Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Tidlig trening etter hjerneslag

Hvilke øvelser kan en gjøre i starten etter et slag utenom å prøve å sitte og å stå med hjelp?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 15. februar 2016
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmålet.

Noe av det første som blir vurdert etter et slag er hvor fort en kan komme i gang med trening og øvelser for å øve opp funksjoner som er blitt forringet eller helt borte.

Behandlingen og treningen må ta utgangspunkt i hvordan funksjonen(e) er, og må avpasses i forhold til hvor mye pasienten tåler og orker. Hvis pasienten enda har lite krefter å gå på, blir gjerne den viktigste treningen prioritert. Den treningen mange pasienter gjennomfører i tidligfasen etter et slag kan på mange måter sammenlignes med den treningen toppidrettsutøvere gjennomfører. Det å komme opp og sitte på sengekanten eller kanskje opp å stå (med hjelp) kan være så slitsomt at det krever en lang stund med hvile før det kan gjøres om igjen- musklene og kroppen trenger rett og slett restitusjon for å få effekt av treningen.

Etter hvert som pasienten er klar for det, og har krefter til det, kan og bør treningen selvfølgelig inneholde flere elementer. Fysioterapeut Iselin Løvhøiden har skrevet en artikkel om det på hjemmesiden til LHL Hjerneslag, og jeg vil anbefale deg å lese den. Lenke til artikkelen finner du her.

Vennlig hilsen Margrethe

Fysisk aktivitet

Aktiviteter og skritt- jobbkonkurranse

Vi skal starte en konkurranse på jobben, hvor vi skal lage en tabell ut fra hvor mange skritt vi tar pr dag. Målet er minimum 1000 skritt per dag. Vi utstyrer oss med skrittellere, men det er jo mange andre typer aktiviteter vi driver med som også skal registreres. Vet dere om det finnes en tabell (kun veiledende) som sier noe om hvor mange skritt ulike aktiviteter tilsvarer? (Svømming, aerobic, step, styrke, skitur, etc). Håper dere kan hjelpe meg med det, for nå er hele staben motivert for et bedre og mer aktivt liv! Takk!

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 15. februar 2016
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei. Så kjempemorsomt og bra tiltak på jobben!

Verdens helseorganisasjon, WHO, anbefaler at vi går minst 10 000 skritt hver dag, og jeg antar at det er det som er målet for hver enkelt hos dere. 10 000 skritt oppnår du hvis du går i ca en time, eller ca 5 kilometer.

Det er litt vanskelig å regne ut hvor mange skritt andre aktiviteter gir, og det blir mye jobb å sette opp et slikt poengsystem.Derfor vil jeg nesten anbefale dere å lage et slags poengsystem som vekter ut fra tid brukt og intensitet. Her er noen eksempler:

10000 skritt (en times gange, 5 kilometer): 1 poeng

Halv times jogg (5 kilometer) : 1 poeng

Halv times aerobic eller step: 1 poeng

Dette krever jo at folk er ærlige når de rapporterer på egen aktivitet (forskning antyder at vi ofte tror at vi er mer aktive enn vi egentlig er).

Jeg heier på dere fra sidelinjen, og tipper dere får en morsom og engasjerende konkurranse med høy deltakelse. Og i tillegg til at hver enkelt får god helseeffekt av tiltaket håper jeg dere stiller med flotte premier (...og at vinneren(e) trekkes ut blant deltakerne- dette er jo breddeidrett :-)) 

Vennlig hilsen Margrethe

 

 

 

Hjerte/kar, Lunge, Fysisk aktivitet

Ergospirometri, hva måler vi?

Hatt en cpet eller ergospirometriundersøkelse nå. Legen svarte ikke mye på spørsmål, men fikk et kondisjonstall på 32, som var litt nedsatt. Noe han stusset på var fall i oksygenmetningen. Før testen var oksygenmetningen 97% men falt til 90%. Ellers var vel verdiene innenfor normalen. Faller vanligvis oksygenmetningen under trening? Er fall til 90% mye? Hvordan vil dette oppleves for meg. Det viktigste er jo selvsagt om denne verdien er trenbar og mulig å trene denne opp til normal verdi?

Ellers andre verdier fra testen som jeg ikke vet hva er: Pustereserve 36% spo2 90% Blodgass rett etter belastning ph 7,22 pco2 5,36 p02 9,12

Ellers er jeg en mann på 37 år. 192 høy og veier 100kg

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 10. februar 2016
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Du forteller ikke om bakgrunnen for undersøkelsen, og om du har kjent redusert lunge- eller hjertekapasitet. Svarene blir derfor generelle.

Kondisjonstallet eller oksygenopptaket er definert som antall milliliter oksygen som kroppen maksimalt greier å ta opp per minutt og per kilo kroppsvekt. (VO2 ml/min/kg). Normalt vil det ligge på godt over 40-45 for en mann med normalvekt. Normalverdien avtar med 7% for hver 10 år man blir eldre.

Oksygenmetningen skal normalt ikke synke merkbart under normal belastning. Et fall til 90% er ikke forventet hvis det ikke foreligger begrensninger i fysisk kapasitet, vanligvis pga hjerte- eller lungefunksjonsnedsettelse. Det forutsetter imidlertid at målingen er til å stole på. Noen ganger kan et vanlig oksymeter som måler på huden gi falske verdier under test. Det aller sikreste er måling av blodgasser i arterielt blod, men det forutsetter et avansert utstyr med blodgassapparat tilgjengelig.

Oksygenopptaket i kroppen kan trenes ganske mye hos ellers friske personer og derved økes betraktelig. Vektreduksjon vil også ha en effekt på målt oksygenopptak hvis vekten er høy. Redusert hjerte- og/eller lungefunksjon kan imidlertid være en begrensende faktor.

Pustereserve betyr at mengden luft som pustes kan økes under fysisk belastning. SpO2 er uttrykk for oksygenmetning, vanligvis målt med pulsoksymeter gjennom huden. Normalt vil SpO2 ligge rundt 96-98%. Blodgass etter belastning med pH 7,22 er en ganske lav verdi, mens pCO2 5,36 er normalt (dvs. lungene greier å puste ut kullsyren fra blodet). pO2 9,12 er noe lav verdi for målt oksygen i blodet.

Jeg håper dette var svar på dine spørsmål.

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

VO2-maks og lungesykdom

Hei. Var på ergospirometri denne uken og lurer litt på resultatene som var en del dårligere enn jeg og lege hadde regnet med.

Tok en vanlig spirometri test i hvile først. Denne viste resultat som har vært likt gjennom flere år. Fikk da forventet resultat på 40. Etter testen fikk jeg 31 i vo2 max. Legen sa da at jeg hadde begrensinger i lunger. Hvor dårlig er dette egentlig?

Hvordan er det med trening for å øke vo2max? Har hørt at lunger ikke er noen begrensing for friske, men hvis lunger har begrensninger har det vel ingenting å si hvor effektivt hjertet er? Et godt trent hjertet pumper vel ikke noe mer oksygen fra dårlige lunger? Hva kan jeg forvente av trening egentlig? Er det mulig å trene seg opp til normal funksjon? eller hvor ca. er grensen her?

Sammenligner meg ofte med andre. Ved f.eks. overvekt vil dette redusere vo2max. Går det an å si noe om hvor mange kilo jeg bærer på ekstra? Eller hvor mange år eldre jeg er? Er 188 høy og veier 94 kilo. Det er 3 mnd til legetime og hadde vært fint å få noen svar før dette.

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 25. januar 2016
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmålene.

VO2- maks er definert som maksimalt oksygenopptak per minutt under tilnærmet maksimal fysisk anstrengelse. Når vi tester VO2-maks gir testresultatene oss informasjon om fysisk kondisjon (utholdenehet). Litt forenklet kan vi si at fysisk kondisjon sier noe om kroppens evne til både å transportere (hjertet/blodårer) og nyttiggjøre (muskulaturen) seg oksygen.

Det er helt riktig som du sier, at normalt er ikke lungene en begrensende faktor i denne sammenhengen, men at det ved lungesykdom kan være det. Lungesykdom kan medføre begrensinger i oksygenopptaket til blodet. Det betyr ikke at VO2-maks ikke kan forbedres selv om du er lungesyk, siden resultatet påvirkes både av hjertets pumpekapasitet og musklenes evne til å nyttiggjøre seg oksygenet. Begge disse variablene er påvirkbare gjennom trening.

Du spør om en kan trene seg opp til normal funksjon. Det er ikke påvist at lungefunksjonen som sådan kan påvirkes av trening, men hjertefunksjonen og musklenes evne til energiomsetning er definitivt påvirkbare ved trening. Og det er også påvist at personer med redusert lungefunksjon som er fysisk aktive og trener, opplever mindre grad av pustebesvær som følge av at kroppen transporterer og omsetter oksygenet mer effektivt.

Ved lungesykdom vil det ofte være lurt å velge trening etter intervallprinsippet når en skal forbedre kondisjonen, særlig dersom du merker at lungene legger begrensning for "tradisjonell" utholdenhetstrening. 

Håper dette gav svar på noen av dine spørsmål. Lykke til!

Vennlig hilsen Margrethe  

 

 

Lunge, Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet ved kolsforverring

Hei. Jeg har kols og er en mann på 56 år. Har hatt kols i ca. 20 år. Jeg er godt medisinert, men har nå en forverring og er på min tredje antibiotikakur, sammenhengende. Når jeg bruker antibiotika føler jeg meg fin (men litt sliten) og er i full jobb. Jeg har ikke feber.

Jeg lurer på om det er ok å trene moderat på SATS slik jeg pleier når jeg ikke går på antibiotika. Jeg har hørt at det beste er å være i bevegelse hvis man orker. Gjør det noe om jeg blir svett og går i badstue?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 14. desember 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege
Hei. og takk for spørsmålet! Det er fornuftig å være i fysisk aktivitet, men i en periode med infeksjon kan det være lurt å ikke presse seg. Det er ikke farlig å bli svett, bare du unngår å fryse. Badstue uten å overdrive intensitet og lengde på oppholdet er nok heller ikke noe problem så lenge du ikke har feber. Håper du kommer deg raskt!

Lunge, Fysisk aktivitet

Astma og trening.

Hei! Er ei Jente på 19 år og har hatt astma i 5 år. Jeg trener regelmessig og presser meg en del på trening. Det hender jeg presser meg for mye og jeg får da veldig vondt i lunge eller bak i ryggen samt vanskeligheter med å puste. Dette går som regel over ved hvile. Men denne gangen har smerter i høyre lunge kommet hver dag ved små anstrengelser og av og til svakt ved hvile. Hva kan dette være?

Tar symbicort 2 ganger daglig.

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 19. november 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Ved trening øker luftgjennomstrømningen i lungene. Ved meget sterk trening med lange økter, slik som hos aktive bidrettsutøvere, kan dette noen ganger medføre økt irritasjon i bronkiene. Det er vanskelig å si sikkert om det du opplever kommer fra bronkiene eller brystvegg/bronkier, eventuelt begge deler. Det kan være lurt å redusere på intensiteten i treningen en periode, da det forekommer at hard trening kan forverre astmaen, mens lavere intensitet derimot er bra for tilstanden. Ellers kan det være smerter fra brystveggen eller brysthinnen. Muskelspenninger eller strekk i muskulatur i brystveggen kan gi ubehag over tid, men kanskje kan utstrekningsøvelser være lurt å prøve.

Når det gjelder medisiner gir denne typen mulighet for å både øke og redusere dosen i forhold til planlagte anstrengelser og i forhold til dagsformen. Det bør du eventuelt samtale med din lege om.

Lunge, Fysisk aktivitet

Trening og fysisk aktivitet ved lungefibrose

Hei. Dame på 54 år med lungefibrose (har hatt det i snart 7 år). Sykdommen har ikke forverret seg siden jeg fikk diagnosen. Bruker oksygen ved anstrengelser. Føler at jeg blir stivere og får mere smerter ettersom tiden går, jeg tar litt styrkeøvelser, strekkøvelser og går 3 turer hver dag. Dagen etter at jeg har trenet så er jeg mye mere tungpusten og stiv. Har du noen gode råd.

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 10. november 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for gode spørsmål.

For det første syns jeg at det er flott at du velger å være aktiv - og både trener styrke, kondisjon og bevegelighet -  en oppskrift som er å anbefale for alle lungesyke (eller egentlig alle, uavhengig av diagnose) med tanke på å møte dagliglivets utfordringer, og for å få en opplevelse av livskvalitet og overskudd.

Men mitt inntrykk er at du kanskje opplever det motsatte? I og med at smertene og tungpustenheten alltid kommer dagen etter at du har trent, er det naturlig å tenke at det har en sammenheng. Men det kan også være andre årsaker til at kroppen reagerer slik.

Uansett ville jeg først sett litt nærmere på treningsopplegget, og sett om det var hensiktsmessig med noen justeringer. Kanskje kunne varmtvannstrening være noe å prøve? Det varme vannet kan gi god lindring for såre og stive muskler, samtidig som treningseffekten kan ivaretas av motstanden i vannet.

Utover det er det ikke så enkelt å gi konkrete råd via en e-post, så jeg vil anbefale deg å få en avtale med en fysioterapeut som har avtale med kommunen (driftstilskudd). Siden du har en kronisk lungesykdom får du her fri behandling, så lenge din lege har skrevet en henvisning. Der ville jeg bedt om å få en gjennomgang og evaluering av treningsopplegget ditt. Kanskje er det ikke så store justeringer som skal til for å oppnå en bedring?

Lykke til!

Vennlig hilsen Margrethe

Lunge, Fysisk aktivitet

Sarkoidose og lungefunksjon. Hjelper det å trene?

Hei Mann på 36 år. Fått en del fibrose av sarkoidose og har en dlco på ca 70% ved bra målinger på spirometridelen. Vil dlco verdien vare livet ut eller kan denne ved trening økes? Vil jo bedre formen med trening, men ses da dette på dlco målingen? Hvor mye er det da realistisk å trene opp denne verdien? Hvor ille er disse verdiene? eller hvor gamle kan man si lungene er?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 05. november 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

DLCO er et mål for hvor effektivt lungen greier å ta opp oksygen fra luften som pustes inn. Verdien 70% er ikke så galt, men noe redusert i forhold til det optimale. Ved sarkoidose er DLCO ikke vanligvis så sterkt påvirket som ved vanlig lungefibrose. Videre utvikling vil være avhengig av hvor aktiv sarkoidosen er fortsatt, men det er slett ikke sikkert at den vil synke vesentlig. DLCO-verdien er ikke noe du kan påvirke ved trening. Men fysisk trening påvirker hjertet og annen muskulatur gunstig, slik at kroppen utnytter oksygenet fra lungene mer effektivt. Det vil du merke på at pusten blir mindre besværet ved anstrengelser. Fornuftig tilpasset fysisk trening/aktivitet vil uansett være av det gode. Ofte vil nok en type intervalltrening være det mest effektive.

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Høy puls

Hei. Jeg er en 36 år gammel kvinne, noe overvektig, men trener flere ganger i uka og er ellers frisk. Har imidlertid oppdaget at pulsen min stiger raskt til 120-125 når jeg reiser meg opp og beveger meg i normalt tempo. Ingen ubehag i forbindelse med dette. Pulsen faller raskt til underkant av 70 når jeg setter meg ned. Får også veldig rask pulsstigning ved trening, men blir ikke andpusten eller påvirket før pulsen har passert rundt 145.

Er dette noe som bør utredes eller krever behandling? Betyr det bare at jeg er i dårlig fysisk form? Har tatt det opp med fastlege en gang, men hun mente det ikke var noen grunn til bekymring så lenge hvilepulsen var normal og jeg ikke følte noe ubehag i forbindelse med den forhøyede pulsen. Takk for svar.

Les svaret

Vår ekspert, Wasim Zahid, Hjertespesialist svarer

Besvart 27. oktober 2015
Wasim Zahid, Hjertespesialist

Hei

Når vi går fra hvile til anstrengelse, kreves det mer av hjertet, og det slår derfor fortere. Feks ved løping og trening. Hvor raskt pulsen øker, og hvor høyt den øker varierer fra person til person. 

Men at den går fra 70 til 120 bare fordi du reiser deg, synes jeg er mye. Det kan godt hende at dette bare er normalt for deg, men jeg synes det er grunn til å sjekke det litt nærmere. Noen ganger kan det ligge en  hjerterytmeforstyrrelse som ligger bak. 

Du bør be fastlegen din henvise til et arbeids-EKG. Dette gjøres hos spesialist, enten på sykehus, eller privat. Du kobles til en EKG-maskin og tråkker rundt på en ergometersykkel (eller går på en tredemølle). Legen følger med på hvordan hjertet ditt reagerer, og kan samtidig sjekke om du får noen rytmeforstyrrelse, eller om det kun er er normal rask puls. Hvis det er en hjerterytmeforstyrrelse, kan det blir aktuelt med videre behandling, avhenging av hvilken type det er. Hvis det bare er vanlig rask puls, er det antageligvis ingen grunn til å gjøre noe med det hvis du ikke plages av pulsen. 

Mvh

Wasim Zahid

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Lav puls

Hei. Jeg er en gutt på 18 år som de siste årene har vært i ganske lav aktivitet. Med unntak av skole og denår aktiviteten lange avstander gir, har jeg for det meste sittet foran dataskjermen og brukt tiden til det. Det siste året har jeg bevisst vært ganske aktiv med lengre gåturer, aktiviteter utendørs og mye mindre stillesitting. Denå siste uka har jeg begynt å gå turer på kveldene med en gjennomsnittsdistanse på 0.7 km. Jeg går i et høyt tempo. Når jeg tar pulsen digitalt med mobilen, rett etter gåturer, finner jeg ofte ut at pulsen er et stykke under gjennomsnitt i den aktiviteten jeg foretar. Dette gjelder også ved hvilepuls etter stillesittende hvile. Tok akkurat pulsen etter hvile, og nå er hjerterytmen på 52spm. Er dette normale tall for en i min alder og situasjon? Søker et hint om formen er gjennomsnittlig eller ej. Jeg håper at du har mulighet til å indikere noe utifra dette, dog selv om det kan være vanskelig. Ser frem til å høre fra deg. Takk.

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 08. oktober 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Pulsfrekvensen er ikke en absolutt størrelse, men kan variere en del fra person til person. At den etter hvile går ned mot 50 per minutt er helt normalt. En annen sak er hvis du skulle være svimmel, for eksempel når du reiser deg, eller blir unormalt andpusten når du anstrenger deg. Men er du veldig i tvil kan du eventuelt be legen din om å få tatt et EKG som vil gi atskillig mer informasjon. I utgangspunktet anses det å være fordelaktig med lav hvilepuls hvis du føler deg vel ellers.