din subjektive opplevelse av lungesykdommen vil også bero på om du er i god form eller ikke. Et av de vanligste symptomene ved emfysem er tungpustenhet/ åndenød. Hvis du er i dårlig fysisk form, merker du det først og fremst ved å bli andpusten ved fysisk anstrengelse. Og jo dårligere form du er i, jo fortere blir du andpusten under aktivitet. Når vi trener og er aktive "øver" vi opp kroppen til å nyttegjøre seg det oksygenet vi faktisk får i oss bedre og mer effektivt, og vi kan gjøre mer før vi blir andpustne. Dette gjelder både ved lungesykdom og hos friske.

Lungesyke er også mer utsatt for infeksjoner i lungene, slik som bronkitt og lungebetennelse. Mange studier viser at lungesyke som er fysisk aktive har færre forverrelser av sykdommen, og færre sykehusinnleggelser.

Det er ingenting i veien for å presse seg litt og bli sliten når du trener, tvert om. Men det en skal være obs på i forbindelse emfysem er at noen har vansker med å få ut all luften fra lungene mellom hvert inn- og utpust- og at dette kan være en utfordring under trening siden pustefrekvensen da går opp. Mange lungesyke foretrekker derfor å trene etter intervallprinsippet. I intervallene trener en med relativt høy intensitet, og så bruker en pausene til å "puste seg ned". Intervalltreningnen kan enten være styrketrening eller utholdenhetstrening - eller begge deler.

Hvis du har trent lite fra før, kan det være nyttig å få litt veiledning - iallefall i starten. Ved kronisk lungesykdom slik som emfysem kan du få fri behadling hos fysioterapeut som har avtale med kommunen, dersom du skaffer deg henvisning hos fastlegen din.

Lykke til med treninga! Vennlig hilsen Margrethe

Kosthold, Fysisk aktivitet

Trening, muskelvekst og kosttilskudd

Hei. Jeg trener mye, men føler jeg ikke får muskelvekst men heller at muskel minker. Har diabetes type 2, er 57 år, er 186 cm høy og veier 81.kg. Hva anbefaler dere av kosttilskudd for å øke muskelmasse og for mer gevinst av mengde trening/styrke trening?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 28. april 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmål.

Siden du ikke skriver hvor mye du trener, hva du trener eller hvilket kosthold du vanligvis har, blir svarene noe generelle. Vi anbefaler ikke å bruke kosttilskudd, verken i prestasjonsfremmende eller muskelbyggende øyemed. For de aller fleste er et normalt sunt og variert kosthold mer enn godt nok for å få god effekt av treningen.

Olympiatoppen har skrevet mer utfyllende om temaet her. I artikkelen står det at restitusjonsdrikker med karbohydrater og proteiner kan være gunstig å drikke etter trening. Vær da obs på sukkermengden i enkelte drikker med tanke på at du har diabetes type 2.

Skulle vektnedgangen vedvare, vil jeg anbefale deg å kotakte fastlegen din for en sjekk.

Lykke til med videre trening. Vennlig hilsen Margrethe

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Pacemaker og turgåing med sekk

Har fått inn pacemaker i februar 2014. Kardiologen advarte mot å bere sekk idet reimen ville ligge å gnage på pacemakeren. Er det noen god metode for å unngå dette, hvordan skulle en best polstre pacemakeren slik at sekkereima ikke "gnager"? Går ut fra at det kan vere flere som vil ut og gå med sekk! Ønsker oppskrift på metoden om noen har den, tur i skog og fjell er jo "helse".

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 28. april 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for godt og relevant spørsmål.

Så flott at du er fysisk aktiv og ønsker å bruke naturen til dette!

Når det gjelder bruk av sekk etter å ha fått lagt inn pacemaker, er det spesielt den første tiden før såret er grodd en skal utvise forsiktighet med blant annet bruk av sekk.

Etter at såret er grodd og en kan bruke skulderen og armen på operert side, blir utfordringen å finne et bæresystem som ikke gir ubehag i "pacemakerområdet". I første omgang kan en vurdere om en stor rumpetaske/hoftesekk dekker behovene for turen. Jeg har funnet fram til en test, riktignok noen år gammel, som kan gi litt mer informasjon om mulige produkter

Trenger du mer volum for å ta med flere ting på tur, vil jeg anbefale å oppsøke en forhandler med god kunnskap om sekker, og som kan veilede deg i å finne fram til den beste sekken for deg. Vi er alle skapt forskjellig, og det finnes mange forskjellige typer sekker med forskjellige typer bæresystemer. På noen sekker sitter for eksempel bæreremmene tett og vil ligge nærmere halsen, mens på andre vil de ligge nærmere skuldrene. Det viktigste er uansett å finne en tursekk der tyngden skal bæres på hoftene, nettopp for å unngå gnaging over og på forsiden av skuldrene/brystkassen.

Lykke til! Håper du finner en god løsning slik at du  få flere fine turer i skog og mark!

Vennlig hilsen Margrethe

Lunge, Fysisk aktivitet, Allergi

Begrensninger ved fysisk aktivitet med lungeplager og pollenallergi

Jeg har astma/kols og i tillegg allergi mot alt mulig i luften av pollen. I de siste 2-3 mnd har jeg kjent stramming rundt brystkassen når jeg går tur. Dette begrenser mine turer. Spesielt i lette motbakker. Bruker Ventoline og Seretide som faste medisiner pluss Seebri. Tar også cetirizin allergitabletter .

Les svaret

Vår ekspert, Grethe Amdal, Sykepleier svarer

Besvart 21. april 2015
Grethe Amdal, Sykepleier

Hei!

Det kan være at du trenger en ny gjennomgang av din behandling for astma/kols og pollenallergi. Mitt beste råd til deg er å få undersøkt dette hos din fastlege, også for å utelukke at det kan skyldes andre ting.

Lykke til!

Vennlig hilsen Grethe Amdal 

 

 

 

Fysisk aktivitet

Hvorfor svetter man egentlig?

Hei, jeg lurer på hvorfor man svetter når man ikke gjør noe annet en å brette klær.

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 20. april 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei og takk for spørsmålet!

Svette er vanligvis avhengig av fysisk belastning, men også av temperaturen i rommet og av eventuelt stress. Påkledningen, mye eller tette klær, kan være avgjørende noen ganger. Høyt stoffskifte kan en sjelden gang være utslagsgivende. Likeså høy vekt.

Dette er noen av flere mulige forklaringer.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Hjerte/kar, Lunge, Fysisk aktivitet

Turer tilrettelagt funksjonshemmede

Hei, Kanhende et litt "på kanten" spørsmål. Men, foturer og andre aktivitetsferier er "in" for tiden. Spørsmålet mitt går på om dere evt. vet om noen som arrangerer slike turer,og som en som er litt "treg" grunnet godt nedsatt lungefunksjon kan delta på uten å føle seg som en "sinke". Dette burde jo være midt i blinken for oss lungesyke som fortsatt har glede av fotturer/sykkelturer , Ville vært midt i blinken for oss skulle jeg mene. Men, ikke lett å finne noe i jungelen av turer. Kjenner dere til noen ? På forhånd takk

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 20. mars 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og tusen takk for gode spørsmål- og ikke minst inspirerende innspill! Og det er absolutt ikke noe "på kanten" spørsmål. Ingen vits i å messe om hvor viktig fysisk aktivitet er hvis en ikke får gjort noe med det! :-)

For det første vil jeg selvfølgelig anbefale deg å kontakte ditt lokale LHL-lag. Kanskje de har planer om å gjennomføre en aktivitetstur tilrettelagt folk med nedsatt fysisk kapasitet? Mange av våre lokallag har også faste ukentlige turgrupper hvor turmålet og belastningsgrad kan variere.

For lengre turer, enten på egen hånd eller i gruppe vil jeg anbefale deg å gå inn på nettsidene til Den norske Turistforening. Der har de en egen side som heter "tur for alle" hvor du kan finne relevant stoff. Her er lenken til nettsiden: DNT- Tur for alle

Jeg har dessverre ingen oversikt over aktører som arrangerer tilpassede aktivitetsturer til utlandet. Men jeg vil ta med meg dine innspill videre, og se på om det er noe vi i LHL kan gjøre for å legge til rette for lengre turer/aktivitetsferier tilpasset de med nedsatt fysisk kapasitet.

Lykke til videre med søket etter tilrettelagt tur! Vi tar med dine innspill videre.

Vennlig hilsen Margrethe Sellæg

 

 

 

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Fysisk aktiv på jobben

Hei, Jeg jobber som fysioterapeut i bedriftshelsetjenesten Stamina Helse. Fikk et tips om at dere kanskje kunne besvare et spørsmål for meg. Jeg har blitt kontaktet av en ansatt med hjerteproblematikk (kjenner dessverre ikke diagnosen). Han var ute etter erfaringer med Kontormølla og hjertesykdom (tredemølle under kontorpulten). Økt aktivitetsnivå er jo å anbefale på generelt grunnlag. Her blir det jo et lavt tempo, så jeg var ikke like sikker på helseeffekten på hjertet. Kan du si noe om det?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 20. mars 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmål.

Stadig mer forskning understøtter at de som greier å være fysisk aktiv jevnt gjennom dagen, helst minst 30 minutter med moderat intensitet, har helsemessig gunstig effekt av dette i forhold til en rekke livsstilsykdommer, herunder hjerte- og karsykdommer. Det er ikke anbefalt å sitte rolig mer enn 40-45 minutter om gangen, og det anbefales å ta korte pauser på 5 minutter hvor en reiser seg, går en runde, og kanskje også står og jobber. Greier en å være i aktivitet i lengre tid / og eller med høyere intensitet vil helseeffekten øke, men da selvfølgelig innen rimelighetens grenser.

Hvordan en innretter seg  i forhold til å oppnå sine 30 minutter om dagen, må nesten bli opp til hver enkelt og også i forhold til jobbsituasjon. Vi har ingen egenerfaring med det, men å ta i bruk en tredemølle på jobb under kontorpulten kan sikker være et tiltak å vurdere, så fremt en selv eller andre ikke blir genert av støy, og at det er mulig å gjennomføre tilfredsstillende rengjøring. 

Vennlig hilsen Margrethe Sellæg 

Lunge, Fysisk aktivitet

Trening og røykeslutt ved kols

Er det mulig at min lungekapasitet kan ha økt fra 50 % til 70 % ved å slutte å røyke ? Jeg trente også litt hos fysioterapaut i samme tidsrom. Hvor mye lungekapasitet har man når man må ha pusteapparat ?

Les svaret

Vår ekspert, Grethe Amdal, Sykepleier svarer

Besvart 13. mars 2015
Grethe Amdal, Sykepleier

Hei! 

Etter hvert som vi blir eldre reduseres lungefunksjonen med noen få prosent hvert år. Dette skyldes kombinasjonen av økt stivhet i brystkasse og lungene og redusert evne til gassutveksling(opptak av oksygen og utskillelse av karbondioksid, tidligere kalt kullsyre)

For personer med kols kan reduksjonen av lungefunksjonen bremses når de slutter å røyke, og det er en veldig viktig effekt, men den tapte lungefunksjonen kan dessverre ikke gjenvinnes. Hos lungefriske, kan lungekapasiteten øke med opptil 30 prosent etter to til tre måneder etter røykeslutt.
Lungekapasiteten vil som regel ikke øke ved trening, men vil gi bedre utholdenhet, økt livskvalitet og redusert opplevelse av tung pust. Trening sammen med røykeslutt er de to viktigste ikke- medisinske tiltakene i behandlingen av kols. Behov for tilførsel av oksygen, avhenger av alvorlighetsgraden av sykdommen og krever utredning hos spesialist. Dette kan du ta opp med din fastlege.    

 Lykke til!