Hopp direkte til innhold

Spør eksperten

LHLs eksperter svarer på dine spørsmål om hjerte- og lungesykdom, hjerneslag, kosthold, astma, allergi, eksem, inneklima, sykdomsmestring og pasientrettigheter.

Er spørsmålet ditt kanskje allerede besvart?

Sist besvarte spørsmål

Lunge, Fysisk aktivitet

Trening i treningsstudio med astma

Hei sann. Jeg har allergi og astma og har et spørsmål om trening. Kan jeg trene på treningsstudio, styrke og tredemølle, i perioder hvor jeg sliter med mye astma? Vil det være bra eller skadelig?

Les svaret

Vår ekspert, Grethe Amdal, Sykepleier svarer

Besvart 01. oktober 2015
Grethe Amdal, Sykepleier

Hei!

Takk for henvendelsen!

Å trene variert, både styrke og kondisjon, er god behandling ved astma. Det kan være mange årsaker til at astmaen svinger. Forutsatt at du har en god grunnmedisinering, er det viktig at du er trygg på å endre medisindosene når astmaen forverrer seg. I astmaopplæring vektlegges viktigheten av å justere dosene ved første tegn på forverring for å unngå kraftige anfall. Du bør prøve deg fram med trening for å teste dine grenser og lære kroppen din å kjenne. Uansett er det lurt å ta det med ro om du er lettere forkjølet og unngå trening ved feber. Med en astmadiagnose kan du få gratis fysioterapi, dvs at du kan gå til en fysioterapeut som har driftsavtale med kommunen. Der kan du få hjelp til å sette opp et treningsprogram. Da trenger du en henvisning fra legen din.
Om du ønsker en prat med meg, kan du ringe LHL sitt sentralbord
22 79 90 00.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Grethe Amdal

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Rehabilitering og trening etter bypass-operasjon.

Jeg er 60, bor i Oslo og ble bypassoperert i begynnelsen av august. For en måned siden ble jeg henvist til Godthaab, men etter et besøk der skjønte jeg at klientellet var svært mye eldre enn meg, og at dette ikke er stedet for meg. Så jeg begynte å gå lange turer i stedet. Om en uke er det to måneder siden operasjonen, og da kan jeg bruke armene fullt ut. Kan jeg da gå tilbake til å trene på Sats Elixia med en PT, eller bør jeg følge et tilpasset opplegg? Hvor kan jeg evt. finne det i Oslo?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 21. september 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmålet. Så bra at du er kommet godt i gang med aktivitet etter operasjonen. Og siden det nå snart har gått et par mnd, kan du fint begynne å trene med høyere intensitet. Du er fortsatt i en rehabiliteringsfase etter operasjonen, og jeg vil anbefale deg å benytte deg av retten til å få oppfølging av en fysioterapeut med erfaring inne hjerte/lungerehabilitering.

Mange syns at å trene under veiledning av fagfolk, samtidig som du får møtt andre som er i samme situasjon som deg selv både oppleves som trygt og givende. Siden du bor i Oslo, kan kanskje dagrehabiliteringstlbudet til Nimi Ullevål være tingen for deg?

Du kan lese mer om tilbudet til NIMI Ullevål her. Skulle du ønske et lengre rehabiliteringsopphold, kan du lese om tilbudet til LHL-klinikkene Feiring her

Må også legge til at etter endt rehabilitering har LHL Oslo flere trimgrupper rundt om i Oslo som driver trimgrupper ledet av frivillige.

Håper dette kan være til hjelp. Lykke til med videre opptrening!

Lunge, Fysisk aktivitet

Rådgivning ved kols

Hei! Vi er en gruppe studenter (sykepleiestudenter, ergoterapistudenter og psykomotoriskterapistudenter) og er i gang med et tverrfaglig prosjekt om seksualitet i forhold til KOLS-pasienter. Vi ønsker å høre mer om denne problematikken i forhold til KOLS-pasientgruppen og eventuelle hjelpemidler. Hvilken rådgivning gir dere i forbindelse med deres seksualliv?

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 10. september 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei!

Dette er et emne som tas opp i sammenheng med rehabilitering ved kols. For å få den beste informasjonen vil jeg anbefale å ta kontakt med Glittreklinikken.

Lunge, Fysisk aktivitet

Forverring av astma ved anstrengelser.

Hei! Jenta vår har anstrengelsesastma og bruker ventoline, men hun sliter med mye slim ved gym og fotball. Hun sier hun føler hun ikke får nok luft ned i lungene og får behov for å gjespe. Anbefaler dere en annen medisin? Bør dette undersøkes nærmere enn bare at fastlegen lytter på brystet? Hilsen Elisabeth

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 27. august 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Det er mulig at behandlingsopplegget må revurderes hvis bruk av Ventoline alene ikke virker bra nok. Trolig er det grunnlag for å vurdere behandling med et kombinasjonspreparat. Da kan det være lurt å følge opp lungefunksjonen med spirometri. Ellers er klinisk undersøkelse med lytting på lungene også en verdifull undersøkelse til vanlig.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Lunge, Fysisk aktivitet

Hoste og sliming ved fysisk trening.

Hei, jeg er en mann på 30 år som opplever problemer med hoste og slim i hals/lunger. Problemet oppstår særlig i forbindelse med trening og kanskje aller mest etter at jeg har trent eller i pausene i en treningsøkt. Hvis jeg presser meg når jeg løper, kjenner jeg det kiler i halsen og jeg ender opp med å hoste mye, som igjen ofte resulterer i at jeg brekker meg. Ofte er det slik at jeg føler lungene tettes av slim.

Jeg trener løping hver dag, men føler ikke at jeg får utnyttet lungene mine fullt ut og at all treningen ikke har gitt den effekten det burde ha gitt.

Jeg har trent hardt over flere år. Mest løping, men også ski. Jeg har også vært på en del ekspedisjoner i form av høye fjell.

Mine spørsmål er derfor: hva kan dette være? Anstrengelsesastma? Lett lungeødem? Luftveisinfeksjon? Eller andre ting? Hva tenker dere? Hva kan/bør jeg gjøre? Tusen takk for hjelp.

Les svaret

Vår ekspert, Olav Kåre Refvem, Overlege svarer

Besvart 27. august 2015
Olav Kåre Refvem, Overlege

Hei, og takk for spørsmålet!

Hoste og slim fra bronkiene tyder sannsynligvis på at slimhinnen blir irritert. Det er ikke helt normalt ved slike anstrengelser. Det kan være tegn på en begynnende astma. Dette får du best undersøkt ved å få utført en lungetest (spirometri) i rolig fase og etter anstrengelse. Det er mulig at din fastlege har mulghet for å undersøke dette. Eventuelt bør du få henvisning til lungespesialist for å få undersøkt dette nærmere. En belastningstest på tredemølle med samtidige målinger av lungefunksjonen kan også være aktuelt hvis man ikke kommer til målet med en vanlig pusteprøve.

Vennlig hilsen

Olav Kåre Refvem

Lunge, Fysisk aktivitet

Trening og fysisk aktivitet etter fjerning av lungelapp

Jeg er operert for lungekreft for 1 år siden. Fjernet en lungelapp, aldri røyket. Jeg trener nå som før operasjonen. Spinning er tungt, men går greit, 1 time av gangen, over 90 i makspuls. Men fortsatt er det tungt å gå i bratte bakker, da puster jeg tungt og må ha pauser. Hvorfor er det slik? Kvinne 64 år

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 24. august 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmålet.

Først og fremst er det veldig gledelig at operasjonen gikk bra, og at du har kommet deg godt i gang med trening igjen. Godt jobba!

Lungene våre består, blant annet, av uendelig mange luftveier (bronkier, bronkioler og alveoler) som til sammen utgjøre en stort areal. Luftveiene ligger tett inntil blodkarene i lungen, og gassutvekslingen foregår ved at oksygen vandrer fra luftveiene til blodkarene og karbondioksyd vandrer motsatt vei. En gjennomsnittsperson har et areal på hele 70 kvadratmeter inne i lungene, noe som i utgangspunktet er mer enn nok for å få en god gassutveksling, også ved kraftig anstrengelser.

Dersom en lungelapp blir fjernet, vil de fleste kunne leve som normal uten å merke så mye i daglige aktiviteter. Men når en gjør et kraftig arbeide, som for eksempel å gå en bratt bakke, vil en merke at kapasiteten er noe redusert.

Det er viktig å understreke at det ikke er farlig å trene og presse seg litt (for eksempel gå på litt i motbakkene) selv om en har fjernet en lungelapp.

Håper dette var til hjelp. Lykke til med videre trening!   

Lunge, Fysisk aktivitet

Astmatiker med uvanlig høy puls ved trening

Hei! Jeg er en jente på 21 år som ble diagnostisert med anstrengelsesastma for 3 år siden. Jeg er svært glad i fysisk aktivitet, spesielt løping. Jeg trener utholdenhet 4 ganger i uken og har som mål å løpe halvmaraton. Av fastlegen min har jeg fått flutide og ventoline og hun mener dette er den beste medisinen for meg. Problemet er at jeg oppnår en svært høy puls på trening, selv ved de minste anstrengelsene. På langkjørøktene (som varer litt over en time) stiger pulsen voldsomt etter bare noen minutters arbeid, samtidig som gjennomsnittspulsen ligger et sted mellom 180-185. Jeg har en makspuls på ca 200. Selv helt rolig jogging resulterer i 170 i puls. Jeg synes dette er svært høy og lurer på om dette skyldes astmaen?

Jeg trener som sagt relativt mye, så jeg tror ikke dette skyldes dårlig kondis. I opptreningen mot halvmaraton skal jeg utføre en del økter hvor pulsen ligger innenfor 140-160. Dette er nærmest umulig for meg å gjennomføre, da jeg omtrent må gå for å holde meg til denne pulsen. Dersom dette skyldes astmaen lurer jeg også på hva jeg kan gjøre for å senke og oppnå en mer normal puls på trening? Mvh en frustrert treningsjente.

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 24. august 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmålet. Jeg skjønner godt at du blir frustrert. Det du beskriver er egentlig en unormal høy puls ved relativ rolig treningsintensitet. Og siden du i utgangspunktet er vant med å trene og er i god form, regner jeg med at du kjenner kroppen din, og hvordan den normalt reagerer ved fysisk aktivitet, godt.

Det kommer ikke helt tydelig fram om denne forandringen i pulsregulering kom etter at du begynte med astmamedisinene. Men normalt vil ikke kun diagnosen astma gi unormalt høy puls ved trening, det vil i så fall komme som et resultat av at du får et astmaanfall slik at du blir tett i brystet og tungpusten: Da må hjertet må jobbe ekstra hardt for å få nok oksygen ut til de arbeidende musklene.

Det er flott at du trener og er fysisk aktiv, det er en av de viktigste tingene du kan gjøre selv for å bedre din astma. Jeg vil derfor råde deg til å få en time hos en lungespesialist (lege), hvor du får en grundig undersøkelse av lungefunksjonen din og en vurdering av medisineringen.

Håper dette kan være til hjelp. 

Vennlig hilsen Margrethe

 

  

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Trening og hjerteflimmer

Hei, i forbindelse med trening og hjerteflimmer skriver du: "Det eneste du bør unngå av trening er aktiviteter som befordrer maksimal puls". Er det en spesiell grunn til dette? Mulig å utfylle litt?

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 17. august 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei, og takk for spørsmålet. Jeg antar sitatet du sikter til er fra denne teksten:  

"2. Er det farlig å trene hardt og presse seg når man har hjerteflimmer?

Svar: De aller fleste trener dessverre for lite når en har fått diagnosen hjerteflimmer. Den generelle anbefalingen er å være i moderat fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag, og å trene med moderat intensitet minst tre ganger i uken. Hvis du greier det, vil du både redusere risikoen for å få hjerteflimmer, og bedre plagene dersom du alt har hjerteflimmer. Det eneste du bør unngå av trening er aktiviteter som befordrer maksimal puls, eller langvarige energikrevende aktiviteter uten å fylle på med mat og væske."

Maksimal puls er den høyeste pulsen den enkelte kan oppnå. Teoretisk sett kan man finne fram til sin egen makspuls ved å ta utgangspunkt i tallet 220 og trekke fra sin egen alder. En person på 40 år vil derfor ha en maksimal puls på 180. Dette tallet vil imidlertid variere fra person til person. En kan finne makspuls ved å trene så hardt at energi- og oksygenbehovet i kroppen blir så stort at hjertet pumper så raskt det greier.

Ved kronisk hjerteflimmer vil hjertets forkamre "jobbe" mindre effektivt. Selv om du utfører hardt arbeide og pulsen blir høy,vil ikke hjertet kunne pumpe nok blod med oksygen og næring ut til de arbeidende musklene. Man kan (og bør) fint trene selv om en har hjerteflimmer, men svært hard trening vil ikke være gunstig for verken hjertet eller kroppen- og vil heller ikke gi ønsket treningseffekt. De fleste med hjerteflimmer kjenner godt hvor mye de kan og bør trene, og mange beskriver det som "det stopper seg selv".

Ved anfallsvis hjerteflimmer kan maksimal belastning av hjertemuskulaturen tenkes å utløse et anfall.

Det må til slutt understrekes at for de aller fleste, både hjertesyke og hjertefriske er den største utfordringen å være nok i aktivitet.

Håper dette var til hjelp. Lykke til med videre trening!

   

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Hva er høyt blodtrykk? Betydning av overvekt.

Jeg har lavt stoffskifte og spiser levaxin hver dag. Forrige gang jeg var hos legen spurte jeg om jeg hadde høyt blodtrykk og ja, fikk tabletter for det. Nå har jeg ikke spist de på en stund, men sliter med migrene litt vel ofte og veldig urolig hjerte. Har kjøpt blodtrykksmåler og vil prøve å følge med, men hva er normalt blodtrykk? Jeg er 178 cm og 100 kg, altså 22 kg for mye. Påvirker dette blodtrykket mitt? Beveger meg ikke mye i jobbsammenheng, men går i fjellet om kvelden.

Les svaret

Vår ekspert, Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog svarer

Besvart 07. august 2015
Morten Schei, Hjertespesialist/kardiolog

Takk for spørsmål. Noen kilo overvekt øker risikoen for at blodtrykket blir høyt, og vektnedgang vil hos mange bidra til at medisindosene kan reduseres. Det er imidlertid også viktig å være oppmerksom på at blodtrykket lett kan måles falskt forhøyet hvis du f.eks. har større overarmer enn gjennomsnittet,- da bør du bruke såkalt "stor mansjett" for å få riktige mål. Grensen for normalt blodtrykk på legekontoret settes i de fleste tilfeller til 140/90, mens grensen ved hjemmemålinger (når du ofte er litt mer avslappet) gjerne settes til 135/80 som et gjennomsnitt av flere målinger. Det er viktig at blodtrykk måles flere ganger, og på en systematisk måte (gjerne morgen, midt på dagen og kveld, tre dager på rad). Fjellturer er supert og virker positivt på blodtrykket. Så lenge stoffskiftet ditt er godt regulert skal ikke levaxin ha noen negativ betydning.

Du nevner migrene og hjertebank,- man kan forsøke å "slå flere fluer i en smekk" ved å forsøke en blodtrykksmedisin som også kan hjelpe for dette (f.eks en såkalt betablokker).

Hjerte/kar, Fysisk aktivitet

Trening etter hjerneslag

Hvilket treningopplegg bør en som har hatt hjerneslag ha? Har sterkt nedsatt kraft i venstre ben og ingen kraft i venstre arm.

Les svaret

Vår ekspert, Margrethe Sellæg, fysioterapeut svarer

Besvart 08. juni 2015
Margrethe Sellæg, fysioterapeut

Hei. Og takk for spørsmålet.

Du skriver lite om din situasjon, ut over hvilke fysiske utfall du har fått etter hjerneslaget, så det blir vanskelig å gi noen konkrete råd i akkurat ditt tilfelle. Men på et generelt grunnlag kan jeg si litt om trening etter et hjerneslag. Det er påvist at prognosene etter et hjeneslag bedres jo fortere en kommer i gang med opptrening i etterkant, helst så fort situasjonen er avklart og stabil - og behandlende lege har gitt grønt lys for at en kan sett i gang. Opplegget kan variere noe, men ofte dreier det seg å øve på funksjoner som "gir mening" for eksempel å reise/ sette seg, spise, gange- alt som er viktig for å fungere i hverdagen.

Etter hvert som en kommer ut i rehabiliteringsforløpet er det ikke uvanlig å komme i gang med mer "tradisjonell" trening slik som styrketrening, utholdenhetstrening, koordinasjon, balanse osv. Dvs alt som kan være med på å bedre funksjonen og gi overskudd til å mestre dagliglivets krav.

Rehabiliteringen etter et hjerneslag dreier seg ikke bare om å trene opp tapte funksjoner rent fysisk, men også andre funksjoner som vi gjerne kaller kognitive. Med det mener vi funksjoner som språk, tale, hukommelse etc. Derfor bør rehabiliteringen helst være tverrfaglig, og  rehabiliteringsteamene består ofte av både fysioterapeut, ergoterapeut, logoped og lege for å nevne noen faggrupper.

Hvis du ikke allerede er i kontakt med en fysioterapeut i forhold til treningsopplegg, , vil jeg anbefale deg å få en henvisning til en som kan gjøre en grundig undersøkelse av deg, og at dere sammen finner fram til et opplegg som bidrar til at du kan nå de målene dere setter sammen for treningen.

Lykke til med videre trening! Vennlig hilsen Margrethe