Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet, Rettigheter

Hjemmebesøk og fysioterapi

Har man muligheter for hjemmebesøk av fysioterapeut etter noen mindre hjerneinfarkt. Vedkommende orker ikke sosialt samvær i noen særlig grad lenger, har mange fysiske skader i rygg og skuldre, og er nå noe lammet i venstre hånd og fot. Er tidligere operert, og har skiftet 5 årer rundt hjertet. Behandles for høyt blodtrykk og kolesterol.

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 20. februar 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

Hei

Takk for spørsmål.

Via individuell plan, kan han/hun ha mulighet til å få hjemmebesøk av fysioterapeut. Men det forutsetter at det er en til tjeneste inne i bilde som feks hjemmesykepleie. For å få indviduell plan - må den aktuelle bruker ha to forskjellige hjelpebehov - noe jeg vil anta brukeren kanskje har her.  

Nå skriver du ikke noe om hvor lenge siden det er siden sist hjerneinfarkt, men mange slagrammede har behov for, og rett til, en indviduell plan. Men mange er ikke klar over denne muligheten. I tillegg blir få tilbudt opprettelse av individuell plan selv om helsepersonell skal informere om den. En slik plan opprettes for de som har et lengrevarende behov for koordinerte tjenester i kommunen.Ta kontakt med koordinerende enhet i kommunen for å få opprettet en individuell plan. Mer om indviduell plan kan du lese her. 

Trening er spesiellt viktig med tanke på at det ikke bare kan bedre det fysiske funksjonsnivået, men at det også kan ha en gunstig effekt på både blodtrykk samt kolesterolverdiene.

Lykke til - flott at du tar initativ som pårørende.

Med vennlig hilsen

Spesialfysioterapeut, Iselin Løvhøiden

Fysisk aktivitet

Kneartrose og trening

Har fått konstatert artrose i kne. Trener med skigåing og løper når føret blir for dårlig. Er ingen ungdom lenger, men har "trent" jevnlig i 40 år. Derfor har jeg vondt for å gi meg med det. Spørsmålet er da hvor gunstig denne treningen er for mitt ømme kne. Bør jeg søke hjelp hos fysioterapeut? Her er det over ett års ventetid, så hva bør jeg gjøre?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 15. februar 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei

Tusen takk for veldig relevant spørsmål.

Når du har fått artrose betyr det at noe av leddbrusken i leddet er ødelagt. Du skriver at kneet er ømt, men du nevner ikke om kneet blir vondt ved trening og/eller om du får nattelige smerter. Om kneet kun er ømt, vil jeg tro du tåler treningen ganske bra.

Uansett, det er ihvertfall svært viktig å utvikle musklaturen i bena og da spesiellt støttemuskulaturen vi har rundt kneet. I så måte er langrenn et godt alternativ, da du nettopp får brukt mye av denne støttemuskulaturen. Forskning viser at det foreligger solide beviser for at trening ved kneleddsartrose har positive effekter på både smerte og fysisk funksjon.

Hvis du skal løpe er det viktig at du løper på fast jevnt underlag og unngår asfalt. Bruk sko med god støtdemping. Løping kan skape forholdsvis høy belastning på knærne. Men mer skånsomme alternativer enn løping kan være:

  • Stavgang
  • Tredemølle (gjør at du kan unngå helling nedover)
  • Løping i vann (redusert belastning på hofter, knær og føtter)
  • Sykling (Du får brukt de store muskelgruppene i bena, samtidig som leddbelastningen er lav) Obs! Viktig at du har 90 graders bevegelighet i kneet, samt har det i 10-15 graders bøy når det er mest utstrukket. 

Det kunne nok vært hensiktsmessig for deg å fått et styrke/balanse program - satt opp av fysioterapeut. Økt muskelstyrke og bedre nevromuskulær funksjon gir økt stabilitet rundt leddene, faktorer som bidrar til redusert belastning på kneet. Fysioterapeuten vil også "teste" kneet ditt og vil på den måten kunne se hvilke øvelser som er mest hensiktsmessig for akkurat deg.

Du er velkommen til å sende meg en mail på: iselin.lovhoiden@lhl.no, om du ønsker et generellt program tilpasset kneartrose. (Med tanke på den lange ventelisten hos fysioterapeut)

Og sist men ikke minst, at du trener er veldig bra. 

Vennlig Hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Økt hoste etter anstrengelser

Hei Jeg er en mann på 35 år som er aktiv innenfor utholdenhetsidrett. Trener ca. 5-8 timer i uken. Jeg har problemer med langvarig hoste etter hver forkjølelse. Denne kan vare i 4-6 uker, samt at jeg lett får en ny luftveisinfeksjon. Har vært disiplinert i forhold til å ikke starte treningen for tidlig etter sykdom. Fra september 2015 til juni 2016 var jeg plaget med hoste minst halvparten av tiden. Etter juni har jeg klart å holde meg sykdomsfri og dermed vært uten hoste, men nå er jeg igang igjen. Jeg har vært til lege, tatt røntgen av lunger, utført astmatest uten at det er funnet noe årsak. Kan det tenkes at jeg har en mild form for astma, evt. anstrengelsesutløst? Eller gjentagende akutt bronkitt? Legen min har sagt at vi skal forsøke astmamedisin dersom problemene ikke gir seg. Har du vært borti lignende hos andre?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 23. januar 2017
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei,

Du er nok ikke alene om disse symptomene. Det virker som om fysisk trening utløser problemene med hoste, likeså forkjølelser. Det er trolig den økte luftstrømmen i forbindelse med trening som gir en reaksjon fra slimhinnen. Det kan være en svak astma, men ellers kan det være økt irritabilitet i bronkiene som utløser hoste og etterhvert mer slim, som regel uten farge. Noen ganger ser man en effekt av astmamedisiner, andre ganger ikke.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Trening etter blodpropp

Blodpropp i vene, når og hvilken trening bør man da begynne med ?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 20. januar 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 Det finnes ikke noe eksakt svar på når du kan begynne å trene igjen, og svaret vil variere fra person til person. Som en generell tommelfingerregel vil jeg si at hvis du føler deg i god form, og ikke har noen særlige plager, er det greit å trene igjen, men jeg ville likevel ha forhørt meg med egen fastlege.

 Du skriver ingenting om alder eller hvor lenge siden det er siden du fikk blodpropp, samt hvor blodproppen satt – noe som gjør at svaret blir veldig generelt.

 Når det er sagt viser forskning at både kondisjon og styrketreningen er positivt etter blodpropp og gjerne en kombinasjon av disse. Grunnen til det er at fysisk aktivitet er med på å skape en god lipidprofil og dermed påvirke avleiringer i blodårene og dannelsen av nye propper i en gunstig retning.

Utholdenhetstrening/kondisjonstrening bidrar til at kroppen danner nye blodårer – dette er positivt. Og generelt vil fysisk aktivitet være med på å forebygge blant annet blodtrykk/hjerte/karsykdom.

Når det gjelder styrke kan du godt trene det – men være obs på at du ikke nødvendigvis presser deg maks – fordi blodtrykket da kan stige ganske høyt. Har man fortsatt plakkdannelser kan det da føre til at plakk som ligger der løsner. Men helt vanlig styrketrening er helt ok.  

Du kan lese mer om blodpropp her.

Lykke til med treningen, veldig positivt at du vil komme i gang med treningen igjen.

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøidem, spesialfysioterapeut

 

Fysisk aktivitet

Fall på Isen

Hei For 6 mnd siden datt jeg uta for der jeg bor, ca 1 mnd etter begynte jeg og få vondt i korsryggen og utover hofta og ned til kne. har kjent renning i kne dan og van. Merker mest at det er smerter når det er kaldt ut. Lurer på hva dette kan være. lurer på om dere har noen råd på osen jeg kan bli bedre.

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 16. januar 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei

Takk for spørsmål

Det er desverre vansklig å svare på uten en fysisk undersøkelse.

Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din slik at du får sjekket det opp ordentlig.

God bedring.:)

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden

Fysisk aktivitet

Trening og muskelvekst

Hei. Det sies at for å få maksimal muskelvekst så bør man øke vekt på f.eks knebøy for å få progresjon. Hva vil skje hvis man bruker samme vekt, men øker repetisjoner, hele tiden. Vil dette ha samme effekt, eller vil muskelvekst avta etter en stund, uansett hvor høyt man går i repetisjoner?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 16. januar 2017
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

Hei

 

Tusen takk for spørsmål.

 

Det er riktig at for å øke muskelveksten er det tyngre vekter som gjelder. Dette fordi musklene våres trenger å bli belastet nok for så å kunne bygge seg opp å bli sterkere.

 

Når det gjelder musklene våres er de satt sammen av to forskjellige typer muskelfibre, de langsomme (type 1) og de hurtige (type 2). Type 2 er eksplosive, dvs vi kan løfte tyngre/sprint, mens type 1 er utholdende. Det er individuelt hva slags sammensetning hver enkelt person har, dvs at noen vil respondere raskere på en treningsform enn andre og vice versa.  

 

For å bli sterkere i muskulaturen, må belastningen ligge på minimum 50-60% av muskulaturens maksimale yteevne. Utviklingen av sterkere muskulatur skjer etter bare et par dager, men det er først 4-6 uker etter oppstart du virkelig kan begynne å merke det. For å finne ut dette kan du teste deg selv for å finne ut hva som er din maksimale styrke. Maksimal styrke test: Det tyngste du klarer å løfte på 1 repetisjon (1.RM eller 100% av muskulaturens yteevne).Det kan være verdt å merke seg at testen er utfordrende å utføre nøyaktig og at skaderisikoen kan være stor.

Ved få repetisjoner med tyngre vekter er det primært maksimal styrke vi trener opp. Ved lettere vekter og høyere antall repetisjoner er det primært muskulaturens utholdenhet som blir trent.

 

Hvor høyere antall repetisjoner du har, desto mer utholdende vil muskulaturen din bli, men maksimal styrken vil ikke øke i samme skala som ved trening med tyngre vekter. Det vil også være begrenset antar jeg hvor høyt antall du etter hvert vil øke antall repetisjoner til.

 

Er det økt muskulatur du ønsker, anbefales det å for eksempel trene slik; 5-6 repetisjoner, så tungt at det er nettopp det du klarer. Gjerne 4-5 sett pr øvelse. Merk at også muskelgruppene våres er forskjellig , så såkalt benmuskulatur er mer eksplosiv og kan respondere godt på dette, mens arm/biceps for eksempel er mer utholdende og kan dermed trenge lengre tid for å bygge opp maksimal styrke.

 

Lykke til med treningen!:) Er det noe mer du lurer på er du velkommen til å sende meg en mail på: iselin.lovhoiden@lhl.no.

 

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Kan jeg ha utviklet en eller annen astmaplage?

Hei. Litt over gjennomsnittlig godt trent dame på 34 her (trener utholdenhet 12-17 timer i uka avhengig av sesong), ikkerøyker.

For et år siden begynte jeg å legge merke til at det iset i lungene på innpust. Litt som å trekke pusten etter å akkurat ha skylt munnen i munnskyllevann, bare i lungene når jeg trekker pusten dypt. Så begynte jeg å bli svimmel under oppvarming om jeg ikke fokuserte på å trekke pusten dypt. I høst har det først blitt vanskelig å puste under hard belastning. Det kjennes som om man har stappet en sokk i støvsugeren og når jeg har blitt skikkelig andpusten så kan jeg kjenne motstanden gjennom brystkassen når jeg legger håndflata rett under kragebeina.

I tillegg har det begynt å verke på begge sider av luftrøret rett under kragebeina under aktivitet. I går meldte pustevanskene seg under moderat belastning. Det er ikke beina som stopper meg og jeg er vant til å kunne løpe 10-15 km på en vanlig treningsøkt. Det er verre utendørs enn innendørs, men det blir så pass ille at jeg prikker i fingre, får hodepine og en anelse svimmel. I tillegg tørker halsen ut. Det kjennes som det kommer mer luft ut enn inn... og at luften liksom ikke kommer helt ned.

Det gjør vondt lenge etter trening og på kvelden og morgenen etter er det akkurat som om jeg er i ferd med å bli forkjølet med grøtete og sår hals. I hvile har jeg ikke trøbbel i det hele tatt. Jeg har tidligere i livet kastet opp litt for mye (ikke de siste 4 årene) og trent mye i iskaldt vær, men jeg har aldri opplevd dette før.

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 04. november 2016
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei!

Takk for spørsmål og beklager sent svar. Det har vært en teknisk feil på nettløsningen vår som har gjort at spørsmålene ikke har kommet fram, men det er i orden nå. 

Uten en undersøkelse er det vanskelig å si noe om det kan være på grunn av astma. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen for en utredning. Det vil være lurt både med tanke på videre trening samt evt. behov for medisinering og dermed reduksjon av symptomer. For eksempel går det ann å ta en løpetest på tredemølle samtidig som lungefunksjonen blir målt på poliklinikk på sykehus, men det forutsetter henvisining fra fastlege først.

Ut ifra det du skriver, trener du også mye i løpet av en uke. Da er det også ekstra viktig å tenke på at kroppen også trenger restitusjon for å kunne hente seg inn igjen.  

Kaldt vær, astma og trening kan du lese mer om her.

På denne linken vil du nok også kjenne igjen en del av de symptomene du beskriver.

Anstrengelsesutløst astma kan du lese mer om her.

.

Som sagt, ta kontakt med fastlegen for å få en konkret avklaring på om det skyldes astma eller ikke. Det er min beste anbefaling.:)

Med ønske om en fortsatt god dag.

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

 

 

 

 

 

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Lungefibrose og trening

Jeg har lungefibrose og lungene har lett for å stivne. Er det noen råd for dette, vil det hjelpe med tøyningsøvelser, annen trening?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 12. oktober 2016
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei!

Og tusen takk for spørsmål:)

Dessverre er det slik at tøyningsøvelser ikke hjelper mot fibrosedannelse i lungene. Dette fordi det  er lungene som blir stive, ikke muskulatur, sener, ledd.

Men når det er sagt – trening er allikevel viktig!

Hva er de viktigste tiltakene du kan gjøre?

  • Røykeslutt – nummer 1.

  • Trening

Når det gjelder trening er det få studier på dette, men av det som er anbefalt i forhold til trening finnes det allikevel noen svar:

Utholdenhets/kondisjonstrening: Trening med en intensitet som fører til andpustenhet og at du blir litt svett (5-6 på Borgs skala) har vist å bedre:

  • Gangdistansen.

  • Maksimalt oksygenopptak.

  • Føre til mindre dyspne`.

  • Bedre livskvalitet.

Styrketrening: Her finnes det få studier, men fra de erfaringen LHL-Klinikken Glittre* har gjort over mange år finner vi at: (*Spesialsykehus for lungesykdom).

  • Fibrosepasienter øker sin muskelmasse i like stor grad som andre lungepasienter.

  • Styrketrening med få repetisjoner er meget bra tolerert av personer med dyspne`.

Vi vet at når muskelmassen øker, fører det til større kapasitet i hverdagen, vi orker mer.

Et annet tips kan være å ta en ekstra sjekk hos fastlegen.

Bruk av oksygen kan vurderes spesielt hvis den faller i metning under aktivitet. En del fastleger sjekker oksygenmetningen kun i hvile, hvor den kan være helt fin. Men hos fibrosepasienter med dyspne under aktivitet – burde metningen også testes under aktivitet. Dette for å sjekke om oksygen kan være et alternativ. Ikke alle med fibrose har effekt av oksygen, men for noen vil det gi en bedring – så det kan være verdt ett forsøk. J

Med ønske om en god dag.

Vennlig hilsen, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

 

 

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Anstrengelsesastma og tetthet pga kulde

Eg har anstrengelsesastma og vert fort tett pga kulde.

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 12. oktober 2016
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei

Tusen takk for spørsmål.

Jeg går ut ifra at du ønsker svar på om det finnes gode råd for hvordan man bedre kan håndtere anstrengelsesastma nå som det blir kaldere, uten at jeg kan vite det helt sikkert.

Et utfyllende svar på dette kan du finne her.

Anbefaler å stille spørsmålet på nytt om det ikke var eksakt det du lurte på.:)

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Lunge, Fysisk aktivitet

Astma og utetrening i kaldere vær

Eg gjeng mykje på turar i skog og mark. Bør eg vera forsiktig med det no pga astmaen no når det byrjar å bli kaldere?

Les svaret

Vår ekspert, Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut svarer

Besvart 10. oktober 2016
Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut

Hei!

Så flott at du trener og at du bruker naturen du har rundt deg, det er veldig bra.

Du skriver ikke noe om du har anstrengelsesutløst astma eller ikke, derfor tar jeg utgangspunkt i begge deler.

Når det gjelder trening og astma er det flere studier som viser at dette er positivt og fører til:

  • Øker hjertets kapasitet samt bedrer sirkulasjonen.

  • Færre sykehusinnleggelser.
  • Øker maksimalt oksygenopptak = bedre kondisjon.

  • Færre symptomer på astma

Obs: Selve lungefunksjonen ble ikke bedret.

Noen generelle råd når det gjelder trening og astma

  • Det er viktig å varme opp godt først, spesielt hvis du har tenkt å holde et høyt tempo på turene dine.

  • Har du anstrengelsesutløst astma er det viktig med individuell tilpasning av medisineringen først.
  • Har du en luftveisinfeksjon bør du utsette kondisjonstreningen til du er kvitt infeksjonen.

  • Husk å benytte deg av forebyggende allergimedisin.

Kaldt vær, astma og trening

Du kan godt være fysisk aktiv selv i kaldt vær men det forutsetter ett par ting.

  • Individuell tilpasset astmamedisinering.
  • Beskyttelse mot kulda foran nese og munn, her kan en Jonasmaske, en såkalt fuktighetsutvekslingsmaske være et anbefalt hjelpemiddel.

  • Et annet alternativ hvis du ikke har en slik maske er å puste gjennom et skjerf, en høy jakkekrave, en bøff eller et annet plagg foran nese og munn, fordi luften man puster inn da både blir litt varmere og litt fuktigere.

  • Ved temperaturer fra -10 og oppover skal man være forsiktig med å drive kondisjonstrening.

  • Ha på deg nok klær, senker vi tempoet på den aktiviteten vi driver med fordi det oppleves mer anstrengende, produserer vi automatisk mindre varme.


Hvorfor blir astmaen min påvirket når det er kaldt?

  • På høsten/vinteren har vi lettere for å bli forkjølet noe som påvirker slimhinnen våres.

  • Når det er kaldt i været øker partikkelforurensningen spesiellt i byer og/eller tettsteder. Det er da som regel snakk om NO2 fra diselmotorer. Astmatikere som puster inn denne luften kan oppleve økt hoste, flere infeksjoner, samt bronkitt og at lungefunksjonen blir nedsatt.
  • Overfølsomme luftveier: Kald luft fører lettere til uttørring av luftveiene og det oppstår en forsnevring.

  • Nesen vår: Det er ikke like lett å puste igjennom nesen når været er kaldt. Det medfører at vi må føre mer pust igjennom munnen. Det økte mengden med luft vil fremprovosere ytterligere innsnevring fordi luften ikke rekker å bli varm nok før den når luftveiene.

Hva er en jonasmaske?

En maske som beskytter mot inhalasjon av kald luft.

Den kan du kjøpe i nettbutikk her.

Når det er sagt, så skriver du at du går turer i skog og mark. Hvis luftkvaliteten der du trener er god og luftfuktigheten er lav, kan du med fordel være aktiv ute.

For mer generell informasjon om astma kan du se her.

Lykke til med treningen ute og kos deg i det flotte høstværet.

Med vennlig hilsen

Iselin Løvhøiden, Spesialfysioterapeut