Hopp direkte til innhold

Sunne matvaner i jula

bilde av julemat som steik, potet og rådkål
Mesteparten av det typiske tilbehøret til julemiddagen – surkål, rødkål, rosenkål, rotfrukter, kokt potet, rørte tyttebær, epler og svisker – er godt og sunt.

Det er fullt mulig å kombinere julemat med sunnhet. Her er noen tips som hjelper deg til en sunnere jul.

Den gjennomsnittlige norske julemiddagen består av grøt med mandel i til forrett, en kjøttrett (særlig svineribbe) til hovedrett, multekrem til dessert og kaker til kaffen. Det viktigste er at det er rikelig med mat. I jula er fråtsing akseptert, ja, nærmest forventet!

Mengden avgjør sunnhetsgraden

Helsemessig sett er det for de aller fleste ingen grunn til å unngå noe av julematen, selv maten som er rik på både fett, salt og sukker. Du kan spise litt av alt, det er mengden som er det vesentlige. Det er ikke en plikt å spise mest mulig, for husk at mat også smaker godt i små mengder!

Porsjonskontroll er altså et nøkkelord. Et godt tips er å bruke mindre tallerkener. Hvis du bruker en mindre tallerken, vil du automatisk spise mindre, rett og slett fordi det er mindre plass på den. Det samme gjelder for glass: Vi merker ikke så godt at vi drikker for mye når glassene er store.

Ikke å spise for fort, hindrer deg også i å overspise. Spiser du i et rolig tempo, vil du lettere legge merke til kroppens egne metthetssignaler. Legg gjerne fra deg gaffelen mellom hver munnfull.

En “sunn” tallerken

Som ellers i året, er det også lurt å tenke på hvordan middagstallerkenen er satt sammen i jula. Hvis du fyller halvparten av tallerkenen med grønnsaker, 1/4 med kjøtt eller fisk og 1/4 med poteter eller liknende, kan du være ganske trygg på at du spiser fornuftig.

Mesteparten av det typiske tilbehøret til julemiddagen – surkål, rødkål, rosenkål, rotfrukter, kokt potet, rørte tyttebær, epler og svisker – er godt og sunt. Ertestuing og kålrabistappe kan fint lages uten hverken smør eller ribbefett dersom du ønsker å spare noen kalorier.

“Alle” spiser pizza i desember

Det du spiser én dag i året har lite å si for helsa, men julefeiringen varer for mange veldig lenge. Jula har også blitt travlere, og da er det ikke alltid lett å spise sunt. Desember er faktisk den måneden det selges flest frossenpizzaer i Norge! Fyll derfor kjøkkenet og kjøleskapet med sunn mat som er lett tilgjengelig, slik som grønnsaker, frukt og usaltede nøtter.

Mat er og blir en viktig del av jula. Dette med å samle familien til måltidene er for mange kanskje det viktigste med hele høytiden. Tradisjonsmaten er tross alt en markør for våre sosiale, kulturelle og symbolske fellestrekk – den sier noe om hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Publisert 09.12.2013