Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Hjerte/kar

Alternativ til statiner

Hei. Har noen spørsmål, sliter veldig med smerter av alle typer statiner jeg bruker. Selv bare 5 mg crestor. Nå hørte jeg at det er noen som har veldig god erfaring med noe som heter Hypocol gjærekstrakt av rød ris. Er resept belagt, kan gjerne få resept av legen for å prøve . Har også hørt om en kaktusarttype, tror den heter Nopal. Er veldig nøye med mat inntak ellers og ikke røker heller ikke noe fet mat, men er dessverre bærer av et gen i slekten slik at jeg produserer mye kolesetrol.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 10. mars 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Høyt kolesterol er en av risikofaktorene for hjertesykdom, og hvis legen din mener at dine verdier trenger medisink behandling, er det lurt å finne et alternativ som du kan tåle. Hvis du ikke tåler noen statiner, finnes det også andre typer kolesterolesenktende medisiner (resiner, fibrater, fettsyreestere). Du bør høre med lege din om du kan prøve noen av disse. 

Når det gjelder Hypocol, kan jeg lite om det, da det ikke markedsføres i Norge. Jeg vet at det inneholder et ekstrakt fra gjæret rød ris, som senker kolesterol. Det er forøvrig det samme stoffet som finnes i det kolesterolsenkende medikamentet lovastatin, som også er et statin. Så jeg vet ikke hvor mye hjelp det er i hypocol for deg. 

Med vennlig hilsen,

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Blodtrykk

hei. jeg har 130/85 hva er det ? Er det bra eller kunne det vært bedre ???

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 10. mars 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Tallene "130/85" ser ut som en blodtrykksverdi. 130 er overtrykket (det systoliske trykket), og 85 er undertrykket (det diastoliske trykket). Jeg har ingen annen informasjon om din helse, men generelt sett vil jeg si at det høres ut som en ganske normal verdi. 

Mvh

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Bivirkninger

hei. *for 1 år siden startet jeg med Pradaxa etter en episode med arterieflimmer *ikke hatt noen tilsvarende episode *har ødem i ansiktet og antar at ødemet kommer fra denne medesinen *finnes tilsvarende medesin uten denne bivirkningen?

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 10. mars 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Dersom du mistenker at medisinene gir deg bivirkninger, må du kontakte legen din for å få vurdert dette, og eventuelt bytte til en annen type. Pradaxa tilhører en ny type blodfortynnende medisiner, som går under samlebetegnelsen NOAC. Det finnes flere ulike alternativer som du kan bytte til 

Mvh

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Hjerteinfarkt uten smerter

Hei, Wasim. Kan man ha hjerteinfarkt uten å ta noe særlig notis av det, fordi man går på veldig sterke smertestillende midler mot andre plager, og vil det da være slik at man bare merker det når medisinene taper effekt? Jeg opplever de tingene dere beskriver som hjerteinfarkt her, bortsett fra kvalme og brekninger.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 10. mars 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Det er fullt mulig å ha et såkalt stille hjerteinfarkt (stum angina eller stum ischemi). Spesielt ser vi dette hos pasienter med diabetes, men også hos de uten diabetes. Hvorfor det er slik, vet man ikke helt. 

Det kan også tenkes at enkelte pasienter bruker såpass sterke smertestillende at det skjuler smertene ved et eventuelt infarkt. Hvis du mistenker at du har hjertesykdom, må du kontakte legen din for å få dette sjekket. 

Med vennlig hilsen

Wasim Zahid

Hjerte/kar

Varierende puls etter trening

Hei! Har vært utredet mye med hjertet mtp at jeg har vært plaget med mye VES ( holter, ultralyd, AEKG osv) som ikke har vist noe patologi. Er nok litt for mye opptatt av hjertet mitt desverre og er nå bekymret for puls etter trening. Løper cooper test ca 2300 m på 12 min og faller nærmere 30 slag etter 1 min opphørt trening...det er jo vel og bra men etter dette går pulsen ultraseint ned. Kan noen ganger ha 120 i puls 5 min etter avsluttet trening. Har som sagt blitt godt utredet uten at dette har blitt kommentert? Er dette patologisk? Engstelig

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 10. mars 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Du forteller at du har vært bredt utredet, uten at man har funnet noe galt. Videre skriver du at du kan løpe 2300 m på 12 minutter. Totalt sett tyder det på at du er i god form, og har sannsynligvis et helt normalt hjerte. 

Pulsen påvirkes av mange faktorer. Når du trener, krever kroppen en større leveranse av blod. Da går pulsen opp, for å møte dette behovet. Men pulsen kan gå opp også av andre ting. Feks hvis du ser en spennende film, eller er redd. Da er det masse stresshormoner i kroppen, som pisker opp hjertefrekvensen. 

Når du løper fort, har du mye adrenalin i kroppen. Adrenalin øker pulsen. Etter en treningsøkt henger adrenalinet litt igjen i kroppen, før det fjernes. Hastigheten på denne prosessen varierer fra person til person. Noen kvitter seg raskt med adrenalin, og da faller pulsen raskt. Andre er bare skrudd sammen litt annerledes og bruker litt lengre tid på å kvitte seg med adrenalinet. Da vil det også ta lengre tid å få ned pulsen. Dette er ikke tegn på noe sykdom, men rett og slett normal variasjon i vår fysiologi. 

Med vennlig hilsen

Wasim Zahid

Kosthold

Vektoppgang etter røykekutt

Etter røykekutt for 7 1/2 år siden, gikk jeg opp 23 kilo i vekt. Dette sliter jeg med å få av igjen. Kjenner at det er tungt å bære på, det hemmer meg i pustingen og er en psykisk påkjenning. Hva vil du anbefale at jeg gjør? Det må være noe som virkelig virker, og som ikke tar lang tid. Kan man få en ernæringsfysiolog på besøk i lokallag av LHL? Finnes det kokkekurs for kolssyke?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 09. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

Vektoppgang er noe flere opplever når de stumper røyking. Litt om årsaker til dette finner du i denne artikkelen: Er røyking virkelig slankende?

Det er dessverre ikke mulig for meg å gi deg individuelle, skreddersydde råd over Spør eksperten. I dette faktaarket finner du en del informasjon om kostholdsråd for personer med kols og overvekt: Kosthold ved kols og overvekt. Her er et annet faktaark som handler om overvekt generelt: Kosthold ved overvekt. 

Før du i det hele tatt tenker på å gå ned i vekt må du jobbe med å stanse vektøkningen, eller med å gå opp mindre i vekt enn du har gjort de siste årene.

Som du sier, må slankekuren virke, det vil si ha en varig effekt. Det er ofte ikke et stort problem å gå ned i vekt, utfordringen er å holde vekta når man har gått ned. Hva som skal til å lykkes varierer mye fra person til person. Det finnes ikke noe bestemt som virker for alle, men noen suksessfaktorer er:

- Kontroller matinntaket: Vær bevisst på hva du spiser, både hva og hvor mye. Å føre matdagbok øker sannsynligheten for å lykkes med å holde vekta. Sammensetningen av kostholdet ser ikke ut til å utgjøre noen stor forskjell på lang sikt; mengden av de ulike matvarene betyr mest.

- Vei deg ofte (men ikke nødvendigvis hver dag, og aldri mer enn én gang om dagen)

- Tren regelmessig i tillegg til å endre kostholdet / spise mindre mengder.

- Ikke ha for mange "forbud", vær fleksibel i matveien.

Husk at et vekttap på bare 5-10 prosent gir en betydelig helsegevinst, også om du er veldig overvektig. 

Pasienter med kols mister ofte muskelmasse, også de som veier litt for mye. Mister du mye muskelmasse vil du blant annet få lavere forbrenning, noe som gjør det enda vanskeligere å holde en normal vekt.

Når du skal gå ned i vekt er det viktig at du begrenser tapet av muskelmasse ved å drive med litt styrketrening og være bevisst på at du får i deg tilstrekkelig med proteiner i kostholdet (se faktaarkene jeg viste til over). Du trenger ikke å overdrive å ta proteintilskudd, men sørg for å dekke behovet for protein.

Proteinrik mat (f.eks. sjømat, rent kjøtt og bønner) er dessuten mettende, det samme gjelder fiberrik mat. Drikkevarer er derimot lite mettende, selv om de kan inneholde mye kalorier. Sukkerholdig brus og saft samt alkohol er derfor noe du bør drikke minst mulig av når du skal ned i vekt. 

I denne artikkelen finner du lister over mat med lav og høy kaloritetthetHvor mye energi trenger kroppen? Dersom du skal ned i vekt, er det å spise hovedsakelig mat og måltider med lav kaloritetthet en god strategi. 

Rettigheter

Kan jeg redusere stillingen etter at jeg ahr søkt om uføretrygd?

Hei ! Har Vært på AAP siden juli 2012. Etter sist møte med lege, NAV og leder på jobb, ble det snakk om 50% uføretrygd. I dag har jeg en stilling på 75% som jeg har permisjon fra. Jobber ca 50%. Fikk nettopp tilbud på en stilling på 49.30% fra leder, kan jeg takke ja til denne, før det er søkt om uføretrygd 50% ? Det jeg trodde var at jeg måtte vise til den stillingsprosenten på 75, at jeg ikke klarer å jobbe den, søker derfor 50% uføre. Hva om jeg takker ja til 49.30% og ikke får innvilget føres. Med vennlig hilsen dame i 30 årene.

Les svaret

Vår ekspert, Atle Larsen, Pasientombud i LHL svarer

Besvart 06. mars 2015
Atle Larsen, Pasientombud i LHL

Hei,

Når du har søkt om 50 % uføretrygd, vil det ikke ha betydning for søknaden om du reduserer stillingen til 50 % eller lavere. Noe annet er om du bør gjøre dette før uføretrygd er innvilget. Du sier jo da fra deg en del av stillingen uten å vite om inntektsbortfallet blir kompensert av en uføretrygd. Mitt råd er du avtaler med arbeidsgiver om fortsatt å ha permisjon for den delen du ikke jobber og så inngå ny arbeidsavtale om du får innvilget uføretrygd.

Med vennlig hilsen Atle Larsen

Kosthold

Omega-3 og omega-6

Hei. Hvor viktig er fettsyrebalansen mellom omega 3 og omega 6 for kroppen? Er det noe i veien for å få i seg omega 3 gjennom tilskudd som i tran eller fiskeolje i stedet for gjennom å spise fisk?

Les svaret

Vår ekspert, Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring svarer

Besvart 06. mars 2015
Erik Arnesen, Rådgiver, kosthold og ernæring

I et typisk norsk kosthold er forholdet mellom omega-3 og omega-6-fettsyrer mellom omtrent 1:4 til 1:5. Vi trenger begge typer fettsyrer. 

I mat utgjøres mesteparten av omega-6-fettsyrene av linolsyre. Noen hevder at mye omega-6 i kosten kan føre til inflammasjon (kroniske betennelser i kroppen), da linolsyren kan omdannes i kroppen til arakidonsyre, en annen omega-6-fettsyre som i sin tur kan fremme inflammasjon. Men hos mennesker blir linolsyren vi spiser i svært liten grad omdannet til arakidonsyre, og det er heller ikke påvist at det er en sammenheng mellom linolsyre i kostholdet og inflammasjon.

I dag finnes det ikke et tilstrekkelig grunnlag for å tilråde en spesifikk balanse mellom omega-3 og omega-6 i kostholdet. Både omega-6 og omega-3 er på forskjellige måter forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdommer. Mange vil allikevel ha nyttig av å få i seg mer omega-3 enn de gjør i dag. Omega-6 får så å si alle i seg nok av fra før, og et ekstremt høyt og ubalansert inntak av omega-6-fettsyrer er trolig ugunstig. 

En mer omfattende forklaring kan leses i denne artikkelen på Bramat.no

Vi anbefaler alle som tåler det å spise fisk flere ganger i uken - det gjelder også fisk som pålegg - fordi fisk er en god kilde til flere næringsstoffer. Men tran/fiskeoljekapsler med omega-3-fettsyrene EPA og DHA er også en effektiv måte å få i seg omega-3 på. Så lite som en teskje tran gir deg omtrent 1 gram EPA og DHA. Tar du tran eller andre fiskeoljetilskudd bør du sørge for at du ikke tar andre tilskudd med mye A-vitamin. 

Les mer om fisk, omega-3 og helse her: Trygt og sunt å spise mer fisk og LHL anbefaler omega-3.

Oppskrifter med fisk og sjømat finner du her: http://lhl.no/kosthold/alle-matoppskrifter/fiskeretter/ 

Plantemat og planteoljer inneholder også noe omega-3, men da i form av fettsyren ALA, ikke EPA eller DHA. ALA er også knyttet til lavere risiko for å dø av hjertesykdom. Rapsolje er en av oljene med mest omega-3, og har en balanse mellom omega-3 og omega-6 på ca. 1:2. 

Lunge

Kostnad for behandling med oksygen hjemme

Hei Jeg lurer på hvor mye det koster for hjemmebehandling med oksygen pr. 3 måneder?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 06. mars 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Oksygenbehandling hjemme kan gjøres relativt rimelig over tid ved bruk av oksygenkonsentrator som konsentrerer oksygen fra romluften. Andre mer kostbare former er komprimert oksygen på stålflaske eller flytende oksygen på beholder. Begge de siste formene krever transport i tillegg til kostnadene med å fylle på oksygenet. Oksygenkonsentrator som skal stå hjemme koster i innkjøp ca. 10 000 kr. Dertil kommer litt strømutgifter for å holde den i gang, samt utgifter til plastslange samt maske eller nesekateter/nesebrille. En mobil konsentrator vil koste fra ca. 25 000 kr, men kan tas med på reise og er oppladbar. Vanligvis vil oksygenkonsentrator til hjemmebruk bli lånt ut gratis fra hjelpemiddelsentralen etter rekvisisjon fra sykehusavdeling.


Rettigheter

Regulering av grunnstønad

Hei Jeg har nå mottat grunnstønad sats 1 kr 539 i mange år,mens den er på kr 653.Etter drøfting med lhl fikk beskjed om å kontakte NavJeg sendte meldingen til Nav for å finne ut av saken. Fikk følgende svar (på grunn av redusert trygdetid (33år) blir det automatisk reduksjon av grunnstønaden.Satsen på grunnstønad blir ikke endret årlig,den er uendret fra 01.01.2014 ) Er dette riktig med vennlig hilsen

Les svaret

Vår ekspert, Atle Larsen, Pasientombud i LHL svarer

Besvart 04. mars 2015
Atle Larsen, Pasientombud i LHL

Hei,

Det er riktig at har du redusert trygdetid (medlemsår i folketrygden) reduseres grunnstønaden. I ditt tilfelle får du da 33/40 av 653 kroner. Dette blir 539 kroner.

Men dette forklarer ikke det du sier om at du har hatt 539 kroner i mange år. I 2013 skulle du hatt 530 kroner. (33/40 av 643 = 530).

I 2015 blir ikke grunnstønaden regulert opp. Det er første gang på mange år.

Med vennlig hilsen Atle Larsen